• Candra

    Smörja in 10-månaders?

    Ska man det?
    Dottern sitter oftast i paraplysulky och har alltså inte nån suflett, dock solhatt.
    Ska jag smörja in henne, och isf, men vad? Hört att det inte är rekomenderat till barn under 2, men måste ju höra mig för om det verkligen är så.

  • Svar på tråden Smörja in 10-månaders?
  • Solskyddsexpert

    Hej Candra!

    Om alternativet till solcreme är att din dotter bränner sig, rekommenderar jag helt klart att du smörjer henne. Välj i så fall en oparfymerad barnsolcreme med mycket hög SPF och UVA.

    Det är bra att ni använder solhatt, men det är inte tillräckligt om du har vagnen i solen (vilket jag tycker du ska undvika). Övriga kroppsdelar är ju exponerade för solljuset. Jag rekommenderar dig att investera i ett parasoll som ger lite skugga. Sätt på din dotter en långärmad body och tunna byxor, så är hennes hud lite bättre skyddad.

    Vi brukar säga att små barn under 3 år ska undvika att vistas i direkt solljus, så håll vagnen med parasoll i skuggan åtminstone mellan 11 och 15 när solen är som starkast. Små barns hud är under utveckling och det finns en extra stor risk för att cellförändringar kan uppstå om huden utsätts för för mycket sol.

    Hoppas det gav svar på din fråga!

    Hälsningar Mette

Svar på tråden Smörja in 10-månaders?