• Anonym (hjärtat)

Hjärtat slår oregelbundet-åka in akut?

har en längre tid haft oregelbunden puls men det har kommit mer sporadiskt, hjärtat lixom dunkar till jättehårt el gör volter men det har inte varit så ofta, igår kväll blev det värre o kom var o vart annat slag, jätteobehagligt, blev även lite andfådd. pratade med sjukvårdsrådgivningen som rådde mig att avvakta idag är det lite bättre men kommer då o då samt att det slår ganska fort, ung 100 slag/min. ska jag vänta el åka in akut? hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 18:31
    Dax för en uppdatering: det blev värre under kvällen så jag åkte in, där konstaterades oregelbunden hjärtrym, ganska frekvent återkommande sådan. självklart efter EKG o provtagning. fick åka hem efter 6 h o har fått medicin som ska lindra detta. blir kallad för vidare uppföljning med bandspelar EKG samt ev ultraljud.
    Tack alla ni som svarade.

kram

• Svar på tråden Hjärtat slår oregelbundet-åka in akut?
  • Anonym

Åk in... om inte annat för att lugna dig själv!!! Kram o lycka till

• Champagne

Jag tycker att du ska kolla upp det där, det är ju enkelt att ta ett EKG och se hur ditt hjärta slår. Att ha extraslag är väldigt vanligt och brukar inte vara farligt. Men åk in och ta ett EKG för säkerhets skull.

Hör av dig så vi får veta hur det gick! {#lang_emotions_flower}
  • Anonym (Maja)

Jag håller med, åk in för att få det kollat så känns det nog bättre för dig själv. De på sjukvårdsupplysningen är trots allt inga läkare och ska absollut inte ställa någon diagnos.

• Anonym (Blodtryck.)

Har du en blodtrycksmätare? Kolla blodtrycket, det skall inte vara högt för länge. Dubbelslag är vanligt, och ofarligt, men får inte förväxlas med annan arytmi. Lycka till, och tänk lugnt.

Har du kollat den här sidan? Bra info.

www.arytmicenter.se/allmant-om-arytmier/arytmi.html

• Anonym (hjärtat)

tack goa ni för era svar.
     blodtryck; nej tyvärr har jag ingen blodtrycksmätare så jag kan inte ta bltr.  en bidragande orsak till att jag är extra nervös är att både mamma o pappa har hjärtproblem, pappa har haft 3 hjärtinfarkter o mamma lider av förmaksflimmer, hon var inlagd o beh för det förra året. nu är det ju ganska lugnt inte alls som i natt men jag tänkte försöka "framkalla" symtomen för att det ska synas ordentligt genom att äta o ta en kopp kaffe, får alltid högre hjärtfrekvens efter måltid sedan åker jagnog in.

• Anonym (hjärtat)

just det, blodtryck; tack för infon.

• Anonym (Blodtryck.)

Ja, gör det! Men med en blodtrycksmätare hemma har man koll, och då kan hjätat bli' lugnare bara av det{#lang_emotions_heart}

• Anonym (hjärtat)
    Anonym (Blodtryck.) skrev 2010-05-23 13:55:20 följande:
    Ja, gör det! Men med en blodtrycksmätare hemma har man koll, och då kan hjätat bli' lugnare bara av det
    jag hade en förut, den var mina föräldrars, lånade den ett tag under grav för jag hade så lågt tryck men nu har de fått tillbax den, dock kunde den vara väldigt missvisande, visade olika från gång till gång.
  • Anonym (hjärtat)

har uppdaterat ts om ngn är intresserad.

• Champagne
    Anonym (hjärtat) skrev 2010-05-24 21:47:42 följande:
    har uppdaterat ts om ngn är intresserad.
    Det var ju bra att du åkte in! Var det förmaksflimmer du hade? Eller något annat? Hoppas att medicinen hjälper och att du snart mår bättre
  • vadskajaghetadå

min mamma har förmaksflimmer och lidit av detta länge, men hon få medicin mot det. hjärtklappning, dock inte hög puls, har jag. eller oregelbunden puls så som du beskriver i ts. jag får så i omgångar, framförallt när jag haft det stressigt, men blodtrycket är bra.

behöver det vara allvarligt? känner mig inte andfådd av det. har dck problem med sköldkörteln i omgångar.

• Glassplitter

jag drabbades av oregelbunden hjärtrytm under en operation som jag gjorde för 5 veckor sedan.....fick ligga med ekg efteråt och kände det själv efter operationen....fruktansvärt obehagligt.......har aldrig kännt detta innan , utan det uppstod under operationen.....

orsaken är okänd....kan kanske bero på att jag hade lågt blodvärde, 72 så jag fick 2 påsa blod efter operationen........men nu fick jag en kallelse igår att jag ska in om 2 veckor och få en bandspelare ett dygn........

lite orolig blir man ju eftersom man inte är så gammal och har aldrig haft problem med mitt hjärta innan........undrar vad dom gör om det är något fel??

TS vad sa dom att det var för fel på dig???

• far
    sannispannisen skrev 2010-05-24 23:59:26 följande:
    min mamma har förmaksflimmer och lidit av detta länge, men hon få medicin mot det. hjärtklappning, dock inte hög puls, har jag. eller oregelbunden puls så som du beskriver i ts. jag får så i omgångar, framförallt när jag haft det stressigt, men blodtrycket är bra. behöver det vara allvarligt? känner mig inte andfådd av det. har dck problem med sköldkörteln i omgångar.
    Just denna variant är ofarlig. Det är som sagt blodtrycket, man skall ha' koll på.
  • Anonym (hjärtat)

jag hade flera, ganska många extraslag/min, så pass mkt att det påverkar mitt allmäntillstånd. de sa att det var godartat  men bör följas upp.

• Anonym (hjärtat)
    Anonym (Maja) skrev 2010-05-31 10:44:53 följande:
    Lycka till med allt! {#lang_emotions_smile}
    tack så mkt!
Svar på tråden Hjärtat slår oregelbundet-åka in akut?