• eynelly

Adam, Eva och skapelsen, hur ligget det till egentligen?

Jag och en vän pratade om religoner och kom in på skapelsen och Adam och Eva...
    Det vi "vet" (båda okunniga på bibeln) är att Adam och Eva skapades av gud...

Nu kommer massa frågor som vi sitter och funderar på som vi hoppas ni kan hjälpa oss med...

1: Adam skapades av lera? Är det så?
    2: Eva skapades av Adams revben? Är det så?
    3: Adam och Eva fick 3 barn? Är det så?
    4: Adams och Evas 3 söner fick barn, men med vilka?
    5: Är allt inom Adams och Evas familj isest (eller vilka var dom andra fruarnar/männen)

• Svar på tråden Adam, Eva och skapelsen, hur ligget det till egentligen?
  • eynelly
    nostalgi skrev 2010-05-24 19:09:05 följande:
    Inte religion, men evolution.
    Men jag vill ha svar på mina frågor....
    Inte om jag använder fel ord eller inte :P
  • parvati

Det finns 2 skapelseberättelser, första versionen Adam och Eva skapas samtifdigt. I andra versionen Adam först och sen skapas Eva av Adams revben.
    Adam och Eva fick 2 söner vilka de gifte sig med förtäljer inte Bibeln Om jag nu kommer ihåg rätt.

• nostalgi

Du använder inte alls fel ord, det är ju så det sägs, att Gud skapade Adam och Eva. Det är bara ett annat sätt att förklara det oförklarliga. Men tänk dig själv, du kan inte tolka biblens ord bokstavligt, då blir det totalt ologiskt. Du måste söka svaren bakom det som påstås.

Om tex Det nu plötsligt skulle dimpa ner två personer från skyn, som fick en massa barn, som fick barn som fick barn med varandra, ja då skulle det inte ha' funnits några människor alls. Kraftig och upprepande inavel, leder snabbt till svåra sjukdomar och därmed oförmåga att fortplanta sig.

Och av en hög lera gör man inte en människa.

Så du måste tolka, och fundera, vad som menas med det som sägs. På den tiden biblen skrevs var inte vetenskapen så långt framme, men naturligtvis undrade man redan då.
    Kom i håg också att biblen inte är 1 skrift, utan otaliga, skrivit av lika många "den tidens journalister", och sedan på något tidspunkt, samlats i en bok/ skrift.

• eynelly

Förlåt, men jag måste bara skriva:

"Insest instest familjefest!!!!"

• Menhir

Och för att krångla till det hör man ibland att Eva inte alls var första kvinnan för innan henne fanns Lillith (?) men att hon var så syndig så hon gills liksom inte...

• eynelly
    Menhir skrev 2010-05-24 19:25:23 följande:
    Och för att krångla till det hör man ibland att Eva inte alls var första kvinnan för innan henne fanns Lillith (?) men att hon var så syndig så hon gills liksom inte...
    Syndig?
    Det fanns ju inget att vara syndig emot?
    Ingen kille att vara "slampig" med eller lagar.... eller?
    Varför var hon syndig?
  • eynelly

Djuren fanns innan adam och eva, satte hon på djuren då eller?
    Därför denna synd????

Ställer massa frågor för jag vill veta och höra vad andra vet, tycker, tror och tänker....

• Lingling11
    eynelly skrev 2010-05-24 19:29:45 följande:
    Syndig? Det fanns ju inget att vara syndig emot? Ingen kille att vara "slampig" med eller lagar.... eller? Varför var hon syndig?
    Som jag förstått det med Lillith ville hon inte lyda Adam, eller att hon var sedd som hans jämlike. Hon blev missnöjd och lämnade Adam så Gud skickade änglar som skulle föra henne tillbaka till Adam, men hon ville inte det. Därefter skapades Eva av Adams revben så hon skulle lyda honom.
Svar på tråden Adam, Eva och skapelsen, hur ligget det till egentligen?