• smulan1981

existerar spökveckor?

Jag ringde nyss bm för att höra lite om det är normalt att ha "spökveckor" nu i vecka 13 som jag är i. För jag känner inte direkt av graviditeten längre, därav min oro.

Men hon förstod inte alls vad jag pratade om, hon hade aldrig hört uttrycket förut. Förstod inte alls vad jag pratade om.
    Därför undrar jag, finns de sk. spökveckor verkligen? Jag trodde det var normalt att symptomen avtog lite under en tid osv. Men hon var väldigt frågande till detta.
    Finns det anledning att oroa sig om man inte har några symptom längre?
    Mvh.
  • Svar på tråden existerar spökveckor?
  • molly 81

I vecka 14 kände jag inte heller så mycket. Den första svullnaden hade lagt sig, illamåendet klingat av och jag var inte alls trött. Så jag förstår din känsla. Men har heller aldrig hört ordet spökvecka..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag alltid har rätt!
  • Jisa

Det gör det!

Jag fick förklarat för mig av min BM att sk "spökveckor"  är väldigt vanliga.
    Graviditeten fortlöper som den ska men man känner inte av den alls.

Jag var såååå nojjig, helt säker på att lillen trillat av pinnen.Men runt V 16 kände jag mig gravid igen. :)

Passa på och njut!

• Winterfresh

Med båda mina graviditeter har jag haft sk spökveckor som börjat runt v.13 och hållt i sig till runt v.17

• smulan1981

huuu, ja det är bra läskigt iaf. 

Men jag har UL på måndag, hoppas att dagarna till dess går fort.
    Tyckte det var lite märkligt att en bm inte hört talas om detta. Men jaja...
    När ni hafr de här "veckorna" har ni inte känt av något alls då? ingen växtvärk, inget illamående etc?
    Kram
  • tidigareplatt

Jag hade spökveckor mellan typ vecka 8-18. Var också jätteorolig men på UL vecka 19 så sprattlade den lille rejält :)

• niskalainen

Jag hade spökveckor från v.13 tills nu (v.18) och var jättejättenojig förstås. Men min kompis som är tvåbarnsmamma hade förvarnat mig så det var skönt och min bm tittade mig stint i ögonen när jag sa att jag inte känner mig gravid och sa "men du ÄR ju gravid, det vet du. Annars kan du ju bara prova att tyda tecknen, typ ingen mens, illamående, trötthet, växtvärk osv" och jag kunde inte annat än skratta åt min oro :) Nu i v.18 har magen tagit ett skutt ut ur byxlinningen och folk märker att jag är gravid fast jag själv inte tycker det syns såå mycket. Så det kommer bli bra, du ÄR ju gravid! :)

• Klaraah

Ni hade spökveckor till vecka 16-17-18. Vad hände då som gjorde att ni inte trodde på spöken längre - att det var på riktigt?!

• mapo51
    Klaraah skrev 2010-05-24 19:04:02 följande:
    Ni hade spökveckor till vecka 16-17-18. Vad hände då som gjorde att ni inte trodde på spöken längre - att det var på riktigt?!
    Att jag var på UL och fick se hjärtat slå, dessutom kom rörelserna lite oftare.
    Första graviditeten insåg jag dessutom att jag kände rörelser samma dag som jag gjorde RUL.

Under första graviditeten så kände jag rörelser varje dag från vecka 18, men denna gången har jag moderkakan i framvägg och det gör jätteskillnad. Nu är jag i v 21 och det är inte så att jag känner jättemycket rörelser varje dag eller ens varje dag.
  • niskalainen

Min mage tog som sagt ett litet skutt ut som gör att kollegor och andra som ser mig dagligen plötsligt säger att graviditeten syns. Jag känner själv att livmodern vuxit när jag lägger handen där på morgonen och det bara var så en dag i v.17 och har fortsatt stadigt sen dess. Jag kände lite fladder förra veckan som jag tror kan ha varit bebisen och i övrigt är det bara en väldigt stark, intuitiv känsla av att det är lugnt och att den lilla växer där inne. Jag har inte tid på ultraljud förrän i slutet av v.20 så jag lääängtar så efter att få se!

Se barnet växa i magen här om du inte gjort det än:
    www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/Se-barnet-vaxa-i-magen/

Där ser man ganska tydligt att magen är ganska stilla under spökveckorna och sen växer snabbare kring v.18, sen behöver det ju inte vara likadant för alla men ändå!

