MammaTillFelicia skrev 2010-05-26 09:53:43 följande:
är det funktionsställ du menar? typ överdragsbyxor/jacka? för att ett plagg ska räknas som vattentätt måste det ha mins 2000mm i vattenpelare, min vilding har aldrig blivit blöt i sådana kläder =) kläder som har 6000, tex fix, duger hur bra som helst! klarar att sitta och hoppa och grejas med i vatten. vattenpelaren visar hur mycker tryck plagget klarar innan det läker in... så 20000 är ganska så överdrivet till ett barn.nanook vet jag har/haft med minst 10000 i vattenpelare, men vet ej vad de kostar. mitt tips är lindex eller kappahs som båda har 6000, stadiums everset har jättebra men med "bara" 3000. didriksson har ju också bra o fina funktionsplagg, men tror att det också bara brukar ha 2000/3000 mm
Hej!
Ja det är vatten- /vindtäta överdragsbyxor jag menar.
Didrikssons vet jag att de inte klarar i alla fall våra behov. Funkar väl som regnställ till vuxen som är ute och går men absolut inte till att sitta på blöta material med en hel dag.
Därför antar jag att detsamma gäller Everest (Stadium) som också har 3000.
Men Lindex och kappahl, som har 6000, skulle alltså kunna vara något att prova i alla fall.
Du skriver att 2000 är överdrivet mycket för ett barn?? Är det NÅGON som behöver ordentliga regnkläder så är det ju just barn? Vi vuxna stannar dels sällan ute om det regnar en hel dag, som de gör på dagis, vi sitter sällan i vattenpölar eller på andra blöta ställen. Inte under några längre stunder i alla fall? Det är ju just den kontakten med vattnet som ställer höga krav på plagget. Att vara ute och gå i en regnskur klarar de flesta regnställ.
Alicia