• nalle

Hur länge "ska" 9-veckors bebis sitta i babysitter?

Hej på er!

Min lilla tjej (f 10/4) gillar sin babysitter (Babybjörn) starkt, och har gjort det sedan ca 3 v. Nu undrar jag om hon sitter för mycket i den... Blir kanske 4 ggr om dagen, ibland i korta perioder och ibland längre (dåsar till och vaknar om man flyttar henne) Totalt då ca 2 h (absolut längst).

I augusti ska vi bila från Stockholm till Skåne, är det OK i bilbarnstol (med pauser)?

Är lite orolig då svärmor börjat tjata om ryggprobelen i släkten......

• Svar på tråden Hur länge "ska" 9-veckors bebis sitta i babysitter?
  • Mandy

Jag hade min dotter ofta i babysittern eftersom hon var gladast då. Ja kanske inte gladare än i min famn men jag kände inte att jag ville sitta med henne hela dagarna. Eftersom baby björnen har 3 lägen så tror jag inte det är nån fara. Min dotterns rygg verkar då inte ha tagit nån skada.

• Villes mamma

Ok att resa med små längre bilfärder om man bara kollar att de kan få ett ganska liggande läge i bilstolen (helst också "sidostöd" vid huvudet) och naturligtvis kommer ihåg pauserna vid körandet (som också är bra för föraren )
    Kram!

• Jofimiel

De nya babysitterna (konstig böjning av ordet de där!) är ju så bra och ställbara så i en sån finns väl ingen tidsram.... Är de en sådan så kan hon lungt sitta flera timmar, är de en sådan äldre varriant så är de väl typ 1-2 timmar åt ggn. Att bila tror jag inte alls är skadligt. Vi åkte sthlm- vetlanda flera ggr utan pauser när barnen var små. 3½ timme i bilen.

/G

• lollis

Jag har en gosse på 7 veckor och när han var 5 veckor blev han väldigt förkyld, blev då rekommenderad av läkare att använda babysittern som sovplats för underlätta andningen. Dom skulle inte ha sagt det om det skulle ha varit någon fara för ryggen. Han sitter oxå gärna i sin sitter, har ju bättre koll på läget då!!! Har även två gossar sen innan o dem har inte tagit skada av det. Låt du din lilla tjej få njuta av sin lilla "fåtölj".... Kram Helena.

• Matilda

Henna satte ju bara i sitter den första tiden.. ville inte alls ligga på golvet.. Och inte har hon fått nåt men för det, inte vad jag har märkt ännu i alla fall. Nu vill hon ligga på golvet och kräla sig fram och tillbax

• bubbu

Vi har babybjörns 1-2-3 babysitter. Det står på den att den är från 0-24 mån. Vi har använt den sedan Emi var 2v. Satt då bara lite. Hon är nu snart 6v och sitter i den en hel del. Somnar i den ibland och då låter vi henne ligga kvar där. Tillägga att vi har den på det lägsta läget.

Svar på tråden Hur länge "ska" 9-veckors bebis sitta i babysitter?