• Alicia 72

Alternativ till PoP regnbyxor?

Hej!
    Jag har alltid kört regnkläder från Polarn o. Pyret och varit mycket nöjd med dessa.
    Men jag har börjat tröttna lite på dem och att varenda unge ser likadan ut så därför tänkte jag försöka hitta ett alternativ.
    Polarns regnkläder har 10.000 vattenpelare i vattenmotstånd så alternativet bör inte vara sämre.
    Vet att Stadium har börjat med vinterkläder som har 20.000 vattenpelare (KALAS!!!) men tyvärr håller deras regnkläder bara för 3000.
    Lindex har som max 6000.
    Jag vill helst inte att de ska kosta mer än Polarns men prislapp där omkring är helt OK.

Galon är uteslutet!

Har ni några förslag?

Alicia

• Svar på tråden Alternativ till PoP regnbyxor?
  • Alicia 72

Hmm är det alltså inte bara jag som inte hittat något alternativ?

Alicia

• murreior
    Alicia 72 skrev 2010-05-26 09:18:17 följande:
    Hmm är det alltså inte bara jag som inte hittat något alternativ?Alicia
    Ha ha ja kanske

Och jag antar att det inte är någon idé attt säga att Lindex funkar lika bra?
  • murreior

Sen har ju exit/name it ett regnställ också, fast jag vet inte alls hur mycket de tål?

• Alicia 72
    murreior skrev 2010-05-26 09:20:40 följande:
    Ha ha ja kanske Och jag antar att det inte är någon idé attt säga att Lindex funkar lika bra?
    Du menar de som heter "Fix" tror jag det är som har 6000 i vattenpelare?
    Jag har aldrig provat dem men det känns som en snudd på halvering av vattenskyddet skulle kunna innebära att de inte kan sitta i vattenpölar?
    Rätta mig gärna!

Alicia
  • murreior
    Alicia 72 skrev 2010-05-26 09:22:33 följande:
    Du menar de som heter "Fix" tror jag det är som har 6000 i vattenpelare?Jag har aldrig provat dem men det känns som en snudd på halvering av vattenskyddet skulle kunna innebära att de inte kan sitta i vattenpölar?Rätta mig gärna!Alicia
    Jag kan faktiskt inte svara ärligt på den frågan, då sonen (6år) aldrig suttit i en pöl med det regnstället. Fast den håller för att hoppa i pölarna
  • Alicia 72
    murreior skrev 2010-05-26 09:30:33 följande:
    Jag kan faktiskt inte svara ärligt på den frågan, då sonen (6år) aldrig suttit i en pöl med det regnstället. Fast den håller för att hoppa i pölarna
    Min tjej är 3 år och sitter väl inte direkt i vattenpölar heller men ofta i en plaskvåt sandlåda eller blöta gräsmattor, stenar i skogen täckta med dyngsur mossa, osv.
    Och det ganska långa stunder...

Alicia
  • murreior

Ja sonen har ju sitt regnställ på dagis enbart, han har inte klagat över att han blivigt blöt nån gång. Fast jag kan ju heller inte svara för hur mycket han sitter ner. Vet bara den gången jag kom och hämta honom och han stod och hoppade e en pöl.

Fast jag hoppas att du får några tips på bra regnställ, det här är första gången jag köpt ett regnställ som inte var i galon och än så länge är jag nöjd

Lycka till!

• MammaTillFelicia

är det funktionsställ du menar? typ överdragsbyxor/jacka? för att ett plagg ska räknas som vattentätt måste det ha mins 2000mm i vattenpelare, min vilding har aldrig blivit blöt i sådana kläder =) kläder som har 6000, tex fix, duger hur bra som helst! klarar att sitta och hoppa och grejas med i vatten. vattenpelaren visar hur mycker tryck plagget klarar innan det läker in... så 20000 är ganska så överdrivet till ett barn.

nanook vet jag har/haft med minst 10000 i vattenpelare, men vet ej vad de kostar. mitt tips är lindex eller kappahs som båda har 6000, stadiums everset har jättebra men med "bara" 3000. didriksson har ju också bra o fina funktionsplagg, men tror att det också bara brukar ha 2000/3000 mm

• Alicia 72

Ja, man är glad att det finns regn-material som andas då galon inte hör till favoritmaterialen...
    Kylande när det är kallt och ångbastu i brallan när det är varmt.... Mardrömssituationen är ju om det har regnat rejält på natten och det är plaskblött överallt varför regnbyxor behövs. Trots att solen nu skiner och det är varmt. I detta fall är galonkläder rena tortyr-redskapen!

Nej jag har aldrig köpt galonkläder till min dotter och kommer definitivt aldrig att göra det! Får själv panik när man känner att kläderna man har på sig inte andas.

