• gurlie

ont i rumpan

aaaaaaj.

nu har jag sådär ont igen. det ömmar i en rumphalva åt gången.. i mitten liksom.. blir värre då jag går eller står... och det har jag ju gjort idag på jobbet...
    får inte ont av tex spinning, men däremot av promenader..

nån som känner igen sig???

blir det värre??

huga!!! hihi

• Svar på tråden ont i rumpan
  • Alvi

...du vet att spinning inte är bra när man är gravid va....?

• gurlie

vissa påstår att det inte är bra, men min instruktör och andra på gymet säger annat och jag litar mer på dem. tror mer att man ska lyssna på sin egen kropp om vad som är bra eller dåligt!

dessutom tror jag att det är ok om man är van med aktiviteten sedan innan. men för vissa kanske det ger obehag...

får se hur länge jag kan fortsätta.. (v25)

• Joker

Varför skulle det inte vara bra med spinning? I alla fall jag har blivit rekommenderad att cykla under graviditeten. När man är på spinning kan man ju anpassa tempot och trögheten efter sig själv.

Jag har också kännt av ont i rumpan när jag har gått och stått upp. Det kommer och går lite, just den här veckan har jag inte haft några problem. Vet inte vad det kan vara.

• Carro Å

Precis samma sak för mig... ont i svanskotan sen igår.. det är inte konstant men det kommer i attacker... har hört att det är foglossning som börjat redan...

• Alvi

Joker: Jo, cykla är ju säkert bra, men när man kör spinning går pulsen upp så mycket att det inte är bra för bebben.
    Men man kan ju som sagt anpassa sej.... =)

• HaltaLotta

Jag oxå!!!! I svanskotan speciellt, och så strålar det utåt ena skinkan!

Har haft så istort sett hela tiden, kommer o går. Värst när jag suttit ner en längre stund eller när jag gått länge. Inte kul, men förmodligen helt normalt..........

• gurlie

saxat från www.babysim.se/schema.htm;---------------------------------------

Några råd till Dig som har foglossningsbesvär.

Undvik:

Att gå i trappor
    Att gå på ojämn mark
    Mjuka soffor och fåtöljer, ha gärna en liten kudde i svanken
    Att lyfta och bära tunga saker
    Långpromenader, vanlig gymnastik (alla aktiviteter som är påfrestande)
    Rökning
    Pröva istället:

Vattengymnastik
    Cykling på plan mark (spinning) och simning
    Att röra Dig långsammare än vanligt, dra ner tempot
    Att ligga på sidan med en stor kudde mellan knäna
    Kom ihåg:

Att besvären går över efter förlossningen
    Att det är Din kropp som gradvis ställer om sig inför förlossningen

• gurlie

här rekomenderas tom spinning.. HIhi ;)

• Alvi

Min bm har även sagt att man ska följa kroppens signaler, känner man att man vill vagga som en anka - gör det....!

• Carro Å

Ohh är svårt att följa alla råd :( har ju inget stillasittande jobb direkt... hehe man kanske vänjer sig med smärtan efter ett tag...

• HaltaLotta

Gurlie------> Alltså, det är detta som är foglossning alltså? Har aldrig riktigt fattat om det är det eller inte, trodde inte man hade det så tidigt i graven men men...... har ju hört iof andra som har det så!

• Limp

Jag har haft ont i svanskotan i några veckor och min BM visade mig ett becken och hur just leden ner i sista delen av svanskotan lätt blir påverkad av foglossningen. I vilket fall så finns det bra övningar man kan göra, har testat och om jag kommer ihåg att göra dem mer än två kvällar i rad så känns det lite mindre nästa dag. Annars tror jag att man ska lyssna på sin kropp och om man kan fortsätta sin normala träning ska man göra det. Foglossningen verkar kunna komma rätt tidigt för vissa, allt verkar vara individuellt.

Svar på tråden ont i rumpan