• susannanilsson86

Plantera om

Hejsan!
    Jag har precis börjat intressera mig frö blommor och växter, har växter som växt så mycket att det nu inte får plats i sina krukor.
    Hur gör jag för att plantera om? Delar på dom? Ska jag ha en större innerkruka nu då eller?

Tacksam för svar

//en nybörjare

• Svar på tråden Plantera om
  • nostalgi

Har har du ett superforum, där du får svar på allt om växter och blommor! Jag tycker det är en mysig "hörna".

Sätter in länken som går direkt till krukväxter (A-Ö)

www.odla.nu/krukvaxter/

• Krupskaja

Jo, när du planterar om ska du byta till en större kruka.
    Tycker du att växten blivit för stor och du vill ha två mindre så kan du dela på den (går med många växter, men inte alla), annars behöver du inte det.

Så här gör du:
    1. ha ett bra underlag så du inte skräpar ner hela golvet. Nu på sommaren kan du vara utomhus, annars går köksbänken bra eller en vaxduk på golvet.

2. Ta ut växten ur innerkrukan. Den kan sitta ganska hårtom den blivit för stor, försök undvika att slita sönder rötterna. Istället kan du vända den upp och ner och slå på botten, eller slå krukan mot en bordskant.

3. Rensa bort en del jord från rötterna, försök försiktigt sära på rötterna så de inte sitter ihop i en stor boll.

4. Ta fram din litet större nya innerkruka. Lägg i ett lager lecakulor i botten, ca två kulor djupt. Lägg på litet jord, lagom så plantan kommer lagom högt upp. Är innerkrukan en lerkruka med ett stort hål i botten kan du täcka för hålet med en skärva av en gammal trasig kruka, ett trasigt glas eller en litet större sten. Det ska inte vara helt tätt, men inte heller vidöppet.

5. Sätt ner plantan. Häll på jord på sidorna så krukan blir full. Det ska sticka upp ungefär lika mycket av plantan som det gjorde innan. Du behöver inte pressa in jorden i krukan, utan slå istället krukan mot golvet (eller mattan om du har grannar på våningen under) ett par gånger så packar jorden själv ihop sig så du kan hälla på litet till.

6. Vattna mer än vanligt.

7. Färdig!

• Naimstrut

Generellt sett brukar man ju vilja ha den i en större kruka! Ta bort den gamla jorden och ev. lite rötter och fyll på ny jord.
    När jag jobbade på plantskola fuskade vi ibland och tog bara bort jorden uppepå och bytte mot ny. Det ger inte mer utrymme för rötterna men den nya jordens näring kommer till rötterna vid vattning och ny jord håller fukt bättre än gammal jord så det är ett alternativ om man är lat och rötterna inte verkar ha det så trångt.

• susannanilsson86
    Arbetsbien skrev 2010-05-24 19:00:19 följande:
    Jo, när du planterar om ska du byta till en större kruka. Tycker du att växten blivit för stor och du vill ha två mindre så kan du dela på den (går med många växter, men inte alla), annars behöver du inte det. Så här gör du: 1. ha ett bra underlag så du inte skräpar ner hela golvet. Nu på sommaren kan du vara utomhus, annars går köksbänken bra eller en vaxduk på golvet. 2. Ta ut växten ur innerkrukan. Den kan sitta ganska hårtom den blivit för stor, försök undvika att slita sönder rötterna. Istället kan du vända den upp och ner och slå på botten, eller slå krukan mot en bordskant. 3. Rensa bort en del jord från rötterna, försök försiktigt sära på rötterna så de inte sitter ihop i en stor boll. 4. Ta fram din litet större nya innerkruka. Lägg i ett lager lecakulor i botten, ca två kulor djupt. Lägg på litet jord, lagom så plantan kommer lagom högt upp. Är innerkrukan en lerkruka med ett stort hål i botten kan du täcka för hålet med en skärva av en gammal trasig kruka, ett trasigt glas eller en litet större sten. Det ska inte vara helt tätt, men inte heller vidöppet. 5. Sätt ner plantan. Häll på jord på sidorna så krukan blir full. Det ska sticka upp ungefär lika mycket av plantan som det gjorde innan. Du behöver inte pressa in jorden i krukan, utan slå istället krukan mot golvet (eller mattan om du har grannar på våningen under) ett par gånger så packar jorden själv ihop sig så du kan hälla på litet till. 6. Vattna mer än vanligt. 7. Färdig!
    Tack snälla för svar!
    Då blir det till att åka och köpa större innerkrukor! {#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Plantera om