• Eshack

Maxi Cosi, ta bort "insatsen"

Vänder mig till expertisen härinne för att få svar på ett par frågor.

Jag har ett Maxi cosi babyskydd+isofix-basen, fungerar utmärkt och stolen passar även att klicka på vagnen, vilket är toppen. Babyn är 4 månader nu. Tycker hon sitter lite ihopknycklat, men det har hon gjort hela tiden. Jag har fyllt ut i botten med en vikt handduk så ryggkudden hamnat längre upp vilket hjälpt en del. När man tar ut insatsen blir det väldigt hårt, kan jag tycka.

När är det dax att ta bort "insatsen" i stolen, alltså kudden med nackstöd?

Vad kan man då ha i botten så att det inte blir så hårt?

När hon vuxit ur babyskyddet, finns det  en bilstol från Maxi cosi som passar att klicka i basen, eller är den endast för babyskydd?

tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Maxi Cosi, ta bort "insatsen"
  • Lantani

Det enda jag kan svara på är ang basen. Det finns ingen bakåtvänd bilstol som används med basen, basen är bara till för babyskyddet.

• Eshack

oki, tackar, jag har fattat det. Så blir till att köpa nytt "kit" så småningom. Jag ska låta bebis provsitta utan insatsen och se vad jag kan hitta, någon dyna eller liknande så det inte blir så hårt.

• Joico
    Eshack skrev 2010-05-25 18:17:26 följande:
    oki, tackar, jag har fattat det. Så blir till att köpa nytt "kit" så småningom. Jag ska låta bebis provsitta utan insatsen och se vad jag kan hitta, någon dyna eller liknande så det inte blir så hårt.
    Så fort bebisen kan sitta så är det dags att byta till nästa, lite större, bakåtvända bilbarnstolen.

Tänk på att inte trixa för mycket med dynor och grejer. Dels så är tyget på en bilbarnstol brandsäkert och uppfyller en himla massa krav, så att stoppa i något "icke brandsäkert" är nog inte så smart. Dessutom blir det ett "glapp" mellan bilstolens bälte och barnet, och det är inte heller bra. Oavsett hur hårt man drar så är klappet kvar, barnet trycker ju ihop materialet vid en krock. Stolen är nog inte så hård som du tycker den är, då hade dom nog inte gjorts så
  • Eshack

Ojdå, bra aspekt! Vet att en del har fårskinn som de skär hål i för bältet, men det kanske inte är bra..
    Tack för infon!

• Joico
    Eshack skrev 2010-05-26 23:21:09 följande:
    Ojdå, bra aspekt! Vet att en del har fårskinn som de skär hål i för bältet, men det kanske inte är bra.. Tack för infon!
    Mm nä det är nog inte så bra.. Att man har det i vagnen kan jag förstå, vagnen är ju ändå ute och ute kan det vara kallt men i bilen är det ju varmt.

Har aldrig hört att bebisar skulle tycka att det var för hårt, för hade de varit hårt så hade dom nog klagat bra mkt tidigare än vad dom gör.
    Det borde bli samma problem som här, fast inte lika illa kanske eftersom materialet du tänkt bara ligger bakom ryggen och inte runt hela kroppen. Men samma grej ändå
    ">

Svar på tråden Maxi Cosi, ta bort "insatsen"