• mellieB

Lutar med huvudet framåt i bilbarnstolen?

Hej,, Vi köpte för ca 3v sen en ny bilbarnstol till min son (8mån) En britax high way.. Vi frågade då i affären varför min sons huvud alltid åker framåt när han somnat ser jätte obekvämt ut och inte så bra för nacken och ryggen.. Då sa dem att de va en monteringsfråga man ska ha den lutad osv osv..

Japp vi har nu testat allt men hans huvud åker fram ändå,, Vi tycker den lutar bra,, Är de nån annan med samma problem? Tips,, Eller ska man låta dem sova så?? Känns inte så bra..
  • Svar på tråden Lutar med huvudet framåt i bilbarnstolen?
  • Teskedsmamman

Barnet tar ingen som helst skada av att sitta så och sova. De ändrar ställning själva när det blir för obekvämt.

Det finns kuddar att köpa som man kan sätta i stolen. Jag brukar alltid rulla ihop en handduk/mindre badlakan och ha med så jag kan stötta upp huvudet om det är så, men oftast får de sitta så...

Vi har en bilstol som går att tippa lite men det hjälper ändå inte.

3 killar & pojke v29 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • cicci85

Det finns en kudde som britax har som man kan ha i bilstolen för extra huvudstöd, tycker att den är jättebra! Den ger extrastöd på sidorna om huvudet. Jag hade den i securan när sonen va bebis och han satt mycket bättre. Nu har jag den i twowayen till stora sonen och den hjälper till att hålla huvudet på plats när han somnar. Kanske finns med på bild i mitt galleri, men är inte säker.

Annars kan man köpa en nackkudde, sån där korvliknande, och sätta framifrån när barnet somnar.

• mellieB

Okej får nog köpa en sån kudde då,, även om de inte e farligt ser inte så bekvämt ut haha,, Ska åka till ner till Skåne snart från gbg så får köpa en sån innan dess=) Tack för tipsen=)

• Frogstomp

Min son ligger med huvudet framåt i bilbarnstolen.
    Tycker också det ser obekvämt ut.. men när man tar tillbaka huvudet så faller det fram igen, eller åt sidan, hehe ser ju lite galet ut ibland.

• mammi 76

Tror också det är en monteringsfråga. Vissa bilsäten går helt enkelt inte att luta bakåt.Detta gör att stolen hamnar i ett sånt läge att barnets huvud åker framåt.
    Vill gärna ha tips på vad man ska göra. Vill ju liksom inte köpa en ny bil

• cicci85

Har du kilen till förresten? En frigolitbit typ...

• mellieB

mm vi har kilen,, vi har testat allt verkligen så de e la bilen de e fel på då haha men den e inte ens 1år gammal så har inga planer för att köpa ny haha men ska testa sån kudde tror jag

• Wallmo

Men det kan ju inte vara nyttigt om barnen sitter och sover så och man sen måste bromsa kraftigt eller man krockar! Känns som det skulle bli wiplash skador av det när huvudet far tillbaka mot stolen (om de sitter bakåtvända).
    Ofta vill ju leverantörerna att man ska montera stolarna så upprätt som möjligt eftersom det gör att det är mer av kroppen som tar upp kraften vid en smäll. Men det finns ju inga barn som sitter så....
    De borde göra krocktester på barnstolar med sovande barn (med huvudet i knäna) i sistället för vakna :o)

• mellieB

mm tycker inte heller de ser bra ut,, och just som du säger när man behöver bromsa snabbt osv,, får se om en sån kudde hjälper,, annars kanske vi får testa att ha han i baksätet kanske e annat "slags" säte där hehe

Svar på tråden Lutar med huvudet framåt i bilbarnstolen?