• Noiis

Ni som kan det här med innekatter!

Jag har funderat länge och väl på att skaffa ett husdjur och har kommit fram till att en innekatt är det som är bäst lämpat för oss! Vi har flera i vår närhet som har katt och sonen går jätte bra ihop med dom och visar inga tendenser till allergi eller liknande.

Men, det finns endel saker som avskräcker mig och gör att jag dras för att köpa en katt.
    dom som jag känner som har katt har katter som klöser på allt! möbler, väggar osv. gör alla katter det? för helt ärligt så vill inte jag ha ett djur som förstör mitt hem.
    sen finns det en del andra saker oxå som jag antar är en "uppfostrings" grej, typ katter som biter i fötterna när man sover, tar sig friheten att sova i alla sängar och barnvagnar osv. men katter är ju inte dumma djur så sånna saker lär dom sig väl att inte är okej?!

Vilka raser ska man kolla på som inte hårar jätte mycket? andra saker som är värda att tänka på som man kanske inte tänker på innan?

• Svar på tråden Ni som kan det här med innekatter!
  • Amy1983

Vilka raser som hårar minst och sånt har jag ingen koll på. Däremot har jag två st. innekatter och ingen av dom klöser på väggar och liknande. De har sitt klätterträd med klöspelare (funderar på att skaffa ett till nu när vi har större lägenhet så de har varsitt). Det använder det. Vad gäller platser där de inte får vara så får man vara benhård och verkligen konsekvent med att säga till precis varenda gång. Här hemma är t.ex. diskbänk och köksbord tabu, gillar inte katter där jag håller på med mat.
    De lär sig fort att de inte får vara där också. Nu är katter lite ögontjänare så en och annan gång kan vi ta dom på bar gärning med att vara där om de tycker nåt är lockande men som sagt, det blir bättre och bättre. Vi har ändå bara bott här i 1,5 månad så jag anser att de har lärt sig fort.

Hoppas du fick lite svar iaf :D

• BlommyNess12

Om du har klösmöbler så kommer katten klösa på dem. Om katten ändå skulle börja t.ex klösa på soffan så gnugga in lite vitpeppar där så brukar de låta bli sen..

Katter som biter i fötterna när man sover?! {#lang_emotions_surprised} Det har jag då aldrig hört förut, det måste vara rejält understimulerade katter!
    Om man motionerar sin innekatt och ser till att de har en bra miljö som de trivs i brukar det gå bra.
    Katten kommer lära sig att t.ex inte ligga i vagnen, MEN, den kommer bara lyssna på det så länge du ser på eller är hemma. Om du vill att katten inte ska ligga i vagnen så ska du inte ha vagnen ståendes framme när du inte är hemma, för till nästan 100 % så kommer katten ligga där när du inte ser. Katter är inte som hundar, de är små "ögontjänare" när det gäller såna regler..

Jag har en innekatt och det funkar toppenbra. Tänk på att om du tar en kattunge kanske skaffa två syskon på en gång så har din katt en kompis om ni är borta mycket om dagarna. Man bör vara hemma ett tag efter att man fått hem sin kattunge, så skaffa gärna när ni ändå har semester eller liknande. Kattungar behöver lika mycket uppfostran som en vild treåring ungefär, den kommer sluta klättra i gardiner och tapeter osv OM du ihärdigt ihärdigt uppfostrar den till det.

Ja det var lite vad jag kunde komma på.

