hur många spermier är normalt?
Halloj!
Inseminerades i dag och smbons prov innehöll efter tvätt 12 miljoner spermier, doktorn sa att det var ett bra resultat, nån som vet hur många det brukar vara?
Halloj!
Inseminerades i dag och smbons prov innehöll efter tvätt 12 miljoner spermier, doktorn sa att det var ett bra resultat, nån som vet hur många det brukar vara?
puffar lite
puffar igen
12 miljoner är det normala, ligger man på 10 miljoner så är det nått allvarligt fel...är det mer så vet ajg inte, måste väl vara bra antar jag
onanerar man mycket så får man bättre spermier också, då byts dom ut och är färska inga döingar som flyter runt alltså
12 miljoner är bra! Vi hade bara 1 miljon och det var okej, men inte helt bra. Så det Markko skriver att det är allvarligt fel om man har 10milj - stämmer INTE!
en miljon dom måste menat 10 milj.
hörde på tv här om dan att man inte skulle ligga under 10 i alla fall (milj)
på infomedicas hemsida står det:
Spermiernas antal och rörlighet viktigast
I ett spermaprov kan många olika delar analyseras. De faktorer som är avgörande för chansen till befruktning är antal och rörlighet, det vill säga hur många spermierna är och hur snabbt de rör sig. I ett spermaprov anses det att fler än 40 miljoner spermier per milliliter är en normal mängd. Av dessa bör fler än hälften vara rörliga.
Vid låga värden får man lämna nytt spermaprov
Om provet visar att det är mellan 20 och 40 miljoner spermier per milliliter kan detta också påverka fruktsamheten. Får man ett prov med lågt resultat brukar man få göra om testet.
Om antalet spermier är mindre än 20 miljoner per milliliter är det troligt att det är mannens minskade spermiemängd som är orsaken till ofruktsamheten.
och på rfsu står det:
I förra numret av Ottar skrev vi om Sperm-Check, ett fertilitetstest för män. I den krävdes att man hade 20 miljoner spermier per milliliter för att räknas som fertil. Men det går att få barn med färre antal spermier. Däremot blir det svårare att göra en kvinna gravid ju mer man avviker från 20 miljoner.
Ah, nån annan kanske vet bättre än mig.
Vad jag menade var;
Vid spermielämning i början av utredningen uppmättes 317 miljoner spermier!!!! Snacka om resurser, vi fick dock alldrig reda på hur många som rörde sig utan de sa bara att de inte var direkt slöa.
Vad som hände idag var att sambon lämnade in dem inför seminationen (precis som vid kontrollprovet) Sen tvättas de i näringslösning och bara de allra bästa, jägarförbanden får vara kvar, resten slängs, och då hade sambon 12 miljoner kvar.
Tack ändå för inläggen, jag kommer sova gott för min snubbe verkar ha rejält med grejer, då slipper jag oroa mig för det, man glömmer alltid fråga doktorn 95% av alla frågor man har. Tur att ni finns!!!!
Vid vår insemination för 2 veckor sen fick jag 15 miljoner små elitsimmare insatta.
Testade positivt igår och idag.
Lycka till!
Kram
Maxie
Jag tror ni blandar ihop vanlig sats och tvättad sats med spermier....
Grattis Maxie! var gjorde du din behandling?
Kerpet1: På Sophiahemmet. De är jättebra där.
ElinP: Nja, för min del så vet jag att läkaren sa att den tvättade satsen var 15 miljoner. Han sa också att han hade varit nöjd med...hmmm...var det 2 eller 3 miljoner?
Faan va bra att vi gått på samma ställe! jag har en annan kompis som lyckades på andra försöket på Sophiahemmet, det bådar gott för jag gjorde andra igår vilken doktor hade du?
Min "ansvarige" läkare är Lars Marsk. Sen har jag träffat allihop i samband med VUL. Själva inseminationen utfördes av Claes Gottlieb, han var duktig och det kändes ju ingenting! Vem hade du?
Vi har Arthur som ansvarig han gjorde vår andra insem, första insem gjord Claes, vilken kul farbror han var.
en annan sak, vid vår andra insem hade inte mitt ägg lossnat än (+ ett som inte riktigt var klart TVILLINGCHANS!!!!!), tror du att dte har nån betydelse, jag har ju tagit ägglossningsspruta så de måste ju veta att det ska släppa, eller, vid första insem så hade ägget redan lossnat, det borde ju vara sämre...
Du jag tror att det är toppenbra att ha två ägg på g. Jag hade precis ägglossat när vi gjorde inseminationen, han såg vätskan efter ägglossningen och den är bara kvar 2-3 timmar. Sen fanns det en äggblåsa till som han sa skulle släppa också så vi har också tvillingchans!!! Och jag är ju gravid (jag utgår från att jag är det med 2 positiva test) så något av äggen har ju uppenbarligen haft dejt med en elitsimmare...
Har du fått nåt stöd för lutealfasen? Jag har ju fått 2 extra Pregnylsprutor för att jag har för kort lutealfas annars. Jag har aldrig fått det förut så jag vet ju inte om det chockar kroppen på något sätt att tro att den är gravid. Nej, nu ska jag inte tänka negativt.
klart du är gravid, gud va kul hoppas det smittar! Har bara käkat pergotime i fem dagar och en äggspruta, jag har nog ganska normal äl osv, det vill sig inte + att min livmoder börjar bli lite gamal och trött
Jag håller verkligen tummarna för dig!!!
Stödkram
Tack!!!! Det värmer