• Adamaria

Amning

Amning positivt eller negativt

Hej!
    Jag studerar till barnmorska på mälardalens högskola i Västerås där jag skall skriva en magisteruppsats. Mitt ämne som jag otroligt brinner för är just amning och varför fungerar amningen för vissa medans det inte fungerar för andra. 

Jag är intresserad av kvinnors erfarenheter, förväntningar och föreställningar under och efter förlossningen med fokus på amning. Ni skall ha velat amma era barn. Stämde era förväntningar in på hur det blev sen när ditt barn är fött. Om ni är intresserad av att delge mig era erfarenheter om dessa frågor vill jag att ni svarar på denna tråd antingen via forumet eller en privat meddelande till min profil.  Vidare instruktioner till er som är intresserade kommer senare.

Syftet på min uppsats är att beskriva kvinnors förväntningar, erfarenheter och föreställningar av amning före och efter att barnet är fött.

Allt deltagande är frivilligt, och som kan vara bra att veta är att svaren jag kommer få kommer att behandlas konfidentiellt och kommer att avidentifieras. Svaren jag kommer få kommer att vara mitt resultat i min uppsats. På Återseende. Hoppas ni vill vara med och förbättra amningsupplevelsen.

Mvh Maria Blomkvist

• Svar på tråden Amning
  • Ida1990

Jag hade höga förväntninar på min amning. Såg framför mej de sista veckorna av graviditeten hur jag skulle ligga ingosad med bebisen, och han skulle amma och snutta och få massa närhet. Blev det så då? NEJ! När han kom ut och barnmorskan la han för att amma blev hela processen hemsk i stället för mysig. Han fick inget ordentligt tag och hade stora problem med att suga. Jag kämpade tills både jag och bebis var i upplösningstillstånd. Jag tog hjälp utav amnings hjälpen och vi försökte med allt. Men icke. Tillslut insåg jag att jag var tvungen att lägga ner amningen för lillens skull trots att BVC uppmana mej att fortsätta försöka. Så han fick flaska med ersättning och utpumpad mjölk. Vilket funkade super bra. Tror amningen var så viktig pga alla utåt. En bebis förvänas att ammas. Det var bland det första alla fråga i början "hur går det med ammninegn?" Va ska man svara? amningen går skit. Ne man kände sej skyldig att berätta varför det inte funkade.

• Badfantasten

Jag hade nog inte så stora förväntningar på just amningen utan under graviditeten gick mina tankar mer på det spännande att bli mamma, familj, pojke el. flicka, förlossning, barnvagn mm? Hade fullt upp med planerna innan bebis (arna) skulle komma.. att amningen förväntade jag mig bara skulle "fungera". Och det gjorde det. Visst, första 3 dygnen gjorde det ont, var svårt att hitta bra ställning mm. Men sen löpte allt på bra på både mitt första, andra barn. Helammade  i knappt 6 månader och barnen var alltid belåtna (förrutom lite magknip på nr 1). Ammade liggande, sittande, gåendes, i buss, park mm. Hade turen att få två matglada tjejer som åt sig mätt vid varje amningstillfälle att jag ammade var 3-4: e timme.Gick bra att även ge på flaska.  Efter att jag började med smakportioner blev amningen mellanmål ytterligare en tid. Slutade amma då barnen var ca 7 månader.

Svar på tråden Amning