• smulan1981
    niskalainen skrev 2010-05-24 17:48:06 följande:
    Jag hade spökveckor från v.13 tills nu (v.18) och var jättejättenojig förstås. Men min kompis som är tvåbarnsmamma hade förvarnat mig så det var skönt och min bm tittade mig stint i ögonen när jag sa att jag inte känner mig gravid och sa "men du ÄR ju gravid, det vet du. Annars kan du ju bara prova att tyda tecknen, typ ingen mens, illamående, trötthet, växtvärk osv" och jag kunde inte annat än skratta åt min oro :) Nu i v.18 har magen tagit ett skutt ut ur byxlinningen och folk märker att jag är gravid fast jag själv inte tycker det syns såå mycket. Så det kommer bli bra, du ÄR ju gravid! :)
    Men, upplevde du att du hade spökveckor trots att du mådde illa, hade växtvärk etc?
    För jag kan då inte påstå att jag känner något sådant alls... 
    Men ni andra, har ni också upplevt att ALLA symptom försvinner. Ingen växtvärk ens?
    Kram
  • tidigareplatt
    smulan1981 skrev 2010-05-26 13:59:47 följande:
    Men, upplevde du att du hade spökveckor trots att du mådde illa, hade växtvärk etc? För jag kan då inte påstå att jag känner något sådant alls...  Men ni andra, har ni också upplevt att ALLA symptom försvinner. Ingen växtvärk ens? Kram
    Jag hade lite växtvärk ca en gång i veckan en liten stund var gång.
  • Miang

Jag har aldrig hört uttrycket "spökveckor" förut men det står ju till och med i många böcker att man ofta inte känner så mycket perioden efter de första tre månaderna. Vid min första graviditet bokade jag tid hos bm och fick lyssna på hjärtljuden kring v 15 för jag blev lite nojjig av att känna mig så "normal". Då kände jag i stort sett ingenting. Ingen växtvärk, inga rörelser, inte ont i ligamenten...

• niskalainen

Jajemen, jag kände ingenting under flera veckor - varken växtvärk eller illamående och grät nästan hos barnmorskan över detta men hon lyckades lugna mig genom att förklara att första halvan av graviditeten är ganska anonym av sig jämfört med resten... Sen sa det bara plupp efter några veckor av dessa hemska spökveckor så kände jag hur livmodern växt och saker och ting började hända igen. :)

smulan1981 skrev 2010-05-26 13:59:47 följande:
  • mysmumrik
    {#lang_emotions_smile}Det gör de definitivt! Jag har känt precis som du! Nu är jag i vecka 20 och har både fått se och höra bebben...
    Det går över... Så länge du inte har ont eller så så är det ingen fara!
  • Mamma till S

konstigt att hon inte hade hört talas om det eftersom det är väldigt vanligt!

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden (10-16) hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”.
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va?
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur?
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan.
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

Från niomanader.se

Eftersom det förekommer o väldigt många kommer in i denna fas så är det ju konstigt att hon inte alls vet vad du pratar om :S

• namera

Mina graviditetssymptom försvann under perioden vecka 13-17. Då plötsligt började jag förnimma små, små fosterrörelser. Det finns en högst naturlig förklaring till de så kallade spökveckorna - det är helt enkelt för graviditeten låga hormonnivåer under ett par veckor, vilket gör att många känner sig ogravida.

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Anonyhm

Ja. Det är ett medicinskt lättförklarat fenomen. Min BM kände inte heller till "spökveckor" men när jag förklarade för henne vad det betydde fattade hon direkt vad jag menade. "Spökveckor" är ju knappast ett medicinskt uttryck. Det är ett FL-uttryck. Det är inte svårare än att kroppen efter ett par veckor vant sig vid graviditetshormonerna. Särskilt tydligt blir det om man har haft tydliga symtom från början. När kroppen vant sig men det ännu är för tidigt att faktiskt känna av själva fosterrörelserna känner man sig som vanligt helt enkelt. 

• Zixi

Jag visste om att spökveckorna fanns, jag hade räknat med dem men blev trots det orolig när jag inte kände av mig graviditet längre... Att jag då dessutom precis gjort moderkaksprov gjorde saken ännu läskigare. Men efter nån vecka så kände jag mig gravid igen och nu är det inte en fråga om saken (foglossning, halsbränna och vild bebis i magen)

Spökveckorna kallas även för Tysta veckor, Läskiga veckor, Symtomfria veckor.

Juli - 2010
Svar på tråden existerar spökveckor?