när jag hade innekatt (vilket var ganska kort tid men vintertid hade vi våra katter inne förut) då så klipte jag klorna på katterna då och då så dom inte skulle riva på klorna på saker. men slutade så fort våren kom och dom flyttade ut för dom måste få kunan försvara sig.
nu hade våra katter inga olatheter men så körde jag samma träning på katterna och gör fortfarande som vi gör med hundar. nej är nej och så får dom beröm när dom är duktiga. vi hade en katt som kunde tvärnita och helomvända i luften om han hoppade upp på något när vi sa nej =)
annars att lära katter ifrån olatheter ser du ju i diverse trådar här på familjeliv inte är världens lättaste men oftast så har katter bara personlighet men inte så mycket dumheter för sig beroende på hur mycket uppmärksamhet dom får. innekatter måste ju aktiveras mer än utekatter då dom inte får utlopp på samma sätt. men det gör du med kärlek och lite leksaker =)
är du bestämd redan från början och markerar var katten inte får vara och så borde det inte vara några problem. tänk på att inte tänka för mycket "mend en är ju så guuuulig" det är farligt med alla djur för då får djuret ovaner som senare är svårare att bryta. vill du inte att en stor katt ska bita dig i tårna så låt inte kattungen göra det utan knäpp i luften med fingrarna och säg nej sedan tar du en leksak som den kan bita i och distrarherar med istället. man måste hela tiden tänka lite att du lär in månag dumma beteende själv genom att låta en liten göra saker som en stor inte får.
När det gäller raser så är jag inge bra på då jag bara haft norsk skogskatt, skepparkatt, och bondkatter hmm tror inte jag haft andra och jag tycker alla hårar men så är jag lite känslig för just katthår för jag tycker dom flyger runt överallt om man inte håller rent eller låter dom vara ute. Ba därför våra bor ute sedan har vi varm stall som våra katter bor i och dom har bättre liv där ute då vi bor på landet =)
däremot kan jag tipsa om en karda som heter furminator som finns för bla katt som tar mycket av pälsen vilket gör att det blir mindre för katten att fälla. sök på furminator på youtube så ser du flera exempel på både katt och hund mm