• Smulan 89

Liseberg och gravid

Hej på er

Funderar på en sak. Jag och min vännina är gravida i v 18 resp. 13 och vi vill så gärna åka till Liseberg här i dagarna. Man kan väl inte åka allt vad jag förstår? Det brukar ju stå skyltar vid vissa attraktioner, så där står det ju att man inte kan/ska åka om man är tex gravid. Är dessa rekomdendationer eller ska man verkligen följa skyltarna till punkt och pricka?
    Vad tycker ni om att åka till Liseberg som gravid? Själv är jag typen som i vanliga fall åker typ allt, såp jag fundrar på om jag kommer missa mycket kul pga av graviditeten. Man vill ju inte riskera bebisen för några karuseller.
    Ge mig tips, snälla.

• Svar på tråden Liseberg och gravid
  • Stårschan

Bered dig på att du kommer att bli lättare åksjuk än i vanliga fall, och att häftiga ryck och vändningar kan kännas obehagliga för magen.

(Underbart att se en korrekt användning av uttrycket "vi är gravida"!{#lang_emotions_wink})

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • yellow88
    http://www.niomanader.se/content.asp?ID=150 <--

Har för mig att jag läste någonstans på Liseberg, hemsida eller i själva parken att de rekommenderar inte att åka någonting när man är gravid, eftersom de inte vill ta ansvar så det är på egen risk. Men det lugna kan man ju åka.. typ farfars bilar och Lisebergstornet, men hur kul är det om man gillar Kanonen osv :)
  • Felicia Adrian

Jag har valt att följa skyltarna. När jag var gravid och var där frågade jag även personalen vid åkatraktionen jag ville åka, då jag var bara i vecka 10 så fundera jag på om "förbudet" var bara för höggravida eller om bebisen kunde ta skada även så tidigt, de avrådde mig skarpt att åka men sa även att jag bestämmer men de har varnat för att det kan bli komplikationer/skador och därför inte har något ansvar om jag väljer att inte följa rekomendationen.
    Hon sa även att är man så långt gången så det syns att man är gravid så stoppar de en att åka men de kan ju inte stå och fråga alla om de är gravida så visst finns de som är gravida som väljer att åka trotts det står skyltat att gravida inte skall åka..

Så jag rekomenderar att du följer skyltarna för säkerhetsskull.

Tyvärr blir det en hel del ni inte kan åka då!

• malca

Vet inte hur farligt det är, men det känns ju onödigt att chansa.
    Var själv på Gröna Lund när jag var gravid och var sååå avundsjuk på de andra som åkte alla roliga saker, medan jag åkte barnattraktionerna med en fyraåring! Känns lite onödigt att åka dit när man ändå inte kan åka de roliga grejerna.

• Menhir

Jag var på Liseberg som höggravid, pratade med barnmorskan innan som rekommenderade att man tar emot så inte bygeln far in i magen vid bromsarna, i övrigt såg hon ingen anledning till restriktioner. Vid 4:e turen i Lisebergbanan var det en som påpekade att man inte bör åka som gravid.

Det här var på 90-talet och då var det inte så "hispigt" som det verkar vara idag - barnmorskorna var nog lite mer coola och tyckte man skulle leva som vanligt.

Men det är klart, dottern låg väldigt stilla i magen efter Lisebergsbesöket, det dröjde flera timmar innan hon började sparka igen så hon vart nog rejält omruskad där inne!

• Smulan 89
    Menhir skrev 2010-05-24 18:06:47 följande:
    Jag var på Liseberg som höggravid, pratade med barnmorskan innan som rekommenderade att man tar emot så inte bygeln far in i magen vid bromsarna, i övrigt såg hon ingen anledning till restriktioner. Vid 4:e turen i Lisebergbanan var det en som påpekade att man inte bör åka som gravid.Det här var på 90-talet och då var det inte så "hispigt" som det verkar vara idag - barnmorskorna var nog lite mer coola och tyckte man skulle leva som vanligt.Men det är klart, dottern låg väldigt stilla i magen efter Lisebergsbesöket, det dröjde flera timmar innan hon började sparka igen så hon vart nog rejält omruskad där inne!
    Jag var på ul idag och fick se den lill*. Jag frågade angående Liseberg och hon sa att det gäller höggravida pga att bälten och liknande kan klämma på magen. Annars fanns det ingen anledning att inte åka dit. Kände man för att åka, så är det inga problem.
Svar på tråden Liseberg och gravid