• ellixoxo

Svartsjuk blivande storebror

Jag har en son som fyller 2 år i augusti och jag väntar mitt andra barn just nu. Beräknad att komma den 27 juni.
    Min son är väldigt svartsjuk han puttar till och med bort våran hund om jag klappar henne. Jag försöker vänja honom med att det är ok att jag gosar med andra än honom men han skriker och slåss.
    Jag är orolig över hur han kommer reagera när vi kommer hem med en lillebror. Jag kommer vara ensam mycket med barnen och jag vill gärna ha tips på hur man kan göra det så lätt för min son som möjligt när lillebror kommer.

Jag har redan fått ett tips som är att ta med en present till storebror "från" lillebror när han kommer.  Men tar tacksamt emot frel tips.
    Han är ganska hårdhänt i vanliga fall också. Jag försöker så gott som det går att leka med dockor och berömma honom när han är försiktig mot dockor och djur och folk. Men han lyssnar inte alls på mig när han slåss.

Hur gjorde ni när ni kom hem med nr 2?

• Svar på tråden Svartsjuk blivande storebror
  • Birgitta2

Hur gjorde jag när jag kom hem med lillasyster? Min son var då knappt två år. Först och främst gjorde jag inget väsen av att jag faktiskt var gravid och att han skulle bli storebror. Jag berättade lite när han frågade, men inget mer.

Min son var hos dagmamma när det var dags att komma hem med lillan. Jag gick och hämtade sonen, mitt ex (barnens pappa) hämtade sonen och tog hem honom. Jag hade vid tillfället lagt lillan i en liten babykorg i vårt sovrum. Först så fikade vi, och sen sade jag helt apropå: "Du, du har en liten lillasyster. Hon ligger och sover men du får gå in och hälsa på henne om du vill". Han traskade iväg, lyfte försiktigt på hennes tröja, lyfte lite på blöjan, klappade henne försiktigt på ryggen och gick därifrån. Inget mer.

Jag hade sån tur att jag hade sonen hos dagmamman, så jag kunde hänge mig helhjärtat åt lillan dagtid när han var där. När han kom hem så var det han som gällde (utom vid amning och kriser). När jag ammade läste jag saga för sonen. Han kom alltid först. Båda barnen fick det dom behövde. Och jag upplevde sällan svartsjuka.

• Muffinsmamman

Han är ju rätt liten, Låt honom vara med om ni handlar nya saker till småsyskonet och "låt honom" kanske bestämma tex färg. Gör honom på något sätt delaktig i projektet :)

Jag har också hört ett liknande tips som Birgitta2 ger: när ni kommer hem fr sjh fokuserar du bara på honom, lägg sedan upp småsyskonet på er stora säng och lyft upp storebror samtidigt som du säger vill du säga hej till lillebror/lillasyster. Låt honom sen peta lite på honom/henne. Försök att bara observera om det är möjligt... :)

• Lyskompis

Jag har 2 år och 4 månader mellan mina och delaktigheten är verkligen a och o. Storebror fick vara med och välja och handla kläder till lillebror medan jag var gravid. När jag sedan låg på BB fick han hjälpa pappa att sätta upp babygym och babygungan som han själv valt till sin lillebror.

Han fick även välja sida först i syskonvagnen och bädda med lakan och så på lillebrors sida. Han har alltid varit jättestolt över sin lillebror!

• ellixoxo

Ok tack så mycket. Har det inte varit svårt för era små när mamma helt plöttsligt måste delas?

• Bangbang

Min dotter var 1½ när lillasyster kom. Jag var jättejättenervös eftersom hon var väldigt svartsjuk när jag höll i tex hennes kusin som var bebis då. Hon slog mig till och med och skrek. Men det gick jättebra. Jag gjorde inget speciellt vad jag minns utan det bara fungerade. En elev till mig (vuxen 4barns mamma) sa att det är lungt, det är deras syskon och då är det en helt annan sak. Nemen sa jag hon är ju så liten inte vet hon skillnad. Jodå sa hon, lillasyskon är inte samma sak som andra barn. Tydligen hade hon rätt. Hon har älskat sin lillasyster sen dag ett och tagit hand om henne.
    Gör det inte till en sådan stor grej utan ta det när det kommer. Kanske inte blir något alls.

• BossOrange
    Birgitta2 skrev 2010-05-24 15:26:43 följande:
    Hur gjorde jag när jag kom hem med lillasyster? Min son var då knappt två år. Först och främst gjorde jag inget väsen av att jag faktiskt var gravid och att han skulle bli storebror. Jag berättade lite när han frågade, men inget mer.
    Vi gjorde tvärtom. Involverade "från början". Att det var vi ALLA som skulle få tillökning - att familjen skulle bli större. Har följt graviditeten och såg fram emot att få småsyskon och så... Alla har klappat och pratat med magen. Alla är delaktiga. Känns viktigt för mig.

Ville inte bara "komma hem" med en nytt barn som upptar tid, utan vänja vid tanken att en bebis kommer.
Svar på tråden Svartsjuk blivande storebror