Alicia

• Alicia 72
    MammaTillFelicia skrev 2010-05-26 09:53:43 följande:
    är det funktionsställ du menar? typ överdragsbyxor/jacka? för att ett plagg ska räknas som vattentätt måste det ha mins 2000mm i vattenpelare, min vilding har aldrig blivit blöt i sådana kläder =) kläder som har 6000, tex fix, duger hur bra som helst! klarar att sitta och hoppa och grejas med i vatten. vattenpelaren visar hur mycker tryck plagget klarar innan det läker in... så 20000 är ganska så överdrivet till ett barn.nanook vet jag har/haft med minst 10000 i vattenpelare, men vet ej vad de kostar. mitt tips är lindex eller kappahs som båda har 6000, stadiums everset har jättebra men med "bara" 3000. didriksson har ju också bra o fina funktionsplagg, men tror att det också bara brukar ha 2000/3000 mm
    Hej!
    Ja det är vatten- /vindtäta överdragsbyxor jag menar.
    Didrikssons vet jag att de inte klarar i alla fall våra behov. Funkar väl som regnställ till vuxen som är ute och går men absolut inte till att sitta på blöta material med en hel dag.
    Därför antar jag att detsamma gäller Everest (Stadium) som också har 3000.
    Men Lindex och kappahl, som har 6000,  skulle alltså kunna vara något att prova i alla fall.

Du skriver att 2000 är överdrivet mycket för ett barn?? Är det NÅGON som behöver ordentliga regnkläder så är det ju just barn? Vi vuxna stannar dels sällan ute om det regnar en hel dag, som de gör på dagis, vi sitter sällan i vattenpölar eller på andra blöta ställen. Inte under några längre stunder i alla fall? Det är ju just den kontakten med vattnet som ställer höga krav på plagget. Att vara ute och gå i en regnskur klarar de flesta regnställ.

Alicia
  • Alicia 72
    MammaTillFelicia skrev 2010-05-26 09:53:43 följande:
    är det funktionsställ du menar? typ överdragsbyxor/jacka? för att ett plagg ska räknas som vattentätt måste det ha mins 2000mm i vattenpelare, min vilding har aldrig blivit blöt i sådana kläder =) kläder som har 6000, tex fix, duger hur bra som helst! klarar att sitta och hoppa och grejas med i vatten. vattenpelaren visar hur mycker tryck plagget klarar innan det läker in... så 20000 är ganska så överdrivet till ett barn.nanook vet jag har/haft med minst 10000 i vattenpelare, men vet ej vad de kostar. mitt tips är lindex eller kappahs som båda har 6000, stadiums everset har jättebra men med "bara" 3000. didriksson har ju också bra o fina funktionsplagg, men tror att det också bara brukar ha 2000/3000 mm
    Kan också säga att Stadium själva säger att deras 3000-byxor inte håller att sitta i vattenpölar med.
    Men ska defintivt kolla vidare på Kappahl/Lindex.
    Nanooks byxor är både snygga och bra men kostar över 1000-lappen så det känns lite väl dyrt.

Alicia
  • MammaTillFelicia
    Alicia 72 skrev 2010-05-26 10:03:30 följande:
    Kan också säga att Stadium själva säger att deras 3000-byxor inte håller att sitta i vattenpölar med. Men ska defintivt kolla vidare på Kappahl/Lindex. Nanooks byxor är både snygga och bra men kostar över 1000-lappen så det känns lite väl dyrt. Alicia
    Min dotter hade stadiums förra året, och hon härjade och hoppade och plaskade och byxorna höll tätt! Men visst, de har i minsta laget vattenpelare.. Ja kolla lindex o kappahl!
  • Dr Mupp

Hos oss går gränsen vis 5000 mm. Går vi under det så läcker de in men 5000 och över klarar vattenpölsittande och mina sitter (och ligger) verkligen i vattenpölar.

5000 eller mer finns hos bla
    FIX
    McKinely
    Nanook
    Helly Hansen
    Polarn och pyret
    Troll
    Bergans

• Alicia 72
    Dr Mupp skrev 2010-05-26 10:57:33 följande:
    Hos oss går gränsen vis 5000 mm. Går vi under det så läcker de in men 5000 och över klarar vattenpölsittande och mina sitter (och ligger) verkligen i vattenpölar. 5000 eller mer finns hos blaFIXMcKinelyNanookHelly HansenPolarn och pyretTrollBergans
    Tack!
    Ska absolut kolla upp Helly Hansens, de brukar dessutom ha snygga ytterkläder för barn!

Alicia
  • Hanah

När man läser "Bäst i test" så har Lindex fått bättre resultat än PoP. Så siffror på ett papper säger ju inte allt.

Svar på tråden Alternativ till PoP regnbyxor?