• Morticia

Guldfiskskål till barnen? Djurplågeri! Tänk om.

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720193,00.html

Jag anser att de borde förbjudas i Sverige med. Inga fiskar blir långlivade i en guldfiskskål och en del affärer vägrar sälja dem.
    Behållare för fiskhållning som är under 100 liter är mycket svårskötta, och borde därför bara användas som karantän och odling, av erfarna akvarister.
    Kort förklarar jag: Vattenkvaliteten i ett litet akvarium påverkas mycket fortare av värme, övermatning och överbefolkning.

Köp ett riktigt akvarium istället. Det är mycket enklare att sköta, och fiskarna får det mycket bättre.

• Svar på tråden Guldfiskskål till barnen? Djurplågeri! Tänk om.
  • jeeri74

Vi hade en stor skål med guldfiskar i, dock har vi bytt ut mot ett akvarium nu. Men våra fiskar levde i över ett år i skål, med sand och växter och pump. Men i akvariumet dog (nya) fiskar efter några månader.
    Nu inte sagt att akvarium är sämre.

• Morticia

De dog för att de blev förgiftade när vattnet byttes. Nitritförgiftning säkert.

• jeeri74

Vi skötte vatten odyl exakt likadant i skål som akvarium till vi köpte filter och dyligt som gjorde att man inte behöver byta vatten (min sambo är mer hemma på det) och fiskarna dog inte i samband med vattenbyte. De var väl troligen sjuka. Det var inte det jag ville ha sagt, utan att fiskar i skålar kan vara långlivade också.
    Fisk i små skålar tycker jag också är fel, däremot...

• djmugg

Tycker också definitivt att man inte ska ha fiskar i skål... Och blir arg på när man hör djuraffärer som erbjuder det.
    Min fisk bor dock rätt litet, men han är ensam (förrutom en algätare) och jag önskar jag kunde ge honom ett större hem. Om någon erbjöd honom ett större hem skulle han få flytta direkt. Men han bor dock inte i en skål, utan i ett akvarie som är MYCKET större en jäkla skål.

Men jag förstår inte varför alla pratar om att ett litet akvarie är svårtskött. Jag har aldrig haft problem med mitt akvarie, blommor och fiskar mår bra. Hade en fisk som blev dålig, men det berodde nog inte på akvariet, och han avlivades.
    Annars tycker jag det är väldigt lättskött.
    Och om man har fiskar som ynglar av sig får man väl försöka hålla det i shack, så att det inte blir överbefolkat. Typ guppys och så.

• MINI25

Ja...ok, det kanske är fel. Men ärligt talat, fiskar har som bekant ett minne på 3 sekunder. Enda skillnaden på glasskål och större akvarium är ju att de kommer att leva lite längre- bara för att förhållandena i akvariet är lite, lite bättre än i glasskålen. Jag skulle förstå om ni opponerade er emot att ha fiskar i akvarium överlag- för det tycker iallafall jag isåfall är lika "hemskt"- de borde inte vara inspärrade överhuvudtaget. Fast egentligen bryr jag mig inte. Däremot bryr jag mig om hundar som sitter instängda på dagarna när husse och matte är på jobbet, eller barn som dag ut och dag sitter och blir institutionaliserade på dagis. Men det är en h e l t annan diskussion...

• Runguska

Får jag bara fråga hur stor volym som är rekomenderat att fiskar har att leva på, per styck alltså.

• djmugg

Fiskar ska enligt forskning ha längre minne än tre sek.

• MINI25

Det beror nog på storlek...

• jeeri74

Appropå minne, våra guldfiskar visste exakt när det var matdags, dvs de kände på nåt sätt igen det som hände runt omkring -lampan tändes efter natten osv, och alla stod och väntade upp i hörnet när vi kom med maten. Så nåt minne måste de nog ha. Likaså våra guppyn nu, de verkar också veta när det är dags för mat.

Annars är det ju lite svårt att mäta minne på en fisk.. Men jag läste/hörde nåt för ett tag sedan om guldfiskens minne, eftersom det "ska" vara så kort.

• Morticia

Seroc: Rekommenderad akvariestorlek beror på vilken art det rör sig om.
    Nu förtiden tar man hänsyn till behovet av revir.

Förr sade man 1liter vatten /cm fisk.

4 st guldfiskar skitar ner bra mycket mer än andra fiskar i samma storlek.

• Hadjelina

På sätt o vis är det redan förbjudet med skålar till fiskar idag, men tror det är tillåtet om man ger dem bra förhållanden - god vattenkvalitet och skyddad insyn. Det ska alltså inte vara öppet runt om. Var ett tag sedan jag läste reglerna så jag vet inte om jag minns rätt.
    Vissa arter kan gå att ha i skål (STOR), men absolut inte guldfisk. En guldfisk kan bli gammal, ganska stor och dem skitar ner mycket.
    Problemen som jag ser det med skål är att det blir svårare att hitta bra utrustning (beroende på vilka krav man och fiskarna har), det blir oftast öppet runt om = stressig miljö, och dem har alldeles för liten volym.
    Men fiskar är bra på att anpassa sig, och visst kan dem leva i en skål. Men vem vet hur bra dem mår?

Svar på tråden Guldfiskskål till barnen? Djurplågeri! Tänk om.