• Mickie

Ni som har en son som heter Love?

Hej!
    Vi funderar på om gossen i min mage ska få heta Love. Tycker det är ett fint namn men tänker på internationella sammanhang. Det blir ju "kärlek" på engelska... Är ju vacker förstås, men... Kanske blir knepigt när han blir vuxen och kanske ska jobba som seriös affärsman utomlands eller nåt... Funderar på att lägga till ett H nånstans, typ Loveh (fast det ser ju märkligt ut nu när jag skrev det).

Hur har ni andra Love-föräldrar tänkt?

• Svar på tråden Ni som har en son som heter Love?
  • Mickie

Ah ni tänker så. Smart... Några andra som stavar Lowe? Eller har andra tankar om Love-kärleksbarnet-namnet

• GrönaDruvan

Sonen heter Love. Spelar väl ingen roll hur man stavar det, för man uttalar det ju ändå likadant.

Det finns många namn som inte"passar" utomlands, men jag ser det som så, att man heter vad man heter, och vad gör det om det låter konstigt utomlands? Tror inte människor tänker mer på det liksom.. kanske första gången dom hör det, men sen spelar det ingen roll.
    Tänk själv utlänningar som har konstiga namn här, vad tänker man om det?

Bara min tanke. Jag tycker man ska döpa till det namn man gillar och inte tänka på det!

Sen kan ni ju vara super stolta över att välja ett namn som verkligen är SUPER SVENSKT!!!

• KatharinaL

Min son heter Lowe! :)

9 underbara barn ♥
  • alexis

Lowe tycker jag ser otroligt fult ut och tycker Love är mer ett flicknamn men hur som helst stavningen Love :)

• Bangbang

Jag ville så gärna att om vi fick en pojke skulle det bli en liten Love. Är ett sånt otroligt fint pojknamn. Men min man vägrade i sten. Nu har vi två flickor så jag har ännu inte behövt ta fighten. Tycker det låter som ett otroligt bra namnval, dock föredrar jag med ett enkel V.

• Zezana

Har ingen egen son med namnet Love, men vet en kille som heter det. Jätte fint namn tycker jag Spelar väl ingen roll vilken stavning man väljer, bara man är nöjd själv

• Sanningsdan

Min son som är 11 heter Love rätt och slätt. Världens vackraste namn och i sin ålder är han rätt ensam om det.  Tycker det ser konstigt ut med andra stavningar, även om jag förstår vad du menar. Jag tänker också att skulle det bli aktuellt med utlandsflytt eller så när han blir vuxen så får han väl ändra stavningen själv då.

Och jag tycker för övrigt det är helt fel som flicknamn...låter jättekonstigt i mina öron, Love är ju kort för Ludvig.

• pensé

Tycker Love är jättefint. men med en man som är engelsman blir det för konstigt...

Lowe blir ju helkonstigt på engelska! så för mig går det bort.
  • lias

Min lille heter Love. Love är ett gammalt svenskt namn, som den äldre generationen känner igen. Jag vet en man som heter det, kanske därför jag har inte reflekterat över att Love inte skulle passa på en vuxen.

• Smilla75

Jag tycker det är ett underbart namn som vi dock förkastat som första namn just pga att det blir så flowerpower internationellt. 

• parvati

Jag tycker att det är ett vackert namn. Ditt barn ska växa upp i Sverige och han kanske inte kommer att arbeta internationellt så det skulle inte jag tänka på så mycket. Kärlek är ju ändå ett vackert, positivt ord hade varit lite skillnad om Love hade betytt könsord eller liknande på engelska.
    Loveh var riktigt fult, förlåt men felstavade namn ger bara intryck av föräldrar som inte kan stava.

• Mickie

Ja jag gillar Love mer och mer.
    Att det ses som ett feminint namn på engelska (#12) var dock nytt för mig...

• Mickie

Ok - nytt namn! (fast jag har inte släppt Love, hm... svårt detta)

Vad tror ni om Wille (alltså på svenska Ville, fast med dubbelv). Låter ju som det är kort för William, t ex, fast jag tycker inte det gör nåt. Man kan ju heta Olle...

Men du, alexis t ex, som verkar ha koll på det engelska - är det funkis tro...? Eller blir det "snopp" helt plötsligt (det heter väl willie eller nåt liknande på barnspråk)

• pensé

Ja, det blir ju mycket likt "willy" - snopp..... JAG hade inte valt det.....

• Jackie och prinsarna

Jag skulle stava Love. Folk vänjer sig. Har ingen egen Love men kände en Love när jag var yngre, han borde vara 17 eller 18 nu. 

★ Alexander 060929 ★ Eliah 080107 ★ Maximilian 100509
  • Ammm82

Jag tycker att Love är ett jätte fint namn! 
    För ska man tänka så... så tänk på dom stackars barnen som får heta Dick och börjar att jobba internationellt... (Hello my name is Dick) {#lang_emotions_smile}{#lang_emotions_tongue_out}{#lang_emotions_wink}

• enny signatur

på engelska tycke rjag det är vackert, på svenska inte allas. men det är nog många namn som inte passar sig internationellt.

Svar på tråden Ni som har en son som heter Love?