• Madask

Konstigt bemötande av förskolepersonal?

Har i dagarna fått förskoleplats till vår son (börjar i höst) på en förskola jag inte varit och hälsat på i innan. Samma dag jag fick platsen tänkte jag att jag skulle gå dit och "spana" lite. Sagt och gjort! Jag gick dit på eftermiddagen och ställde mig utanför grinden med mitt barn i barnvagnen och en kompis som sällskap. Det var flera vuxna på gården som stod samlade eller satt och pratade och några barn lekte på lite olika ställen.

Vi stod där i fem minuter kanske, ingen brydde sig. Då gick vi in på gården och inte ens då var det någon som reagerade! Min kompis fick fråga om det var någon som jobbade på stället ...

Då först fick vi kontakt och jag ställde en del frågor men sa inte att jag hade fått plats där. Personen jag pratade med då var trevlig men jag tycker ändå att det var väldigt konstigt att ingen uppmärksammade oss innan vi "hojtade".

Är det bara jag som tycker att det var konstigt eller hur fungerar det där ni har barn/arbetar?

• Svar på tråden Konstigt bemötande av förskolepersonal?
  • parvati

Jag tycker att ni var ganska konstiga, inte går man bara och ställer sig utanför en dagisgrind och stirrar?

Man ringer och frågar förskoleföreståndaren, presenterar sig och frågar om man får komma på ett besök. Man avtalar tid och går dit.

Kanskel lite konstigt att ingen reagerade men ibland hämtas ju barn av sina mostrar-fastrar-vänner tilll familjen och alla pedagoger kan ju inte kunna alla 30 barns nätverk. Antagligen såg ni ganska harmlösa ut där med barnvagnarna.

• Madask

Självklart har jag ju tänkt ringa och boka tid också men det jag var ute efter att se var den spontana reaktionen när man kommer oanmäld och är intresserad av förskolan... Har man bokat en tid är det ju självklart att man blir väl bemött hoppas jag!

Men det kanske var vi som var konstiga då...

• parvati

Förskolor är en arbetsplats där pedagogerna är upptagna med att ta hand om barnen. De måste kunna planera sin tid. Bokar man en tid kan man ju planera dagen efter det.

Du hade ju kunnat promenera lite långsamt förbi för att känna av atmosfären bland barn och pedagoger.

• Flygfotogen

Som pedagog skulle jag totalt ha ignorerat er innan ni tog kontakt med mig. Jag arbetar och har ansvar för barnen och verksamheten och har sällan tid för stirriga personer som går förbi. För allt jag skulle veta så kanske ni stannade för att ditt barn ville se barnen leka. Dessutom hade jag nog fattat misstankar om ni bara glott och sen gått in på gården utan att söka kontakt själva. Ni var intresserade besökare som inte visade ert intresse genom att ta kontakt. Boka tid så ska du se att det blir annat. Man kan ju inte gå runt och testa främlingar sådär och sen döma av reaktionerna. Skumt.

• Joel4ever
    Marsch skrev 2010-05-26 18:26:17 följande:
    Som pedagog skulle jag totalt ha ignorerat er innan ni tog kontakt med mig. Jag arbetar och har ansvar för barnen och verksamheten och har sällan tid för stirriga personer som går förbi. För allt jag skulle veta så kanske ni stannade för att ditt barn ville se barnen leka. Dessutom hade jag nog fattat misstankar om ni bara glott och sen gått in på gården utan att söka kontakt själva. Ni var intresserade besökare som inte visade ert intresse genom att ta kontakt. Boka tid så ska du se att det blir annat. Man kan ju inte gå runt och testa främlingar sådär och sen döma av reaktionerna. Skumt.
    Jag jobbar också på en förskola och jag bli lite upprörd när du säger att du skulle ignorera den innan de tog kontakt. Klart att man inte behöver börja prata med dem som står utanför och tittar men för mig är det otänkbart att i allafall inte säga hej om det är någon som står precis utanför i 5 min. Står jag nära så säger jag i allafall bara ett enkelt hej. Hur svårt kan det vara? Och speciellt när personerna kommer in på gården.

"Kanskel lite konstigt att ingen reagerade men ibland hämtas ju barn av sina mostrar-fastrar-vänner tilll familjen och alla pedagoger kan ju inte kunna alla 30 barns nätverk. Antagligen såg ni ganska harmlösa ut där med barnvagnarna."