• tamate

när jag hade innekatt (vilket var ganska kort tid men vintertid hade vi våra katter inne förut) då så klipte jag klorna på katterna då och då så dom inte skulle riva på klorna på saker. men slutade så fort våren kom och dom flyttade ut för dom måste få kunan försvara sig.

nu hade våra katter inga olatheter men så körde jag samma träning på katterna och gör fortfarande som vi gör med hundar. nej är nej och så får dom beröm när dom är duktiga. vi hade en katt som kunde tvärnita och helomvända i luften om han hoppade upp på något när vi sa nej =)
    annars att lära katter ifrån olatheter ser du ju i diverse trådar här på familjeliv inte är världens lättaste men oftast så har katter bara personlighet men inte så mycket dumheter för sig beroende på hur mycket uppmärksamhet dom får. innekatter måste ju aktiveras mer än utekatter då dom inte får utlopp på samma sätt. men det gör du med kärlek och lite leksaker =)
    är du bestämd redan från början och markerar var katten inte får vara och så borde det inte vara några problem. tänk på att inte tänka för mycket "mend en är ju så guuuulig" det är farligt med alla djur för då får djuret ovaner som senare är svårare att bryta. vill du inte att en stor katt ska bita dig i tårna så låt inte kattungen göra det utan knäpp i luften med fingrarna och säg nej sedan tar du en leksak som den kan bita i och distrarherar med istället. man måste hela tiden tänka lite att du lär in månag dumma beteende själv genom att låta en liten göra saker som en stor inte får.
    När det gäller raser så är jag inge bra på då jag bara haft norsk skogskatt, skepparkatt, och bondkatter hmm tror inte jag haft andra och jag tycker alla hårar men så är jag lite känslig för just katthår för jag tycker dom flyger runt överallt om man inte håller rent eller låter dom vara ute. Ba därför våra bor ute sedan har vi varm stall som våra katter bor i och dom har bättre liv där ute då vi bor på landet =)
    däremot kan jag tipsa om en karda som heter furminator som finns för bla katt som tar mycket av pälsen vilket gör att det blir mindre för katten att fälla. sök på furminator på youtube så ser du flera exempel på både katt och hund mm
  • Noiis

dom jag känner har klösbrädor, klösträd osv. men endå så är soffkanter, madrasser och tapeter helt förstörda. Skönt att höra att det finns katter som inte klöser sönder allt
    Jag har väl egentligen inga direkta problem med att låta katten vara i sängen osv. utan det är mer just när man är hemma hos dom vännerna så ja.. då stör jag mig på att deras katter är i och på allting. just för att allt klöses sönder.

Jag hade inte tänkt att ta en kattunge. detta pga. min sons sjukdom som gör att vi vissa dagar akut måste åka in till sjukhus och helt ärligt så är jag rädd för att en liten kattunge inte kommer att kunna få precis den uppmärksamheten den behöver första tiden. vore ju osis om man första veckan måste uppsöka sjukhus hela dagarna.

Hur funkar det med att lämna en katt hemma själv? självklart förstår jag att man inte ska om det går att lämna dom själva. klart att även dom är i behov av sällskap. Men om man tänker värsta fall. om dom har ren låda, ordentligt med mat och vatten, klarar dom sig nån natt ensam eller är dom i direkt behov av vakt?
    om dom klarar sig själva, hur länge är det okej att ha dom ensama? 

