• jossan16

Alltid ont i magen!!! =((

Jag vet att det finns ett antal likadana inlägg här, men jag vill bara skriva av mig.

Jag har sedan över ett år haft fruktansvärt ont i magen efter jag ätit. Får alltid ont, magen blir lixom öm på både ut och insidan, ganska långt upp i mitten. Jag har varit hos läkaren, de har tagit massa prover för magsår osv, även gjort gastroskopi (usch!) och nu väntar jag på tid för ultraljud.
    Jag brukar som sagt alltid, efter varje måltid få ont och bli matt men igår var det hemskt!

Vi var och åt hos mina föräldrar, grilalt kött med ris och sås. KANON gott! =) men efter en halvtimme slog det till, fick sån jäkla kramp i magen. Vi åkte hem och jag visste inte vad jag skulle göra, ville bara riva ur magen. Försökte spy, men det gick inte (tycker verkligen inte om det).. tog mig en dusch och sen la jag mig. Jag har aldrig i mitt liv (som jag kommer ihåg) känt sådan smärta i magen. Jag var helt väck, svettades och grät för det gjorde så ont.

FAN jag orkar inte längre!! Så fort jag äter fruktost på morgonen förstörs dagen, det håller i sig tills man äter igen (5-6 timmar senare). Jag har även testat att äta små portioner ofta, men då mår jag bara ännu sämre.

Jag jobbar oregelbundna tider 4-12 ena veckan och 12-20 andra och detta kan jag inte påverka! Stress kan jag väl inte heller påverka egentligen, jobbar på Pärsons, och alla vill ju ha pålägg.. kan ju inte stressa mindre, eftersom allt ska iväg samma dag.

Det är väl magkatarr tror jag själv, men det finns inget som hjälper mot magontet. Omperazol hjälper bara mot halsbränna, men inte mot där jag har ONT!  Blir så jävla trött, har gått ner i vikt för jag inte orkar äta som vanligt längre..
    Nån som har några tips, på mer än kokt mat och omperazol?

Tacksam för allt!

• Svar på tråden Alltid ont i magen!!! =((
  • pennanjenna

jag skulle oxo tippa på magkatarr. det har jag. det enda man väl kan göra är att undvika sånt man märker att man är känslig mot, tex grillat, starkt, alkohol osv. hoppas du blir bättre snart!

• pepprar

Det beror säkert delvis på vad du äter. Du skulle kunna pröva äta matsmältningsenzymer och tugga all mat väldigt länge till att börja med.

Typiska symtom på matsmältningsproblem och dålig tarmfunktion är just magsmärtor, gaser, förstoppning, svullen buk och liknande.
  • jossan16

Väntar på ultraljud för att kolla det.. men symptom och sånt passar inte in på mig.. :S äter sällan fet mat, och är inte överviktig (56 kg och 174 cm lång) är 21 år gammal.
    Min mamma har IBS, trodde först att det kunde vara nåt sånt, men det stämmer inte heller..

• Kaxelina

Jag hade liknade symtom när jag hade gallstenar. Fick ont efter frukosten (inga attacker under nätterna) och sen när jag åt under dagen. trodde det var laktos, mjölk eller gluten men inget av det var positivt på testerna. Trodde det var magkatarr eller något annat. Höll på i över ett år tills jag fick en operationstid (efter UL) och dom tog bort stenarna och gallblåsan.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • jossan16

Oj :S sökte du hjälp direkt eller försökte lösa det på egen hand? Jag håller tumamrna att jag får hem en tid snart!

• Kaxelina

Jag sökte akuten några gånger men det var alltid över när jag väl kom in. Var till läkare också några gånger men när allt det andra inte visade något så fick jag tid till UL och sen gick det snabbt. Tror jag opererades inom två veckor. hade förtur eftersom jag har en hel bunt med små stenar.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Dizzan

kolla om det är gallsten istället...hade samma promblem vid nyår..gick inte o äta så speciellt bra o hade smärtor konstant...skrikande smärtor..

Svar på tråden Alltid ont i magen!!! =((