• Anonym (byta lås)

Ska vi behöva betala för ett nytt lås? Flytt till lägenhet.

Hej!

Jag har en fråga. Vi har inte flyttat så många gånger så det finns nog fler
    som har erfarenhet av detta.
    Vi ska flytta till en hyresrätt nu 1 juni, men skulle vilja att det byts cyliner i låset i ytterdörren så vi får "nytt" lås eftersom den tidigare hyresgästen kan ha kopierat nycklar medmera.
    Detta vill hyresbolaget ha 1800kr för, ett låsbyte. Det tycker vi är ganska mycket pengar.
    Saken är att i den lägenheten vi bor i nu, hade den tidigare hyresgästen kopierat nycklar så när min sambo kommer hem från sitt jobb är han och stjäl våra saker i vårt förråd, och min sambo kommer på honom när han är i farten, han får dock inte tag i honom men det blir ju polisanmälan etc. Förråds dörren har samma lås som ytterdörren så hade vi inte upptäckt detta så hade han kunnat länsa hela lägenheten. 
    Hyresvärden bytte då till ett helt nytt lås direkt.
    Det är därför vi är lite extra uppmärksamma när vi nu ska flytta igen, men den nya hyresvärden lyssnar inte på oss och tycker att de har aldrig hänt dem så då kommer det inte hända oss, men vi har ju varit med om det och det var mycket obehagligt. Man kan ju kopiera nycklar varsomhelst nuförtiden.
    Vad kan man egentligen göra?
  • Svar på tråden Ska vi behöva betala för ett nytt lås? Flytt till lägenhet.
  • Anonym

Tror nog att det är något ni får betala för själva. 1800 är pengar, men det är viktigt att känna sig trygg..

• Anonym (Jenny)

prata med hyresgästföreningen angående detta och se vad de säger om det hela...

• Anonym (byta lås)

Nu har jag mailat hyresgästföreningen, får se vad det säger, tack för tipset! :)

Jag tycker dock att hyresvärden borde ha låscylindrar "på lager" som de byter
    i dörren när hyresgäster byter lägenhet för att förhindra att sådana saker händer.
    Då cirkulerar låsen och tjuven vet inte vilket lås nycklen tillhör, om nycklen är kopierad tillexempel.
  • Birgitta2

Hade ni haft bevis för att kopiering skett, så skulle värden bytt lås och betalat för det. Men bara för att ni kanske TROR att det kan ha hänt så byter de inte. Då får ni betala själva.

• Anonym
    Anonym (byta lås) skrev 2010-05-24 23:22:22 följande:
    Nu har jag mailat hyresgästföreningen, får se vad det säger, tack för tipset! :) Jag tycker dock att hyresvärden borde ha låscylindrar "på lager" som de byter i dörren när hyresgäster byter lägenhet för att förhindra att sådana saker händer. Då cirkulerar låsen och tjuven vet inte vilket lås nycklen tillhör, om nycklen är kopierad tillexempel.
    Så har vår hyresvärd. Känns jättebra! 
  • Anonym

Om man tappar nycklar så får man betala bytet av lås själv. Om ni VET att de kopierat så byter värden. Men man kan inte kräva att få nytt lås när man flyttar in i en ny bostad. Det ni råkade ut för är tråkigt men hör absolut inte till vanligheterna. 

Dessutom ska du veta att idag har de flesta hus nycklar som är kopieringsskyddade, det betyder att man kan inte bara gå till nyckelgubben och be om en ny nyckel utan kopiering sker endast av hyresbolaget själva. Jag tror inte ni behöver oroa er.
  • FruSen

Det är hyresvärden som lägger ut för låsbyte och kräver sedan dessa pengar av den tidigare hyresgästen om denne tappat nycklar eller kopierat dessa.
    Men om ni bara vill byta lås för att ni är oroliga får ni stå för kostnaden själva.
    Och som tidigare sagts, det är mycket ovanligt detta som hänt er och nycklar av denna typ är kopieringskyddade och det är endast hyresbolaget som kan kräva en kopiering så jag tror inte ni behöver vara oroliga.

• Anonym (byta lås)
    Jag tror att den nya hyresvärden har kopieringskyddande nycklar, men det hade vi vår nuvarande lägenhet också, så den som gjorde inbrottet kanske kände någon där man kan göra nycklar och kopierade dem fast man egentligen inte får.
    Jag hoppas att vi inte behöver vara oroliga.
Svar på tråden Ska vi behöva betala för ett nytt lås? Flytt till lägenhet.