Diskmaskin - tänka på vid köp?
Vi ska köpa diskmaskin till vår nya lägenhet. Den ska vara 60cm och sitta "inbyggd". Alltså helt vanlig standard. Är det något man ska tänka på? Någon finess man "Måste" ha? Eller något man absolut inte vill ha....
Vi ska köpa diskmaskin till vår nya lägenhet. Den ska vara 60cm och sitta "inbyggd". Alltså helt vanlig standard. Är det något man ska tänka på? Någon finess man "Måste" ha? Eller något man absolut inte vill ha....
Vi köpte inbyggd från Ikea. Den högre modellen av de två (?) de har.
Tycker korgen upptill är värdelös, går inte att packa bra med glas, då den har en upphöjd del för småtallrikar.
Så det är mitt tips, titta i diskmaskinen, så du/ni ser att det går att packa porslinet bra.
Var för övrigt "fördröjd start" på våran. Jovisst fanns det fördröjning, men bara på tre timmar. Hade ju tänkt att vi skulle kunna ladda den på kvällen och så skulle den vara klar på morgonen, t.ex. Liten miss.
Tänk på energiförbrukningen, en A-A-A märkt-maskin är bra, är snål på el o vatten.
AAA-klassad skulle jag titta efter... det blir billigast i längden även om de är lite dyrare i inköp.
Vi hade en cylinda och det är bra maskiner. Nu är den sönder efter 15 år men ska ha en ny. Vill inte tänka i andra banor än cylinda.
Torkklassen är inte så viktig om ni kör den när ni är hemma då kan ni stoppa den och låta det lufttorka. Ännu energieffektivare.
Hur den ser ut invändigt, energiklass och finesser. Vår är upp till 70. (50, 65 och 70)
Har precis bokat en diskmaskin jag med. Blev en från elektrolux. Ljudnivån kan skilja sig en hel del´. De lite billigare maskinerna brukar vara mer högljuda. Tror dock att Ikeas är ett undantag. Ganska billig och låg ljudnivå. Vet inte vart gränserna går, men prata med en vitvaruhandel så får du veta mer.
Som ngn annan redan har nämnt är korgarna viktiga, justerbara korgar är toppen, då kan du anpassa dem efter dina tallrikar.
Kolla också på disktiden. Många diskar i över 2 timmar kanske är lite lång tid ibland (i alla fall för oss med två småbarn som använder allt flitigt flera gånger om dagen). Ett snabbprogram är alltså att rekommendera.
Lycka till i djungeln!
Ok AAA-klass ska vi ha alltså :)
En sån där "skvallerbytta"...lägger man den under maskinen i skåpet då? Hur ska man kunna se om den läcker? Kommer ju itne kunna se den?
Hmmm...Justerbara korgar.....Det måste vara det extrahjulen är till eller hur??
Hahaha, har alltid undrat vad dom har för funktion
(Elektrolux).
Någon som har behövt ny bestickkorg? Vår är fulla med hål i botten, så jag har fått utveckla system på vilka sorters bestick som får vara i vilka rum....Om jag inte har överdelen på...
Vad kostade det isåfall? Fick det beställas?