• Shaun the sheep

Vill inte sluta med blöja!

Åh, jag vet inte vad jag ska göra, det här börjar bli så irriterande!

Vilmer är snart 3 år gammal och han vill absolut inte sluta med blöjan! Varje gång jag sätter på honom kalsongerna så blir han sur och säger "Jag vill bara ha blöja!" och gnäller och håller på, ibland tar han av sig kalsongerna..

När han är på dagis är det inga som helst problem, och när han kommer därifrån är han såklart blöjfri. Jag frågar ganska ofta om han behöver gå på pottan men han säger i 99 % av fallen nej. Sen däremot när han blir arg eller ledsen (vilket är ofta) så kissar han på sig. Känns nästan som att det är en sorts hämnd för att jag sagt till honom eller blivit arg (fast för nåt annat såklart)..

Vad ska jag göra? Jag har provat belöningssystem ( Han fick ett fint klistermärke på ett fint papper varje gång han kissade på pottan, nåt som funkade jättebra på hans kusin i samma ålder, men inte på Vilmer) och jag har tycker jag har försökt med allt, men han VILL inte...

Jag vet att man inte ska jämföra, men många av barnen på hans dagis är ett år yngre och redan väldigt duktiga på att gå på pottan... Vad ska jag göra? :/

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Vill inte sluta med blöja!
  • Nyfiken gul

prata med dom på dagis - hur gör dom??

Jag tror inte på tjat eller belöningar när det gäller kissning. Jag tror mer på rutiner, att man alltid kissar innan maten, alltid kissar innan tv-tittande och sängdags osv... Och därimellan säger man ingenting varken påminner eller tjatar. Klarar han kissrutinier på dagis så gör han det hemma  också.

När han kommer hem från dagis är han givetvis trött och sltu efter dagen och det är lätt att det blir bråk och konflikter men stå på dig om att han ska ha kalsonger och inför rutiner om kissning. se till att han kissar innan hemgång så klarar han sig kanske tills det är dags att äta middag?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Raira

jag har själv låtit mina barn bestämma när de är redo för att sluta med blöjan och det fungerade . Jag började med att tjata men med mina envisa barn märkte jag att det inte fungerade . Så jag köpte fina trosor/kalsånger och lät de sedan bestäma när de ville sluta . De märkte att deras kompisar slutade med blöja och då ville de själv oxå .

använde blöjor som de själv kunde dra ner när de ville gå på toan .Jag körde med liten toa sits på toan i stället för med potta . Pottan fanns men den var inte populär . Alla gick ju på toa och kissade varför skulle de använda potta.

mamma till 3 vildar f. 03 05 & 08
  • Liljan77

Min son vägrade att göra sina behov på pottan.Han kissade på sig istället.
    När vi väl fattade vad han försökte säga,så ändrades de fort.
    Han ville sitta på toa som vi andra.

Jag tror inte på belöningsystem,utan att barnen vill göra som de vuxna gör.

• Shaun the sheep

Tack hörni för alla svaren! Jag ska prova att låta honom sitta på vanliga toaletten,
    han brukar ju säga det ibland när jag frågar om han behöver kissa.
    "Jag vill kissa på toaletten!" säger han då, men jag brukar försöka få honom att använda pottan ändå. Men förhoppningsvis går det bättre då.
    Ska även prova kissrutiner! VIlket roligt ord förresten

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Vill inte sluta med blöja!