• bili

Få bort intorkad kattkiss?

Vår katt har kissat i vår ena barnvagn. Detta upptäckte jag idag och det är alltså intorkat. Vår klädsel är avtagbar och tvättbar, men endast handtvätt. Någon som har nåt tips för att få bort kattkiss-lukten? 

Har hört att alsolsprit kan funka, men hur gör jag då? Ättiksprit är väl ett gammalt knep, men häller jag ättika direkt på klädseln eller i vattnet i badkaret? Hur mycket i så fall?
    Alla tips mottages! Är lite desperat. ;)
  • Svar på tråden Få bort intorkad kattkiss?
  • bili

Ingen som har nåt tips? Eller vet hur jag ska bära mig åt för att få bort stanken? 

• bili

Snälla, kan inget något husmorsknep? 

• MammaVi

Häll några dl ättika i tvättvattnet och se om det hjälper.

• Buttelina

men handtvättar du med tvättmedel och sköljmedel så borde lukten gå bort

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Lusthan

Jag har för mig att vinäger ska vara ett bra sätt att få bort lukten av kattkiss. Självklart så kommer vagnen att lukta apa under en period fast på ett annat sätt. Jag har testat vinäger i sonens säng som fick sig en omgång av någon av kissarna för ett tag sedan.

Citron är ett tips för att få katten att hålla sig undan ifrån vagnen. Citrus överhuvudtaget får katter att rygga tillbaka.

Går det att tvätta i maskinen så kan du ju prova med det. Men annars skulle jag nog låta det ligga med exempelvis ättika eller vinäger eller kanske både och en stund i badkaret.

Jag tycker att det är sjukt svårt att få bort stanken ifrån kattkiss och har inte hittat något superknep än så länge tyvärr.

• MammaVi
    Buttelina skrev 2010-05-23 17:35:11 följande:
    men handtvättar du med tvättmedel och sköljmedel så borde lukten gå bort
    Har jag aldrig varit med om att det har gjort!! Kattkiss är ett riktigt elände att få bort, om det ens går bort...
  • Buttelina
    MammaVi skrev 2010-05-23 18:36:40 följande:
    Har jag aldrig varit med om att det har gjort!! Kattkiss är ett riktigt elände att få bort, om det ens går bort...
    jaha så är det kanske då.
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Lindreas
    Buttelina skrev 2010-05-23 18:44:17 följande:
    jaha så är det kanske då.
    Det är det vidrigaste som finns i luktväg, för det slår igenom allt. :S

Men ts, prova ättika! Det tar bort de flesta lukterna. :)
  • Anna J01

Ättika är lite lurigt. Det döljer mer lukten än tar bort den. När det har slutat lukta ättika så kommer kattkisslukten tillbaka. 

Jag skulle nog prova handtvätta två gånger och om det inte funkar så skulle jag nog prova tvättmaskinen. 
     Det kanske inte är hela värden om tvättmaskinen har sönder klädseln om den ändå luktar kattkiss.
  • peggyL

Tvätta i ett medel som heter urine-off. Finns på djuraffärer. Ibland måste man tvätta flera gånger i olika medel för att få bort lukten helt. Även då det är handtvätt hade jag tvättat i 40 grader i maskin.

Jag jobbar med en fläck på vår nya fina matta...
  • Kastrull
    Lusthan skrev 2010-05-23 17:39:24 följande:
    Citron är ett tips för att få katten att hålla sig undan ifrån vagnen. Citrus överhuvudtaget får katter att rygga tillbaka.
    En del påstår att det inte är själva citrusen, utan en olja i skalet som har effekt.
  • bili

Tack för alla tips! Blev inte sååå mycket klokare. Men jag läste någonstans att alsolsprit tog bort fettet i kattkisset och att det då slutar lukta. Så man kanske ska prova först alsolsprit, och sedan ättika och sedan tvätta? 

Åh, jag hoppas stanken försvinner... 
  • Lusthan

Aha, :) ja nått är det ju som i alla fall får mina katter att reagera. På mina katter fungerar det utmärkt.

• bili
    Lusthan skrev 2010-05-23 20:47:34 följande:
    Aha, :) ja nått är det ju som i alla fall får mina katter att reagera. På mina katter fungerar det utmärkt.
    Jo, jag ska helt klart testa vinäger om inte ättika eller alsolsprit funkar. :)
Svar på tråden Få bort intorkad kattkiss?