• Dina1

Svärmors HUND ett hot!

Jag vet inte hur jag ska göra! Det här är ett så himla känsligt ämne i vår familj nu, vi har redan haft ett bråk om detta som slutade med att min svåger (barnlös..och hundlös) skriker att hundar är bättre än människor...och att hundar mördar inte varandra..

Svärmor är världens bästa på alla sätt utom när det kommer till hennes hund (en mellanstor pumi- skällig vallhund). Vi skiljer oss helt på vår syn på hundar. Jag tycker att en hund är ett djur och har haft stora hundar på landet. Hon är ensamstående och "daltar" rätt mkt med den och ser den som en ersättare för både barn och man. Det är "synd" om den om den lämnas i ett annat rum, och "han skulle aaaaldrig skada ngn, han är ju så snäll så".
    Grejen är att den är RÄDD för min 1:åring och drar sig undan, men den dagen han blir inträngd i ett hörn vet jag inte säkert om han kommer hugga till. Min erfarenhet är att rädda hundar också är de som har mest risk att bitas. MIn dotter älskar ju hundar o kryper efter honom hela tiden, det är inte så lätt att säga till en 1åring att "DENNA hunden kan du klappa men DENNA är farlig".
    Jag tycker själv att svärmor borde ta upp hunden på övervåningen när vi kommer på besök eller ha munkorg när vi är där så slipper man vara på helspänn hela tiden. Då kan hunden iaf röra sig fritt. 
    Dessutom är jag ofantligt trött på att hon drar med hunden överallt, varför inte lämna den hemma i 2 timmar?? Hon måste väl inse att inte alla älskar hennes hund som hon gör??!! Det är inte OK att han äter grisöron på vår matta där vår dotter sen kryper, eller att hunden skäller på mina gäster på 1årskalaset och sen dessutom MORRAR åt mina vänners småbarn!
    Det finns 5%risk att hunden biter min dotter en vacker dag o den risken vill jag inte ta! Då är det för sent.
    Nu ska vi hyra stuga ihop i sommar och självklart drar ju svärmor med hunden. Men ska jag vara nervös hela semestern och på min vakt konstant? Och snart kommer ett litet syskon till vår dotter, känns som vi verkligen måste prata om det nu.
    Jag skulle vilja att min man tar diskussionen och säger att antingen får hunden vara hemma, eller får han ha munkorg/tas upp på övervåningen när vi kommer på besök. Alternativet är att vi inte ses. 
    Vad skulle ni göra?? Känns fel om jag ska ta det samtalet själv- som om jag är "bitchen"- är rätt besviken att min man inte pratat med mamman än.

• Svar på tråden Svärmors HUND ett hot!
  • Amy1983

Jag kan väl också tycka att svärmor kan slänga upp hunden på ovanvåningen när ni är där och hälsar på. Det måste ju vara mer "synd" om hunden att behöva utsättas för din dotter som den är rädd för än för den att kunna ta det lugnt utom syn- och hörhåll från din dotter. Har du provat att lägga fram det ur den synvinkeln för svärmor?

Likaså när hon hälsar på er, då får hon ju acceptera om hunden inte är välkommen. Och samma sak där, synd om hunden att behöva vara ensam? Mer synd om den att behöva utsättas för sin rädsla kan jag då tycka. Förstår mkt väl att ni inte vill ha tuggade grisöron i er matta, skulle inte jag heller vilja ha, och då har ändå mina föräldrar en hund som jag formligen avgudar. Det gör de också men de tar inte med henne där det inte är accepterat. Då kortar de hellre ner besökstiden så hunden kan få vara i lugn och ro hemma.

Vad gäller hyra stuga ihop med henne så förstår jag att hon tar med hunden.
    Lämna en hund ensam kan man göra i ett par timmar, inte en hel semester. Så där är ju valet inte så enkelt för henne. Valet ni kan göra där är ju att faktiskt inte hyra stuga ihop med svärmor utan att kanske hyra en egen isf.