Det är ju då ännu viktigare att gå fram till de man inte känner igen och fråga vad de vill, annars kan ju folk bara gå och ta barn hur som helst...

Det jag blir mest upprörd över är hur du Madask beskriver hur peronalen stått samlade eller suttit och pratat och inte varit med barnen. Man jobbar väl med barn för att vara med barnen inte snacka skit med kollegorna.....Det får man göra på rasten och på sin fritid....
  • Flygfotogen

Står man utanför grinden och samtalar med varandra och tittar på de lekande barnen så skulle jag som pedagog inte ta kontakt. Kommer folket innanför grinden så skulle jag förvänta mig att de tar kontakt alt fråga vad de vill.

Sen sitter jag och pratar med mina kollegor ibland när vi är ute eftersom jag inte hänger över barnen hela dagarna bara för att ha koll. Jag är heller inte alltid med barnen i leken eftersom de fixar så mycket själva och jag ändå har koll.

Jag planerar med mina kollegor och vi pratar verksamhet när vi pratar i regel. Dock håller vi självklart koll på vad barnen gör. Jag vet inte vad du är för pedagog men vi pratar inte alls bara skit bara för att vi sitter och pratar. I regel ventilerar vi som sagt verksamhet, inför möten, delar upp dagens uppgifter, pratar aktuella saker och så vidare.

• Joel4ever

Nej det är klart att står de utanför och pratar så behöver man inte stå där och prata med dem över staketet. Men när de kommer innan för grinden så går antingen den pedagogen som vet vem personen är fram och tar emot dem eller den som står närmast.

Jag har så många erfarenheter av osäkra besökar som inte vet vart de ska ta vägen och tidigare förväntat med att de ska ta kontakten men jag har mött många som är osäkra på att ta kontakt. Det är ofta man tänker att saker och ting borde vara självklart men det är inte alltid det...

Det var inte meningen att dra över en kant men jag vet inte hur många gånger jag sett pedagoger sitta eller stå nästan som i en ring med en kopp kaffe i handen och inte haft uppsikt över barnen. Har också föräldrar som berättat att se sett samma sak när de går förbi andra förskolor.

• parvati

En viktig sak som jag letade efter när jag valde förskolan var att personalen lekte tillsammans med barnen och inte tittade på. Det är bara själva sättet att göra oanmälda besök jag förundras över.

• Flygfotogen
    parvati skrev 2010-05-26 22:49:04 följande:
    En viktig sak som jag letade efter när jag valde förskolan var att personalen lekte tillsammans med barnen och inte tittade på. Det är bara själva sättet att göra oanmälda besök jag förundras över.
    Du vill ha mycket styrd och störd lek?
  • parvati
    Marsch skrev 2010-05-27 06:41:44 följande:
    Du vill ha mycket styrd och störd lek?
    Nej jag vill ha närvarande vuxna som upptäcker världen tillsammans med min 2-åring och hans kompisar. Det var en sak som fångade mig på sonens förskola att personalen skrattade och såg ut att ha roligt på sitt jobb tillsammans med barnen.
  • Leos och Vincents mamma

Jag tyckte ni var konstiga som bara gick dit och ställde er. Skulle du vilja att nån stod och glodde ut dig på din arbetsplats.

Nej, vill man se hur det ser ut så ringer man och bokar in ett möte, så har jag gjort båda ggr när mina barn skulle börja på dagis.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Alcarinque
    parvati skrev 2010-05-26 22:49:04 följande:
    Fast att pedagogerna inte alltid är delatkiga i leken innebär inte alltid att de inte ser den Observationer är ett ganska användbart och viktigt verktyg för att kunna planera en meningsfull verksamhet
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • parvati
    Alcarinque skrev 2010-05-27 09:30:08 följande:
    Fast att pedagogerna inte alltid är delatkiga i leken innebär inte alltid att de inte ser den Observationer är ett ganska användbart och viktigt verktyg för att kunna planera en meningsfull verksamhet
    Observera kan man göra när man närvarar med barnen inte genom att stå och prata med sina kolloegor, alla väljer det som passar dem bäst. Jag ville ha pigga, aktiva, närvarande pedagoger som hade arbetsglädje.
  • Madask

Jag har ingen tidigare erfarenhet av förskolor. Har inte haft barn på förskola tidigare och har inte arbetat med barn heller. Kan i efterhand förstå att det kanske var konstigt av oss att bara gå dit men det är faktiskt just sådana spontanbesök som jag blivit rekommenderad av andra att göra (främst av folk som arbetar eller har arbetat på förskolor, just för att se hur man blir bemött).

