Snabb fråga om katter. Ta en nu och en sen?? Snälla hjälp!!
Måste bestämma mig rätt snabbt och det är jättesvårt.
Måste bestämma mig rätt snabbt och det är jättesvårt.
Jag tror inte det är några problem med att komma överrens alls. Så unga katter brukar aldrig ha problem att komma överrens.
Ang. den gamla katten skulle jag tro att han/hon tycker det är skönast med en i taget. Så de får lära känna varandra först. Istället för två terrorister på en gång! :P
Svår fråga. Jag är ingen expert på katter (men har två själv, 8 och 10 år gamla).
Spontant tycker jag att det låter som mindre problem med att ta två kattungar om 11 veckor. Dels känner kattungarna redan varandra och slipper skiljas från hela sin kull, och dels blir det bara en omställning för din äldre katt. Annars finns risken att hon precis vant sig när det kommer ännu en katt in i familjedynamiken. Men det finns ju inget som säger att hon inte skulle klara det heller vad jag vet (eftersom jag inte känner vare sig dig eller din katt : ). Och fäster man sig vid en katt så är det ju svårt att tacka nej till den. Ni får ta alla tre.
Vad roligt med kattungar! Jag vill också ha! (Fast vi har varken plats eller tid för fler katter än våra två älsklingar.)
Så länge den äldre katten har ett lugnt ställe/rum att gå undan i, när de unga lever loppan så tror jag inte det är några problem.
Jag tycker av egen erfarenhet att det är bättre att en kattunge får tillbringa sin första tid i hemmet med en vuxen katt och förhoppningsvis lära sig lite hyfs av denne. Du kommer också få en bra chans att lära känna den första kattungen!
Om ni tar kullsyskonen kommer de mest ty sig till varandra istället för till dig/den äldre katten.
Hoppas du förstår vad jag menar.
En annan fråga, den ena katten är en hona och den andre är en hane. Hur vet jag när de blir könsmogna? Alltså om jag tar honan, som är tolv veckor nu, och hanen som än så länge bara är en vecka, hur gör jag med ev parning. En kull mellan dem skulle inte vara katastrof men finns det nån sida där man kan läsa på om sånt?
De blir könsmogna ungefär vid 6 månaders ålder, en del senare. De brukar förändras lite i humöret kanske, bli oroliga, jama mycket osv... Googla, finns mycket info!
Så helst ska man vänta med kastration av både hona och hane tills efter 6 månader, då de båda är könsmogna.
Antingen får ni passa noga på katterna så att de inte parar sig, hålla isär dem i olika rum t.ex, eller om du nu väljer att ta hem ungarna vid olika tillfällen, så är det ju lämpligt att du passar på att kastrera den katten du fått hem först. Som alltså når könsmognad först, ca 3 månader innan den andre.
Då riskerar du inte att de parar sig. Det är mycket svårt att sälja en hel kull med ungar ifall de inte är renrasiga! Har du sett hur många annonser det finns på katter på Blocket t.ex?