• Milliemolly

Föda barn över 4 kg??????????

Hur har ni upplevt att föda barn på över 4 kg????????????

KAnske har ni fött första barnet mindre och kan jämföra?

Stämmer det som vissa säger att det blir mer fart eftersom barnet är tyngre?

Har varit på TUL och barnet beräknas väga 4-4,2 kg och jag blev såklart livrädd................tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Föda barn över 4 kg??????????
  • stökmamma

har 3barn med vikt på mellan 4,2-4,4 det är 2an,3an och 4an. ettan vägde 3,6 och 5an 4kg
    och ettan va besvärligast och tog mycket längre tid på sig jämfört med dom andra.
    sen om det är vikten eller att hon va först låter jag vara osagt men mina 4kgs har kommit ut "lätt", ca 3 snabba krystvärkar

andras barn och mina älskade ungar
  • MrsNash

Jag har fött två barn, första vägde 3,2 kg & andra 4,6 kg!  Jag visste inte innan att andra barnet var "stort" o hade jag vetat det hade jag nog blivit rädd, MEN det gick bra det med! det var ingen större skillnad på mina förlossningar när det gäller utdrivningsskedet, det enda var att andra barnet inte åkte ner ordentligt så jag fick krysta längre, sen om det berodde på att han var större eller ej har jag ingen aning om.

Lycka till! Det kommer gå jjättebra ska du se!

• 7 michelingodingar

jag har 7 barn varav ena vägde 4125 gr och ska jag jämföra så var inte hon värre än o föda första barnet som vägde 3675 gr det var samma tyckte jag men vet inte om det stämde att hon kunde hjälpa till mer men har oxå hört att större barn kan hjälpa till mer

• En skrutt

Två barn, det första vägde 4 kg och tvåan vägde 5.2. Förlossning nummer två var klart lättare :)

• vermilion

Födde den 2:a januari en Molly som vägde 5240 g! Stooor men förlossningen gick jättebra. Jag var förberedd på att hon var så stor och att det skulle bli svårt.
    Vattnet gick vid 00.30, värkarna började strax efter och jag använde bara lustgas tills hon kom ut vaginalt kl. 07.37. Man fick ju ta i lite under krystvärkarna (!) men annars gick det förvånansvärt lätt. Sprack inget, men sköterskan, eller nån, klippte lite.

Jag födde en pojke för 6 år sen som vägde 3,7 kg. Den förlossningen var mycket jobbigare.

Var beredd på att det kommer göra ont och det kommer vara svårt. Som med alla förlossningar.

♥ Adam och Molly ♥ barnen.doodis.se
  • solsken

Mitt andra barn som föddes med en vikt på 4700 g var den bäst att föda, gick så smidigt och underbart. Under förlossningen sa jag att detta ska jag göra igen. Maken trodde jag var galen och han var jättenervös eftersom jag inte skrek eller något som han höde de andra i rummen runt om gjorde.
    Första barnet vägde 3600 g och han var kämpigare och tredje barnet vägde 4000 g exakt och det var en lite lagom förlossning.

Men sen kan jag tänka mig att det är olika jobbigt beroende på hur de startar. Med nr två gick vattnet och tre timmar senare är han född. De övriga har startat lite lugnare och jag har varit vaken längre även om det tagit lika lång tid när det väl satt igång på riktigt.

• tekla1

mitt andra barn föddes med 4480 gram i födslovikt och 52cm lång. Kom ut på andra krystvärken och med armen sträkt framåt jäms huvudet..jag fick bristningar i mellangården men ytliga behövdes dock bara sy ett par stygn.... 

kände absolut inte av att jag sprack och tycker själv att jag hade en bra förslossning...
    storleken verkar inte vara något problem snarare hur de ligger... 
  • jassi83

Storleken spelar ingen roll, min dotter vägde 4660g och 54cm och de tog 24 timmer innan hon kom ut, min son var något mindre med 4380g och 52cm men även om hans förlossning gick mycket fortare upplevde jag den som värre! + med båda barnen stämde deras viktuppskatning inte alls!!

• Amrit

Båda mina killar vägde över 4kg, 4070g och 4525g, de hade hattmått på 36cm resp 38cm. Den större killen gick mycket smidigare att föda! Första förlossningen var ett maraton på drygt 90h som slutade med att jag sprack illa! Andra förlossningen gick på några timmar och jag brast inte mycket alls!

• MammaLinkan

jag har inget att jämföra med då jag bara har födit 1 barn. han vägde 4.6 och ingen kan fatta att han fick plats i min lilla kropp. jag hade en stooor mage! Det gick iaf jätte bra! ingen bedövning förutom lustgasen och jag sprack knappt nått.. (1.5cm inne i så det kändes inget) tog 33tim från första värken hemma. Mycke positiv förlossning! Jag gör det gärna igen om 2 år!!

