• Analoga

Hur stryker ni gardiner?

När jag stryker gardiner så blir de inte riktigt släta om jag stryker dem en gång, så jag brukar göra som så att jag först stryker dem på avigsidan och en gång på rätsidan. Tar lite tid, men det är det värt trots allt. Hur stryker ni? En fråga till: Nyinköpta gardiner; t ex på postorder: stryker ni och hänger upp dem direkt eller tvättar ni dem först?

• Svar på tråden Hur stryker ni gardiner?
  • Winterfresh

Sprayar vatten på och stryker först avigsidan sen sprayar med vatten och stryker rätsidan.
    Nyköpta gardiner tvättas alltid och sys upp för de är alltid för långa för våra fönster.

• Analoga

Ok, då gör du som jag tänkte göra nu då. Har varit lite lat förut och bara strukit rätsidan och det straffar sig

• Elli47

Tvättar aldrig gardiner, finns ingen anledning till det! Jag stryker som vanligt, sprayar vatten och stryker en gång, det brukar räcka bra. Undantaget kan vara linnegardiner som kan behöva sig en strykning både fram och bak så att säga

• skorpionen80
    Elli47 skrev 2010-05-25 14:10:28 följande:
    Tvättar aldrig gardiner, finns ingen anledning till det! Jag stryker som vanligt, sprayar vatten och stryker en gång, det brukar räcka bra. Undantaget kan vara linnegardiner som kan behöva sig en strykning både fram och bak så att säga
    Jodå, det finns massor av anledningar till att tvätta gardiner ;) Det samlar ju hur mycket damm som helst i dem... Precis som i alla annan textil i hemmet.
  • Flavia

Jag stryker tills det är så slätt som jag vill att det ska vara xD

Trick us again, child, and your suffering will be legendary, even in Hell!
  • Analoga
    skorpionen80 skrev 2010-05-26 07:43:07 följande:
    Jodå, det finns massor av anledningar till att tvätta gardiner ;) Det samlar ju hur mycket damm som helst i dem... Precis som i alla annan textil i hemmet.
    Jomen nu menade hon nya gardiner. Jag frågade nämligen om de tvättar nya gardiner innan de använder dem första gången.
  • Karamellan

De av mina gardiner som är värst när det gäller skrynklor tar jag med extra ånga vid strykningen, och mycket vatten för envisa veck. Oftast brukar det räcka att stryka på en sida, men någon gång har jag strukit på andra sidan också.

De gardiner vi har som blir mindre skrynkliga brukar jag bara dra över en snabbis med strykjärnet.

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • Analoga
    Styrkekram skrev 2010-05-26 09:50:22 följande:
    Hänger upp mina när de är våta så slätar de ut sig ändå =)
    Vadå? Hänger du upp dem när de är typ nytvättade, och utan att stryka dem?
  • sonen08

tvättar alltid nya gardiner de luktar inte gott när de legat inpackade utan tvättar dem hänger dem på tork så de ej blir skrynkliga mer än vanlig...Sen stryker ja dem så gott de går sen hänger ja upp dem efter ett tag så är de raka kör bara panelgardiner förrutom i vardagsrummt.

• Joico

Tvättar inte innan. Stryker bara en gång, med full ånga. Blir superslätt på en gång

• Mrs Vader
    Analoga skrev 2010-05-26 12:31:14 följande:
    Vadå? Hänger du upp dem när de är typ nytvättade, och utan att stryka dem?
    japp =)
  • ostpaj

Jättegammal tråd som jag tänkte väcka liv i nu i fönstertvättartider och byte av gardiner :)

Köpte ngn "rullgardin" (knytgrej, ni vet) på jysk. Öppnade den och är i polyester som man inte får stryka?! Har tvättat den för hand nu och hängt upp på tork men ser ju var det kommer att bli skrynkligt. Hur kan man fixa det utan att stryka? =/

• Mantrasina

Pressar ordentligt, alltså inte bara snabb strykning. Ordentligt med fukt på tyget, och sedan stryka långsamt, långsamt, med ordentligt med tryck på järnet. Stryka tills det är torrt, sedan gärna lägga trä med tyngd över tills det svalnat. Sen är det garanterat slätt. Vid sömnad görs detta alltid med alla sömmar. Slätare och prydligare sömmar går inte att hitta.

• sextiotalist
    Mantrasina skrev 2016-04-16 09:45:36 följande:

Pressar ordentligt, alltså inte bara snabb strykning. Ordentligt med fukt på tyget, och sedan stryka långsamt, långsamt, med ordentligt med tryck på järnet. Stryka tills det är torrt, sedan gärna lägga trä med tyngd över tills det svalnat. Sen är det garanterat slätt. Vid sömnad görs detta alltid med alla sömmar. Slätare och prydligare sömmar går inte att hitta.

Ett annat sätt är att ha en presstrasa som man blöter, mellan strykjärnet och gardinen.
  • sextiotalist

Jag centrifugerar aldrig handdukar (inte heller linnedukar). Tar in och stryker dom torra när de är fuktiga, använder även stärkelsespray.

Svar på tråden Hur stryker ni gardiner?