Aktiv dödshjälp i sverige
JAg kikar just nu på fyran om dödshjälp
Vad anser ni om detta
JAg kikar just nu på fyran om dödshjälp
Vad anser ni om detta
Det är inte dödshjälp att stänga av respiratorn, eller att aldrig lägga någon i den. Dödshjälp är om man med avsikt tar livet av en patient med tex en giftinjektion, men inte om man väljer bort vård, utesluter vård. Jag är absolut emot aktiv dödshjälp, men inte att sluta behandla, ta bort en behandling om patienten vill det! Det kallas för passiv dödshjälp och det är milsvid skillnad!
Fan jag missade det programmet för jag kollade på Vetenskapens värld istället. Undrar om man kan se det på nätet?
Jag är FÖR aktiv dödshjälp. Sen vet jag att det finns etiska aspekter o dylikt som krånglar till det men det är ingen ursäkt för att inte införa aktiv dödshjälp i Sverige.
Hundar får ju dö när det inte finns någon bot.
Ah, hittade den på TV4.se nu. Ska se den omedelbart.
Jag tycket inte att sjukvården aktivt ska döda människor. Jag anser den ska ägna sig åt god vård i livets slutskede och respektera människors vilja att avsäga sig behandling.
Hur många av er jobbar eller har jobbat inom vården?
Har ni sett hur människor lider som är svårt sjuka?
Jag jobbar själv inom vården och ser och har sett många människor lida av både smärta och ångest speciellt dödsångest.
När du får en fråga av en människa som lider av KOL, Varför kan jag inte få dö, nu när det är värdigt? Hur ska man förklara det?
Vi hjälpte en man som hade lugncancer, det enda han sa till oss varje gång vi kom dit var: Om jag hade varit ett djur hade du haft så mycket medlidande för mej så du hade tagit mej till en vetrinär och sett till att jag fick dö... Hur svarar man på sånt?
Dö ska vi alla göra, det är det ENDA här i livet som förenar oss.
HUR du VILL dö är DIN ensak men, JAG anser att om JAG får bestämma MITT öde så SKA jag få det.
Tycker att det är svårt..
Å ena sidan så tycker jag att vi borde få avgöra när det är dags att hoppa av tåget själva och samtidigt är jag rädd för att det ska användas på ett felaktigt sätt.
Jag är däremot för passiv dödshjälp som i fallet med Candrah. Hon valde att avbryta en behandling och det tycker jag är helt ok.