• oboyberoende

hjälp till ändrat beteende

Hej,
    Jag behöver hjälp och vet inte vart jag ska vända mig.
    Min sambo uppfattar saker jag säger som anklagelser och som att jag försöker sätta honom på plats. Jag har försökt få honom att tänka att det kanske inte är så jag menar, att jag kanske inte vill såra honom eller försöka vara bättre än honom. Jag vill ju såklart bara honom väl, men något i mitt sätt att säga saker får honom att tro det. Jag vill ju självklart förändra mig men vet inte hur jag ska göra det. Jag hör ju inte själv när jag säger såna saker! Han hjälper inte till heller med att säga att "nu säger du såna konstiga saker igen!" utan han blir bara skitarg och jag fattar inte varför.
    Nu har det gått så långt att han inte vet om han vill vara tillsammans med mig längre. Det som ligger till grund för allt är att jag i början när vi höll på att lära känna varandra har sagt saker som jag idag inser att man bara inte får säga till en människa. Jag vet det, och jag ångrar riktigt mycket det jag sagt men kan ju inte göra det ogjort. Han säger att jag kommer att få leva resten av livet med att jag sagt det. Självklart kan jag inte ta tillbaka det, men han måste ju ändå kunna gå vidare från det någon gång. Jag kan ju inte spendera resten av livet med att försöka gottgöra?? Jag har bett om ursäkt och gjort allt jag kan för att han ska förstå att jag har ändrat mig  men det hjälper inte.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju ändra mitt beteende, men jag tycker också att han måste förlåta mig för att vi ska kunna ha någon som helst framtid ihop.

• Svar på tråden hjälp till ändrat beteende
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du har sagt mycket sårande saker till honom men du har bett om ursäkt och gjort allt vad du kunnat för att han skall förstå att du ändrat dig. Det låter som att du gjort vad du kunnat. Det är inte rimligt att du skall fortsätta gottgöra hur länge som helst och att du skall hållas skyldig. Ni behöver komma till en punkt när ni kan lämna detta bakom er och gå vidare tillsammans. Det kräver av honom att han kan förlåta dig, eller försonas, med det du sagt och att även han kan lägga det bakom sig. Annars blir det svårt för er i er fortsatta relation.
    Du beskriver också att ni har ett negativt mönster när ni skall prata med varandra. Han uppfattar dig som anklagande. Detta handlar både om hur du beter dig mot honom och hur han uppfattar det. Han måste också förstå att dina avsikter inte är onda utan att du försöker få kontakt med honom. Det betyder att han behöver titta lite på sina egna reaktioner och inte lägga allt på dig. Det är inte rimligt att han hela tiden blir så arg på dig utan ni måste kunna sätta er ner och prata i lugn och ro och försöka förstå varandra.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden hjälp till ändrat beteende