• Despinetta

Kan man vara inomhus när man oljar in ett bord med träolja eller linolja?

Luktar det väldigt mycket? Räcker det att ha balkongdörren eller något fönster öppet? Hur länge måste man vädra? Är det farligt för en liten sjumånaders att inandas?

Många frågor! Tänkte att man kanske kunde vara i köket och göra det när hon gått och lagt sig.

Hoppas någon kan hjälpa!

• Svar på tråden Kan man vara inomhus när man oljar in ett bord med träolja eller linolja?
  • Markko

vanlig träolja går väl an, men linolja är inte att rekomendera innomhus, det luktar skit och är självantändande.

• Despinetta

Ok! Då får det bli IKEAS egen trälasyr som dom rekommenderar. den innehåller iofs linolja, men den kanske inte luktar så mycket.

Någon som vet svar på mina övriga frågor?

• Karpet

Jag har oljat in våra bänkskivor med linolja, det gick så bra så och lever det gör jag fortfarande också. Hur det är för en bebis vet jag däremot inte, men jag tror inte att det kan vara allt för bra. Det är dock viktigt att du efteråt lägger det du använt att olja in med (trasa etc) i en plastpåse med vatten så att det inte antänder. Som Markko sa så är det självantändande.

• Despinetta

Tack för svar! Någon som vet hur det är med småbarn? Vet ju att man inte ska måla o dylikt när man har bebis p g a ångor.

• Despinetta

Alla som vet något har väl annat för sig kan jag tro...

• väntar o längtar

Vi oljar in både bord och köksluckor. Vid nåt tillfälle har linolja använts och inte kan jag minnas att det luktade nåt nämnvärt.

Häromdagen oljade maken in köksluckorna med en oljevax och sonen på 9,5 månader hjälpte till. Luktade absolut ingenting.

• TorpSara

Ren liolja luktar ingenting. Det går utmärkt inomhus.

• TorpSara

Ren linolja ska det stå. alla oljor självantänder, så var försiktig med trasor och papper.

• Mollie

Går utmärkt att olja in saker inomhus, MEN linolja är självantändande, allt som varit i kontakt med linolja måste läggas i vatten!

OBS!!!!
    Vi la en svamp som vi oljade med i en plåthink när vi åt lunch förra sommaren, när vi kom tillbaka brann det i hinken!!
    Inget papper, trassel eller trasor bör komma i kontakt med linolja. Passa kläder och så.
    Det fina med linolja är att det är inte på nått vis farligt, 100% vegetabiliskt och går utmärkat att ha på köksbänkar och så.

Linolja luktar GOTT!

• Despinetta

Tack för alla bra svar! Det där med självantändningen är ju otäckt! Kan det börja brinna i exempelvis kläderna om man råkat få något litet stänk? Om man sen lägger dom i tvättkorgen och så börjar det brinna där!

• Mollie

Japp! Du får inte slänga kläder i tvättkorgen om du hållt på med linolja. Då måste du ha den i tvättmaskinen på en gång eller ha den ute på lämpligt ställe...
    Det är läskigt..., absolut, men man ska inte välja bort en sån bra produkt tycker jag..., för det är den mest naturligaste vi har!!

Ibland läser man om kyrkor etc som brunnit ner under renoveringar, det beror ofta på att de linoljat golv m.m. och så har det runnit ner i isoleringen (spån, linull m.m.) och sen så brinner det... Så det är otroligt lätt hänt...

• TorpSara

Men du kan låta saker som blivit olijga hängtorka, det är när det blir en "surv" av tyg/trassel/papper som det självantänder. Jag hänger alltid upp linoljiga/linoljefärgiga trasor på klädstrecket ute. Det går bra.

• Despinetta

Tack alla för svar!

Det kändes lite för riskabelt att stå och olja in ett stort träbord i en lägenhet så vi har lämnat tillbaka bordet. Det får bli en annan gång när vi har bättre förutsättningar!

• TorpSara

Mollie: Nix, inte innomhus. Fysiskt borde det gå bra det med, men man ska inte riskera. Linoljan torkar ju ute även på vintern så det går bra ute året om.

Angående linolja och bäbis i magen så är det ok med ren olja. Lösningsmedelsblandade oljor ska man däremot akta sig för.

Svar på tråden Kan man vara inomhus när man oljar in ett bord med träolja eller linolja?