• parvati

Känsligt ämne husdjur och barn det käraste vi har

Hur tänkte ni när ni bokade en stuga med svärmor? Att hon skulle lämna hunden hemma? Känns som att ni skulle gjort upp den biten innan ni bokade stuga.
    Det blir nog till att gå halva vägen var-låta hunden vara ute när ni äter då sitter ju barnen vid bordet. Efter maten kan hunden vara i angränsade rum.
    Sedan kan ni ju även börja lära flickan hur hon ska umgås med hunden. Det komemr ju att växa upp tillsammans för det är orealistiskt att svärmor ska sälja hunden.

• Anatha

Jag hade sagt till sambon att jag inte åker med till hans mamma med vårt barn om förhållandena där inte är som jag vill ha dem. Sen hade han fått säga vad han ville till sin mamma det skiter jag i jag och dottern kommer inte komma dit. Hemma hos oss hade jag bara sagt att hunden inte är välkommen om jag inte ville ha den där sen får svärmor låta bli att komma om hon inte vill.

Semester hade jag inte bokat med någon som jag inte gick ihop med.

Vad säger din sambo om situationen?

• Dina1

Jättebra tips allihop! Amy- att vända på det- går nog bäst hem.
    Svärmor har en syster som bor i dalarna som hon ofta hälsar på- systern älskar hunden och har haft honom med; med tanke på vår semester hade hon kunnat lämna den där.
    Min man håller lite snällt med mig när jag tar upp det- men det stööööör mig att det alltid är JAG som ska ta upp det. Och han tycker nog inte det är så farligt, eller så vill han bara inte stöta sig med sin mamma. Förra gången när det slutade med bråk, så satt han mest tyst vilket kändes väldigt illojalt. Tills jag sa till honom när vi var ensamma att "det faktiskt är din dotter med, du vill väl inte heller riskera att hon blir biten"..först då fick han lite luft.

• Amy1983
    Dina1 skrev 2010-05-24 20:52:03 följande:
    Jättebra tips allihop! Amy- att vända på det- går nog bäst hem. Svärmor har en syster som bor i dalarna som hon ofta hälsar på- systern älskar hunden och har haft honom med; med tanke på vår semester hade hon kunnat lämna den där. Min man håller lite snällt med mig när jag tar upp det- men det stööööör mig att det alltid är JAG som ska ta upp det. Och han tycker nog inte det är så farligt, eller så vill han bara inte stöta sig med sin mamma. Förra gången när det slutade med bråk, så satt han mest tyst vilket kändes väldigt illojalt. Tills jag sa till honom när vi var ensamma att "det faktiskt är din dotter med, du vill väl inte heller riskera att hon blir biten"..först då fick han lite luft.
    Nog för att man kan tycka om sitt husdjur. Jag avgudar som sagt mina föräldrars hund och mina katter men man får ju anpassa sig. Mina föräldrar avgudar också sin hund men skulle den visa ilska eller hotfullt beteende mot någon, oavsett barn eller vuxen, så skulle de åtgärda detta.
    Jag vill absolut inte göra av med mina katter heller men skulle det inte fungera när bebisen kommer så de utgör en risk för min bebis hälsa/välmående så får man ju göra vad som krävs.

Tycker det är svagt av din man att inte stå upp emot sin mor. Dottern borde ju absolut komma i första hand! Förstår att du blir trött på att alltid behöva ta upp det, dessutom utan något stöd från din man. Hoppas det löser sig.
  • Dina1

Vettig inställning.
    Grejen är att svärmor är den som ställer upp som barnvakt när det behövs för hon älskar ju sitt barnbarn med.
    Nu är jag så bitter så vill ju tillägga att det var min dotter som sattes i resesängen där hon kunde "sitta o leka" (innan hon började gå) så att hunden kunde röra sig fritt hennes lägenhet Förstår ni att det känns som att prata med en vägg när vi har så olika uppfattningar?
    Kändes mkt märkligt när jag kom dit och hämtade henne. Så vill jag inte att hennes syskon ska ha det- får klara oss utan barnvakt om nästa samtal slutar illa.

• parvati

Varför inte resonera, mötas på halva vägen var då istället för att starta en konflikt?

• Tygtiiger

Jag tycker ni gör fel båda två.

Din svärmor bör se till att hennes hund inte kommer åt att bita barnbarnet, om det innebär att ta undan hunden, ha pli på den eller ha munkorg är hennes sak att avgöra.

