• sagogryn

Hur göra med myggbett på bebis??

Vi ska till ett myggrikt ställe i sommar, och på sonen som är 6 månader får vi inte ha myggmedel, så han kommer ju garnaterat att få myggbett.Vet någon hur man kan lindra klådan, vilka medel kan man använda? Några andra tips om bett, klåda, mygg m.m.och bebisar?

• Svar på tråden Hur göra med myggbett på bebis??
  • eccobell

Bra fråga, det undrar jag oxå.

• Villes mamma

Hej!
    Vi kommer oxå att åka till ett väldigt myggrikt ställe i sommar (Karelen i östra Finland)
    Vi har funderat en hel del över det där med hur man ska skydda barnet mot myggen men det ända vi kommit fram till är kläder, kläder (i så´n mån som vädret tillåter) och myggnätet på vagnen hela tiden (kan vara svårt eftersom min son är just ett år, så han lär plocka ner det själv!!)
    Mera vet jag faktiskt inte nå´n som har några bra ideér??!!

• Jofimiel

Va jag minns så gjorde jag inget åt myggbett, dom bryr sig oftast inte eftersom de kilar ju först när man börjat kila och de gör dom ju inte. Försök att ha myggnät och heltäckande kläder ska du se att de går hur bra som helst! mygg gillar ju inte vitlök så mosa ner lite sånt i maten så kanske dom låter bli honom!
    Kram
    /G

• Emma m Theodor

Tips på att lindra klådan: Xylocain-salva kanske? Finns receptfritt på apoteket. Men använd den inte på ställen som barnen kan komma åt och suga på....den har en bedövande effekt. Jätteskönt på bett och småsår. Sen finns ju Salubrin på salva också....

• sagogryn

Tack!! Mera myggtips tas gärna emot.

• Tossan79

Fråga på apoteket, där måste de ju veta?

• gbgumman

i senaste vi förälrar finns rn bild på ett myggskydd . ser uyt som ett tält/bur.

• Alli

Har för mig att Xylocain inte är lämplig för barn, men är osäker, fråga på apoteket. Har köpt Alsolgel istället (min lille kille är två år).

• Villebusen

kopierat från www.fass.se

"Vid brännskador bör Xylocain salva inte användas på större områden än vad som motsvarar en handflata. Xylocain salva skall inte användas på barn under 1½ års ålder utan läkares ordination."

Svar på tråden Hur göra med myggbett på bebis??