• JMQ

Hantera ensamheten

När jag inledde ett förhållande med min pojkvän förstod jag att han var ensam. Han står inte så nära sin familj och han har väldigt många bekanta men inga som han kan anförtro sig åt. Små detaljer som inga foton på nära i lägenheten eller varken vänner och familj som kommer och besöker la jag märke till. De vänner han har haft sedan barndomen befinner sig i ett annat stadie i livet än vad han gör, de har barn och familj medan han studerar och är i ett förhållande. I början kände jag att jag inte kunde lämna honom för att han är ensam, detta var då jag inte kände så mycket för honom. Nu efter cirka två år med honom känner jag att det börjar bli svårt att hantera ensamheten. Jag vet inte hur jag ska göra men jag vet att han behöver vänskap och nära relationer.  På senare tid har det känt som om han är lycklig för att han inte behöver vara ensam längre, att det nu finns någon där för honom och att det finns någon som han kan tänka på. Jag har en tendens att dra egna slutsatser när det gäller vårt förhållande men hur vet jag att han är lycklig för mig och inte för att han inte behöver vara ensam i livet längre?

• Svar på tråden Hantera ensamheten
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    När du skriver att du drar dina egna slutsatser så tänker jag att det skulle vara bra för er att ha en större öppenhet i er kommunikation så att du slapp gissa. Det gäller både frågor om er relation och andra frågor, som t ex hur man vill leva, vänner, släkt, fritid. Du är bekymrad över att din pojkvän har så få vänner och jag undrar hur han själv ser på det. Jag tror att du också är lite orolig över att han blir så beroende av dig och att du kanske känner dig ofri. Ni behöver prata om detta så att ni kanske hittar en bättre balans. Man kan inte vara allt för sin partner utan jag tror att det är viktigt att även få stimulans från andra människor. Det finns risk att du får dåligt samvete om du gillar att träffa dina vänner och göra saker på egen hand ibland. Självklart är det så att ni har olika behov och så länge ni båda är nöjda är det inga problem. Sträva efter en öppen kommunikation i de frågor du undrar över.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hantera ensamheten