• LillaFlingan

jag tror att när man föder sitt första barn så är det Alltid jobbigare än när man föder nästkommande barn... för då har ju 1an banat vägen.

min 1a vägde 4115gr och hade 35cm i huvudomfång.
    det var en jättejobbig förlossning, och jag hade för svaga krystvärkar (blev igångsatt i v38+6 pga preeklampsi,och hade värkar enbart pga värkstimulerande dropp!)..
    till slut höjde de droppet sjukt mycket och tillkallade en bm som hängde på min mage.. o då kom han ut snabbt...
    sprack inte så mycket, sydde 3 enstaka stygn.
    han är född v39+1

2a vägde 3275gr och hade ett huvudomfång på 34cm.
    förlossningen var lika lång som 1a, men betydligt lättare, den startade helt spontant i v36+6.. fick värkstimulerande dropp efter epiduralen då värkarbetet stannade av helt.. hade värkstimulerande dropp i typ 3h sen fick jag krystvärkar och han kom ut jättesnabbt.. tom jag själv var förvånad.. kroppen jobbade helt av sig självt!:)
    han föddes i v37+1.

tror inte alls att du behöver oroa dig ts, slappna av så gott du kan under förlossningen och lita på att din kropp grejar det! go with the flow liksom!

• Vimmel

födde en son som vägde 4 kilo, han kom ut efter 8 timmar oc med 3 krystvärkar och jag behövde inte sys nått alls. jag blev förvånad över hur "lätt" det gick.

• PennTrollet

mina har vägt:
    3200g
    2900g
    och min sissta vägde 4035g
    killarna var jätte jobbiga men tjejen som vägde mest bara slank ut utan någon jätte smärta, sprack inget med någon av dem...jag var rädd att man skulle spricka mycket och att det skulle göra ennu ondare med ett större barn..men nej!

• eliza3

Har precis fött mitt fjärde barn, en riktig bjässe på 4,6 kg, dom andra vägde 2,6 kg, 3,6 kg och 4 kg. Men förlossningen gick lika bra och enkelt som med dom övriga.
    Det första barnet är ju alltid svårast och hon var minst!
    Men det som däremot kan hända, om man har otur, när man föder så stora bebisar är ju att man kan gå sönder själv på något sätt. Jag fick en bristning i livmodern och höll på att förblöda. Fick åka in på operation i ilfart strax efter förlossningen eftersom blodet bara sprutade ur mig. Det var riktigt otäckt, och inget man hade förväntat sig eftersom själva förlossningen gick så bra.

• Ellabus

Har fått två pojkar på 4205 g och 4070 g utan minsta bristning. Behövde bara krysta i 15 min med båda, men öppningsskedet tog längre tid med ettan. Tror inte att storleken behöver ha så hemskt stor betydelse (om barnet inte är väldigt stort eller pyttelitet, och 4,2 är ju inte ovanligt tungt), en del spricker ju även om barnet är väldigt litet och stora barn kan uppenbarligen slinka ut utan några större problem. Jag hoppades faktiskt på att tvåan skulle vara lika stor som ettan eftersom det är skönt att de har lite fett att ta av när de väl har kommit ut. Lycka till!

• tjoohalia

första barnet (juni-08) vägde 4605g och var 55cm, 37cm huvudomfång. blev igångsatt dagen innan BF pga havandeskapsförgiftning. tog 23timmar (jobbigt i 10) sprack i princip ingenting men förlorade en del blod efteråt.

andra barnet (april-10) vägde 4300 och var 50cm, 38cm huvudomfång. föddes v.38+1 och var beräknad strax över 5kg vid fullgången. fick två st. hinnsvepningar pga havandeskapsförgiftning och hade tid för igångsättning ett par dagar senare. fick värkar på kvällen efter andra hinnsvepningen. inte särskilt jobbiga. började klocka vid 02 och hade då redan 3värkar på 10minuter men dom gjorde inte särskilt in. 05 ringde jag förlossningen för att rådfråga då jag inte haft "egna" värkar innan dom tyckte jag skulle avvakta. själv trodde jag det var pinvärkar. 05.50 började det göra lite mer ont, tänkte väcka mannen skulle bara kissa först. då gick vattnet. mannen ringde förlossningen och sin pappa. förlossningen hade först inte plats och skulle ringa huddinge istället. 06.00 kom krystvärkarna. fick ändå plats på sös och var inne 06.20 han är född 06.39 och jag sprack i princip ingenting och mår finfint nu efteråt

• 3 Barnsmamma 06 09 11

1an vägde 4050 hatt mått 35cm
    2an 3910 hattmått 34cm
    så mina har varit jämstora och allt har gått bra. Gjorde ondare med 2an för allt var så intensivt då men det tog mkt längre tid med 1an.

• Kajak

Fött 4 barn.
    1a 48 cm, 3375 gr (38+5)
    2a 50 cm, 3600 gr (38+0)
    3e 47 cm, 2660 gr (36+0)
    4e 50 cm, 4040 gr (41+4)

Jag märker inte skillnad även om 4e barn hade 36 cm runt huvudet jämfört med syskonen 34cm,34,5cm och 34cm

Äntligen är hon här! 27 maj kl 07.37.
Svar på tråden Föda barn över 4 kg??????????