Du bör se till att din dotter inte stressar hunden. Det är inte ett dugg svårt att lära sitt barn att "denna hunden får du klappa men inte denna". (Personligen tycker jag att en ettåring inte ska tillåtas krypa/tulta efter en hund som drar sig undan, och inte klappa själv, en vuxen som känner hunden ska sitta med och visa hur man gör. Annars kommer ungen att stoppa fingret i rumpan på hunden och få sig i bästa fall en puff, i värsta fall ett bett.)

Vi har inte hund, men svärmor har, jag älskar hundar, min man har växt upp med dem på heltid och jag på deltid. Svärmors hund är en snäll labbe. Aldrig att min son var ensam med hunden de första tre åren! Nu kan han leda hunden i koppel i trädgården under vakande öga av en vuxen, de kan leka lite - men det är till hundra procent vårt ansvar att se till både hund och barn. Men om jag föreslagit munkorg till hunden hade hon nog svimmat. Eller förskjutit mig. -)

(Jag lärde mig hundvett av en jägare, det var bra. Vi har vänner som har jakthundar och barn, de har regeln för sina EGNA barn att man aldrig går efter en hund som går sin väg och aldrig tar deras mat, och om de går in i sina burar så vill de vara ifred. Hundarna å sin sida vet att om de rör barnen så skjuter husse dem på fläcken. Alla är lyckliga.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mamma Tette
    Tygtiiger skrev 2010-05-24 21:43:22 följande:
    Jag tycker ni gör fel båda två. Din svärmor bör se till att hennes hund inte kommer åt att bita barnbarnet, om det innebär att ta undan hunden, ha pli på den eller ha munkorg är hennes sak att avgöra. Du bör se till att din dotter inte stressar hunden. Det är inte ett dugg svårt att lära sitt barn att "denna hunden får du klappa men inte denna". (Personligen tycker jag att en ettåring inte ska tillåtas krypa/tulta efter en hund som drar sig undan, och inte klappa själv, en vuxen som känner hunden ska sitta med och visa hur man gör. Annars kommer ungen att stoppa fingret i rumpan på hunden och få sig i bästa fall en puff, i värsta fall ett bett.) Vi har inte hund, men svärmor har, jag älskar hundar, min man har växt upp med dem på heltid och jag på deltid. Svärmors hund är en snäll labbe. Aldrig att min son var ensam med hunden de första tre åren! Nu kan han leda hunden i koppel i trädgården under vakande öga av en vuxen, de kan leka lite - men det är till hundra procent vårt ansvar att se till både hund och barn. Men om jag föreslagit munkorg till hunden hade hon nog svimmat. Eller förskjutit mig. -)(Jag lärde mig hundvett av en jägare, det var bra. Vi har vänner som har jakthundar och barn, de har regeln för sina EGNA barn att man aldrig går efter en hund som går sin väg och aldrig tar deras mat, och om de går in i sina burar så vill de vara ifred. Hundarna å sin sida vet att om de rör barnen så skjuter husse dem på fläcken. Alla är lyckliga.)
    Kunde inte sagt det bättre själv! Jämt läser man om barn som farit illa pga av hundbett och då i många fall för att faktiskt barnen "gjort fel" Det är helt upp till föräldrarna att lära sina barn det vare sig dom är två månader eller tolv år. Men även svärmor måste dra sitt strå till stacken och där tycker jag precis som en annan talare, vänd på det lite smart så hon förstår att du naturligtvis vill hundens bästa {#lang_emotions_wink}

Vi har två jakthundar här hemma. Den ena tål precis vad som helst medan den andra smyger undan, tycker att sonen BARA är dryg, han får bara någon enstaka puss då o då {#lang_emotions_wink} Även om jag litar helt o fullt på hundarna lämnar jag ALDRIG dom tillsammans! Och jag säger ALLTID till sonen när han gör tokigt och han är ett år. Det ska läras i tid om det så ska tragglas hela tiden!
  • Mamma Tette

Måste bara tillägga att både mina hundar och min mammas hundar är trygga i att jag styr upp. Jag blir en naturlig ledare då och dom stressar av. Dom behöver inte fundera på hur dom ska säga till det lilla byltet att vissa saker inte uppskattas, det gör jag, samtidigt som jag lär vovvarna hur dom ska bete sig mot honom. gränser....

Svar på tråden Svärmors HUND ett hot!