• Barn nr2

Kiropraktik/Massage

Jag har problem med min rygg och går till kiropraktiker och massören ca 1 gång i månaden för att hålla det i balans. Nu är jag gravid i 6 veckan och undrar om jag kan
    fortsätta att gå, eller om det kan skada barnet.

Jag vet att jag borde ringa min massör/kiropraktier och fråga men de är inte där förrän på måndag.

• Svar på tråden Kiropraktik/Massage
  • Missboss

Min naprapat vägra ta i mig tills jag passerat 12 fullgångna veckor. Han sa helst 14 skulle ha gått.

• IsabelleMaria

Min naprapat ville inte behandla mig mellan 1-5 månaden, därefter endast vid skuldrorna och nacken...

Det beror lite på hur din massör/kiropraktor förhåller sig samt hur länge du har gått. Ju bättre de känner dig desto bättre är det ju.

Det har inte bedrivits någon direkt forskning kring behandlingar och graviditet - därför är många försiktiga...

• Bippan

Jag brukade gå och få massage på nacke, rygg, skinkor och baksidan av benen innan jag blev gravid. Både massören och bm säger samma sak, att nacke och skuldror är OK, men inte resten.

Tydligen finns det både i rygg och ben punkter som vid (ordentlig) massage kan göra att kroppen kan börja köra igång med förlossning eller något åt det hållet. Har hört det förut och trodde faktiskt bara att det var rykten, men nu när jag pratat med bm litar jag på att det är sant. Däremot sa ingen av dem någonting om att det bara gällde början av graviditeten, men jag frågade nog inte så specifikt heller.

• Barn nr2

Min kiropraktiker ringde idag, hon sa at eftersom jag haft ett missfall tidigare (innan min som som är 3) så tyckte hon att jag skulle försöka klara mig utan behandling till jag var 12 veckor gången. Med motiveringen att om jag skulle få missfall igen så skall jag slippa tänka var det behandlingen som gjorde det?? Men det finns enl henne ingen forskning på ämnet och hon ser som regel inget problem med att behandla gravid kvinnor men man kan ge en lite anpassad behandling under graviditeten.

Jag skall försöka klara mig utan behandling tills jag är 12 veckor gången.

Tack för era svar.

Svar på tråden Kiropraktik/Massage