• tamate
    Sjukhus Mamman skrev 2010-05-25 01:24:58 följande:
    jo en annan grej, vart ifrån köper man en "äldre" katt bäst? blocket känns ju lite oseriöst.. eller? Tack för alla tips!
    tycker inte alls att blocket är oseriöst. tvärtom så kan ju dom kattensbakgrund, finns ju många orsaker varför man måste göra av med sin katt. Nackdelen med katthem är ju att en hel del inte har någon bakgrundshistoria så du vet inte om katten har några dumheter och sjukdomar bakom sig om det är hittekatter.
  • Noiis
    tamate skrev 2010-05-25 01:30:25 följande:
    tycker inte alls att blocket är oseriöst. tvärtom så kan ju dom kattensbakgrund, finns ju många orsaker varför man måste göra av med sin katt. Nackdelen med katthem är ju att en hel del inte har någon bakgrundshistoria så du vet inte om katten har några dumheter och sjukdomar bakom sig om det är hittekatter.
    sant!
  • tamate
    Sjukhus Mamman skrev 2010-05-25 01:22:25 följande:
    dom jag känner har klösbrädor, klösträd osv. men endå så är soffkanter, madrasser och tapeter helt förstörda. Skönt att höra att det finns katter som inte klöser sönder allt Jag har väl egentligen inga direkta problem med att låta katten vara i sängen osv. utan det är mer just när man är hemma hos dom vännerna så ja.. då stör jag mig på att deras katter är i och på allting. just för att allt klöses sönder. Jag hade inte tänkt att ta en kattunge. detta pga. min sons sjukdom som gör att vi vissa dagar akut måste åka in till sjukhus och helt ärligt så är jag rädd för att en liten kattunge inte kommer att kunna få precis den uppmärksamheten den behöver första tiden. vore ju osis om man första veckan måste uppsöka sjukhus hela dagarna. Hur funkar det med att lämna en katt hemma själv? självklart förstår jag att man inte ska om det går att lämna dom själva. klart att även dom är i behov av sällskap. Men om man tänker värsta fall. om dom har ren låda, ordentligt med mat och vatten, klarar dom sig nån natt ensam eller är dom i direkt behov av vakt? om dom klarar sig själva, hur länge är det okej att ha dom ensama? 
    skulle säga att en katt klara lättare att avra ensam i akutsituation några nätter än en hund. katter är ju inte flockdjur på samma sätt som en hund är men som alla djur som blir utråkade så räkna med att den kan ha hittat på grejer om du lämnar den helt ensam för länge så kattvakt som kollar till den varje dag (och den ska ju ändå ha mat  och vätska varje dag) är att föredra. men skulle det hända 2 ggr per år eller så att den är ensam 2 nätter och har tillgång till mat och vatten så mår den ju inte själsligt dåligt av det omd et är en frisk sund katt som får mycket kärlek i vanliga fall =)
    som sagt så dom katter som är uppe i allting brukar få vara uppe överallt, det är en sak som går att lära bort och när vi hade katterna inne helt så var det absolut nej på alla ställen som man hade mat och i sovrummet för katterna att vara. däremot så älskade dom att ligga i fönsterna bakom soffan i köket så man stt och klappade dom när vi ätit men jag tycker det är äckligt när man först ser katter gå på toaletten ochs edan hoppa upp på spis och diskbänk mm blä
  • dezibel

Katter är katter dvs inte så lätta att få till det man själv vill men visst går det. En innekatt får man lägga rätt mycket tid på att aktivera/stimulera eftersom dom har begränsad yta. Men med klösträd, innätad balkong och mycket lek mm brukar det gå utmärkt.
    Att katter hårar kommer man nog inte ifrån men borstar du katten dagligen slipper du mycket hår i möblerna.
    Jag lämnade aldrig mina katter själv mer än över natten i lgh, nu bor vi i hus och katterna har kattlucka men åker vi bort har dom tillsyn 2ggr/dygn eller så bor nån här.
    Jag tycker du ska kolla upp katthemmen om du är ute efter en vuxen,lugn katt. Katterna vi får in har oftast levt ett hårt liv och är väldigt nöjda med att leva ett lugnt liv inomhus.

• dezibel
    tamate skrev 2010-05-25 01:30:25 följande:
     Nackdelen med katthem är ju att en hel del inte har någon bakgrundshistoria så du vet inte om katten har några dumheter och sjukdomar bakom sig om det är hittekatter.
    Alla katter är veterinärundersökta,vacc,steriliserade/kastrerade vid leverans om du köper från ett seriöst katthem. Dom flesta katter bor månader på katthem så visst vet personalen om dom har ovanor/olater för sig. Det är en rätt "stressig" situation katterna lever i med mycket olika personal, många andra katter (ibland 15 st) och jag upplever att det är stabila katter som fixar det.

