• Jeanette89

ensam vårdnad?

Är det någon som vet hur man ska gå till väga om man vill söka ensam vårdnad?
  • Svar på tråden ensam vårdnad?
  • Rödnäbba

Man kontaktar en advokat.

• Lukasmamma

Kontakta en familjerättsadvokat, eller kontakta familjerätten i den kommun du bor för att försöka sätta samman ett samarbetssamtal, vilket man oftast brukar försöka med först :)

• Jeanette89

Har hört en del som säger att om man måste gå till rätten och förlorar så får man betala alla kostnader själv, även den andras advokat. Stämmer det?

• Lukasmamma

Hmm, jag sitter själv i en vårdnadstvist och har tagit kontakt med en familjerättsadvokat som först försöker ta kontakt med pappan till barnet via familjerätten.. Jag har aldrig hört talas om något sånt! Däremot sa han att om nu när vi går via familjerätten och jag och pappan kanske skulle kunna komma överens om ett avtal eller att han skriver på papper om ensam vårdnad och processen skulle ta slut där, så är sannoikheten att man får rättshjälp (hjälp från staten om kostnaderna för advokat) ganska liten då det inte handlar om en så stor summa. Men om det däremot går vidare till domstol så drar det ju ut på tiden och mer jobb krävs, vilket innebär att advokatskostnaderna kommer att bli ännu högre och det är lättare att få rättshjälp då! Det är i alla fall vad han har sagt till mig och jag antar liksom att det stämmer ;) men har då aldrig hört talas om att man skulle få stå för alla kostnader själv om man "förlorar".

• Jeanette89

Okej. Tack så jätte mycket! Hoppas det ordnar sig för dig med {#lang_emotions_smile}

• mia maria

Man får stämma den andre föräldern på vårdnaden, o det gör du genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Föredragsvis med hjälp av en familjerättsadvokat.
    Var o en betalar sina egna rättegångskostnader.

Svar på tråden ensam vårdnad?