Jag kan också gå med på (eller åtminstone förstå) att bli "ignorerad" så länge vi var utanför förskolan men så fort vi klev in på gården tycker jag att ett "hej" eller en nick är det minsta man kan begära som inom alla andra serviceyrken. "Ett vi har sett dig." Vi kom ju inte under värsta ruschen precis.

Jag vill inte att vårt barn ska gå på en förskola där personalen inte kollar efter vem som kommer genom grinden så vi har tackat nej till förskolan om någon undrar. Inte bara på grund av detta utan vi har hört andra som har klagat på stället också.

• Hemmaföräldern
    Madask skrev 2010-05-27 14:03:34 följande:
    Jag har ingen tidigare erfarenhet av förskolor. Har inte haft barn på förskola tidigare och har inte arbetat med barn heller. Kan i efterhand förstå att det kanske var konstigt av oss att bara gå dit men det är faktiskt just sådana spontanbesök som jag blivit rekommenderad av andra att göra (främst av folk som arbetar eller har arbetat på förskolor, just för att se hur man blir bemött). Jag kan också gå med på (eller åtminstone förstå) att bli "ignorerad" så länge vi var utanför förskolan men så fort vi klev in på gården tycker jag att ett "hej" eller en nick är det minsta man kan begära som inom alla andra serviceyrken. "Ett vi har sett dig." Vi kom ju inte under värsta ruschen precis. Jag vill inte att vårt barn ska gå på en förskola där personalen inte kollar efter vem som kommer genom grinden så vi har tackat nej till förskolan om någon undrar. Inte bara på grund av detta utan vi har hört andra som har klagat på stället också.
    Intressant. Som mamma om någon närmat sig mig eller min familj så hade jag gått fram och sagt hej och "kan jag hjälpa dig med något". Det ingår liksom i det sociala samspelet att se och ta kontakt med människor som verkar lite vilsna men ändå verkar vilja ha kontakt. Du verkar lite skeptiskt inställd till dagis, har du funderat på dagmamma istället? Det kanske är ett bättre alternativ, mer nära och naturligt. Den bästa förskolan är ändå en dagmamma enligt föräldrar både i Stockholm och Göteborg :)
  • Sommarljus

Ja, gå in och presentera dig/er så är jag säker på att du får ett bra bemötande! Eller ett bemötande öht. Verkar ju lite märkligt att bara stå utanför och glo. Man har ju lite annat att göra som pedagog om man säger så.

• Petra123

I samma veva som vi fick beskedet om vår dagisplats, så fick vi en inbjudan, där vi blir visad runt i dagiset under en eftermiddag tillsammans med vår son. Tyckte det var perfekt, för vi har ofta gått förbi dagiset, men alltid missat när dom är ute. Trodde att alla blev erbjudna en rundvisning innan det var dags att skola in.....Eller nåt liknande.

• pandyb

Arbetar på förskola och håller delvis med dig.
    Så länge ni står utanför grindarna så hade jag nog låtit er stå där, det är inte ovanligt att föräldrar går runt o tittar på förskolor o spanar lite.
    Hade jag haft tid så hade jag kasnke gått fram o pratat med er, som pedagog tycker jag det är viktigt att göra ett bra intryck på föräldrar som ska börja.
    (Hade jag valt att inte gå fram till er hade jag dock ändå hållet ett öga på er för att se vad ni gjorde, med tanke på "snuskgubbar" o "kidnappare")

Från den sek som ni tagit steget in så hade jag gått fram o pratat med er o hälsat, frågat vad ni hade för ärende, sen hade jag nog upplyst er om att om ni vill besöka verksamheten så kan vi boka en tid, där det passar oss o vår verksamhet. Förklarat att vi har svårt att ta emot spontana besök och att vi gärna vill förbereda oss innan vi möter nya föräldrar.

Och även om det i dina ögon "inte var någon rusch" så har du ingen aning om vad som händer, kanske har barnen fått ett uppdrag att lösa, kanske var dom mitt uppe i en lek som pedagogerna varit delaktiga i att starta upp strax innan du o din väninna ställde dig o kollade ut personalen?

Nils 090419 *mammas prins*
Svar på tråden Konstigt bemötande av förskolepersonal?