Lycka till!
  • skorpionen80

Eftersom du tänkt köpa en äldre katt gör du det lätt för dig ;)  Då kan du se hos den förre ägaren om just din katt klöser på möbler etc. Du slipper tonårsperioden och katten är vuxen till sättet (dvs inte alltför mycket trots ;) )  Mitt tips är att kolla på olika raser. När du bestämt dig för ras så kan du kolla med rasringen om de har omplaceringskatter. När du funderar på raser, tänk längre än hårlag. De olika raserna har olika temperament och sätt att vara. Långhåriga är lugnare än korthåriga. Rent generellt brukar man säga att den tid långhårskattsägare lägger på pälsvård får andra kattägare lägga på uppfostran.

• MammaSandra1989

Jag har en kissekatt här hemma som föddes på en bondgård. Hon var iallafall 4-6 månader när mamma fick hem henne och hon har varit inomhuskatt sedan dess (hon har nu bott hos mig en månad). Hon går inte och river på möbler. Hon sitter på en fönsterbräda av 3 trots att hon egentligen har lika lätt att komma upp på alla men dom har vi sagt nej till, hon ville vara på köksbordet när hon kom hit men det har hon slutat med och likadant diskbänken.

• tamate
    dezibel skrev 2010-05-25 06:24:47 följande:
    Alla katter är veterinärundersökta,vacc,steriliserade/kastrerade vid leverans om du köper från ett seriöst katthem. Dom flesta katter bor månader på katthem så visst vet personalen om dom har ovanor/olater för sig. Det är en rätt "stressig" situation katterna lever i med mycket olika personal, många andra katter (ibland 15 st) och jag upplever att det är stabila katter som fixar det. Lycka till!
    hur gör ni med katter som inte klarar av stressen med katthem, blir dom avlivade och hur mycket tid har ni att lägga på en svår kat innan dom tas bort? nyfiken då jag inte haft med katthem att göra och man hör så mycket olika =)
  • lennartsdotter

Stora klösmöbler och konsekvent uppfostran är nyckeln. Jag har nolltolerans mot klös på allt annat än klösmöbler och har inte haft några problem med klösande katter.

Cornish och devon rex samt nakenraserna är raser som fäller mycket lite hår.

• dezibel
    tamate skrev 2010-05-25 17:54:57 följande:
    hur gör ni med katter som inte klarar av stressen med katthem, blir dom avlivade och hur mycket tid har ni att lägga på en svår kat innan dom tas bort? nyfiken då jag inte haft med katthem att göra och man hör så mycket olika =)
    Katter som är vilda fångas in och tas bort. Dom klarar inte av att sitta i karantän i 14 dagar på liten yta, vilket vi har som krav eftersom vi inte kan riskera att ta in en ovacc katt med smitta till resten av gänget.
    Vi har provat men dom klättrar på väggarna och stressar sönder sig totalt+ att veterinären inte kan hantera dom. Och tyvärr är det ingen som köper dom eftersom dom ska "konkurera" med gosiga,sociala missar.
    Alla handtama katter tas om hand och skulle nån må dåligt av att bo med fler katter så har vi jourhem eller så stängs ett rum av med nätdörr så den katten får lite privatliv.
    Ser man krasst på det så visst går sociala,hanterbara katter först eftersom dom lättare får ett hem vilket är vitsen med verksamheten.
    Igentligen får katterna bara vara på "katthem" i tre månader, är dom inte placerade då ska dom avlivas men vi har turen att ha stora ytor ( ett helt hus) så dom brukar bli kvar tills nån faller för dom.
  • Havanna82

Att lära bort klösande hos katten går inte, däremot att få den att klösa på rätt ställen. Läs på mycket om kattens beteende så har du igen mycket som kattägare sen! En katt har dens naturliga instinkter och det är din uppgift att se till att dessa uppfylls.

Här finns kanonbra artiklar!
    kattstatus.se/artikelbanken.html

Svar på tråden Ni som kan det här med innekatter!