• neo06

Hemundervisning- är det ett bra eller dåligt alternativ till skolan?

Ser på Rapport att ett parti vill förbjuda hemundervisning. Är därför nyfiken på vad Ni tycker om hemundervisning, är det ett bra alternativ till skolan? Motivera gärna din åsikt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemundervisning- är det ett bra eller dåligt alternativ till skolan?
  • Trollet Ludenben

Finns det väldigt goda skäl, tex medicinska för hemundervisning så tycker jag att det ska få förekomma. Annars är jag emot hemundervisning. Skolplikt har vi här i landet i grundskolan och undervisningen tycker jag ska bedrivas där.

Älskade ungar
  • neelliee

Jag tycker att det är en självklarhet att undervisning bedrivs av utbildade lärare. I vissa fall, vid t.ex. svår sjukdom eller mobbning, kan det vara motiverat att läsa hemma, men då med hjälp av just utbildad lärare. Annars tycker jag att "utbildningen" att fungera i grupp och lära sig arbeta, kompromissa med och umgås tillsammans med andra barn är väldigt viktig den också.

• krompa

För friska elever tycker inte jag att hemundervisning är något att rekomendera, men det finns undantag.

Där jag arbetar finns just nu 2 elever som har hemundervisning, vissa perioder är det fler...

Det finns delar av undervisningen som inte går att genomföra hemma, därför tycker jag inte någon ska ha all undervisning hemma i längre perioder.

• Dixie
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-23 19:57:32 följande:
    Finns det väldigt goda skäl, tex medicinska för hemundervisning så tycker jag att det ska få förekomma. Annars är jag emot hemundervisning. Skolplikt har vi här i landet i grundskolan och undervisningen tycker jag ska bedrivas där.
    håller med - jag bodde i en familj i USA ett år där barnen blev "home schooled" (jag gick i vanlig skola) och det är ju inte samma sak att ha sin mamma undervisa alla ämnen, de missade mycket man lärde sig i skolan - kanske inte så mycket faktiska kunskaper, men det sociala blev helt klart lidande 
  • Ilsa

Såg också inslaget. Min man satt bredvid mig i soffan och sa: "freaks!" och jag sa: "intressant!". Spontant tänker jag också att barn behöver social träning etc och att jag själv har väldigt många bra minnen av att gå i skolan och vad tråkigt att behöva missa dem. Men jag tycker att det vore synd om möjligheten helt försvann. Man kan inte förvänta sig att alla ska trivas i skolan, eller att alla familjer lever den typ av inrutade liv som det innebär att vara knuten till en skola etc. Normen är inte alltid bäst för alla.

• fruis

Det beror väl på kvaliteten på hemundervisningen och på kvaliteten på den tilltänkta skolan? Jag har inget emot hemundervisning principiellt så länge man kontrollerar kvaliteten på den. Det finns ju skolor i Sverige som är helt kassa, särskilt på det psykosociala planet och varför ska man då som förälder tvinga dit sitt barn?

• Mika86

det beror lite på tycker jag, en som kanske är sjuk på nåt vis(ms eller nåt "stort") kan det vara bra för men inte för en "vanlig" människa.

Tycker att man behöver komma ut o tträffa folk, barn som vuxen ju

• Tangent

Tror att hemundervisning kan vara bra för vissa barn, men är inget som vi tänker tillämpa för vårt barn.

• UBJ

Som lärare (med några elever som just nu inte är i skolan utan läser hemifrån) måste jag säga att jag inte tror på hemundervisning. Att en förälder har fullgoda ämneskunskaper i alla ämnen som skolan innehåller tror jag är osannolikt, men främst tror jag att ett barn bör få det sociala sammanhanget som skolan ger.

• Tangent

UBJ: Sociala kontakter kan man få på annat sätt t ex genom idrottföreing, scouter.
    För ett barn som utsatts för mobbing kanske hemundervisning är att föredra trots bristande ämneskunskaper.
    Det kan ju också vara så att vissa individer har mycket svårt att ta till sig kunskaper genom det sätt skolan lär ut, också i detta fall kanske hemundervisning är att föredra.
    Men hemundervisning kräver naturligtvis mycket av föräldrarna. Jag skulle aldrig klara av det.

• BlivandeTreBarnsMor

Jag har ingen erfarenhet av hemundervisning men tänker att det är mycket bra med alternativ. Om barnet har speciella omständigheter som gör att skolan inte är så bra alternativ så är valmöjligheten tryggande. 

• neo06
    Vad spännande att få höra ett första positivt inlägg till hemundervisning. Debatten fortsätter
    BlivandeTreBarnsMor skrev 2010-05-31 15:01:32 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av hemundervisning men tänker att det är mycket bra med alternativ. Om barnet har speciella omständigheter som gör att skolan inte är så bra alternativ så är valmöjligheten tryggande.   
  • BlivandeTreBarnsMor

När jag läste denna omröstning var min första tanke "wow, kan man hemskola i Sverige. Vad bra med det alternativet".

Har ett barn med väldigt speciella omständigheter och behov, förhoppningsvis kan skola funka för barnet men hemskola skulle kunna vara en sista utväg för oss. Jag tror inte jag skulle greja mer avancerad nivå men lågstadiet i alla fall så hinner mit barn öka sin trygghetskänsla inför andra människor, om det inte hinns innan.

Svar på tråden Hemundervisning- är det ett bra eller dåligt alternativ till skolan?