• Stor mamma

Aktiv dödshjälp i sverige

JAg kikar just nu på fyran om dödshjälp

Vad anser ni om detta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp i sverige
  • M2003

Det är inte dödshjälp att stänga av respiratorn, eller att aldrig lägga någon i den. Dödshjälp är om man med avsikt tar livet av en patient med tex en giftinjektion, men inte om man väljer bort vård, utesluter vård. Jag är absolut emot aktiv dödshjälp, men inte att sluta behandla, ta bort en behandling om patienten vill det! Det kallas för passiv dödshjälp och det är milsvid skillnad!

• Eisa

Fan jag missade det programmet för jag kollade på Vetenskapens värld istället. Undrar om man kan se det på nätet?

Jag är FÖR aktiv dödshjälp. Sen vet jag att det finns etiska aspekter o dylikt som krånglar till det men det är ingen ursäkt för att inte införa aktiv dödshjälp i Sverige.

Hundar får ju dö när det inte finns någon bot.

• M2003
    Eisa skrev 2010-05-24 21:09:36 följande:
    Ah, hittade den på TV4.se nu. Ska se den omedelbart.
    Observera att programmet inte handlar om aktiv dödshjälp utan passiv dödshjälp!
  • lennartsdotter

Jag tycket inte att sjukvården aktivt ska döda människor. Jag anser den ska ägna sig åt god vård i livets slutskede och respektera människors vilja att avsäga sig behandling.

• Spyro192

Hur många av er jobbar eller har jobbat inom vården?
    Har ni sett hur människor lider som är svårt sjuka? 

Jag jobbar själv inom vården och ser och har sett många människor lida av både smärta och ångest speciellt dödsångest.

När du får en fråga av en människa som lider av KOL, Varför kan jag inte få dö, nu när det är värdigt? Hur ska man förklara det? 
    Vi hjälpte en man som hade lugncancer, det enda han sa till oss varje gång vi kom dit var: Om jag hade varit ett djur hade du haft så mycket medlidande för mej så du hade tagit mej till en vetrinär och sett till att jag fick dö... Hur svarar man på sånt?

Dö ska vi alla göra, det är det ENDA här i livet som förenar oss.

HUR du VILL dö är DIN ensak men, JAG anser att om JAG får bestämma MITT öde så SKA jag få det.

• Eisa
    Spyro192 skrev 2010-05-24 21:41:28 följande:
    Hur många av er jobbar eller har jobbat inom vården?Har ni sett hur människor lider som är svårt sjuka? Jag jobbar själv inom vården och ser och har sett många människor lida av både smärta och ångest speciellt dödsångest. När du får en fråga av en människa som lider av KOL, Varför kan jag inte få dö, nu när det är värdigt? Hur ska man förklara det? Vi hjälpte en man som hade lugncancer, det enda han sa till oss varje gång vi kom dit var: Om jag hade varit ett djur hade du haft så mycket medlidande för mej så du hade tagit mej till en vetrinär och sett till att jag fick dö... Hur svarar man på sånt? Dö ska vi alla göra, det är det ENDA här i livet som förenar oss. HUR du VILL dö är DIN ensak men, JAG anser att om JAG får bestämma MITT öde så SKA jag få det.
    Precis.
  • lennartsdotter
    Hur många av er jobbar eller har jobbat inom vården?Har ni sett hur människor lider som är svårt sjuka? Jag jobbar själv inom vården och ser och har sett många människor lida av både smärta och ångest speciellt dödsångest. När du får en fråga av en människa som lider av KOL, Varför kan jag inte få dö, nu när det är värdigt? Hur ska man förklara det? Vi hjälpte en man som hade lugncancer, det enda han sa till oss varje gång vi kom dit var: Om jag hade varit ett djur hade du haft så mycket medlidande för mej så du hade tagit mej till en vetrinär och sett till att jag fick dö... Hur svarar man på sånt? Dö ska vi alla göra, det är det ENDA här i livet som förenar oss. HUR du VILL dö är DIN ensak men, JAG anser att om JAG får bestämma MITT öde så SKA jag få det.
    Jag har arbetat inom vården ja. Jag har dessutom haft ett antal nära släktingar med allvarlig cancer som utan god vård leder till oerhörda smärtor.

Ångest ska man få behandling för. Likaså smärta.
  • M2003
    Hur många av er jobbar eller har jobbat inom vården? Har ni sett hur människor lider som är svårt sjuka?  Jag jobbar själv inom vården och ser och har sett många människor lida av både smärta och ångest speciellt dödsångest. När du får en fråga av en människa som lider av KOL, Varför kan jag inte få dö, nu när det är värdigt? Hur ska man förklara det?  Vi hjälpte en man som hade lugncancer, det enda han sa till oss varje gång vi kom dit var: Om jag hade varit ett djur hade du haft så mycket medlidande för mej så du hade tagit mej till en vetrinär och sett till att jag fick dö... Hur svarar man på sånt? Dö ska vi alla göra, det är det ENDA här i livet som förenar oss. HUR du VILL dö är DIN ensak men, JAG anser att om JAG får bestämma MITT öde så SKA jag få det.
    Jag jobbar inom vården och ser döende människor varje dag.
    Det är livsfarligt att ha den inställning som du anger här, därför att det alltid finns någonting man kan göra för alla. Aktiv dödshjälp är inget alternativ. Däremot tycker jag att passiv dödshjälp är OK om patienten uttrycker sin tydliga vilja att slippa vissa behandlingar och/eller där behandlingar bara vore ett plågande inslag hos någon som snart skall dö, som i filmen. Patienter måste känna tryggheten att de skall få den bästa vården när de kommer till sjukhuset. De måste kunna lita på att få en juste behandling. En läkares uppgift är att bota, lindra och trösta. Det finns inga avkall på det, när man inte längre kan bota, lindrar man och tröstar.
  • VirrigaVerna

Tycker att det är svårt..{#lang_emotions_sealed}
    Å ena sidan så tycker jag att vi borde få avgöra när det är dags att hoppa av tåget själva och samtidigt är jag rädd för att det ska användas på ett felaktigt sätt.

Jag är däremot för passiv dödshjälp som i fallet med Candrah. Hon valde att avbryta en behandling och det tycker jag är helt ok.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Aktiv dödshjälp i sverige