• JS79

Tagent sönder, vad göra?

Jag har två tagenter på min laptop som är av. Kan man fixa nya?
    Hur då?

Någon data kunnig som kan?

• Svar på tråden Tagent sönder, vad göra?
  • saltabanditen

1. Du laddar ner den tekniska manualen och sätter dig in i vart de olika delarna finns.

2. Du söker efter en återförsäljare som säljer tangentbordet (räkna med flera hundra)

3. Du öppnar datorn, gråter en skvätt över att allt är så smått och trångt och skruvjävlarna omöjliga att hitta.

4. Du gråter mer när du försöker pilla loss och pilla dit tangentbord.

5. När/om du får ihop det igen lovar du dig själv dyrt och heligt att du nästa gång hoppar direkt till steg 6.

6. Lev med trasiga tangenter, lämna in den eller köp nytt.

Sorry. Jag har gjort det där och aldrig mer säger jag bara...

• JS79
    saltabanditen skrev 2010-05-25 20:39:50 följande:
    1. Du laddar ner den tekniska manualen och sätter dig in i vart de olika delarna finns.2. Du söker efter en återförsäljare som säljer tangentbordet (räkna med flera hundra)3. Du öppnar datorn, gråter en skvätt över att allt är så smått och trångt och skruvjävlarna omöjliga att hitta. 4. Du gråter mer när du försöker pilla loss och pilla dit tangentbord. 5. När/om du får ihop det igen lovar du dig själv dyrt och heligt att du nästa gång hoppar direkt till steg 6. 6. Lev med trasiga tangenter, lämna in den eller köp nytt. Sorry. Jag har gjort det där och aldrig mer säger jag bara...
    Låter som en hel vetenskap! Nää, det får vara. Det går ju ändån att använda!
    Men tack för svaret!
  • saltabanditen
    JS79 skrev 2010-05-26 09:53:45 följande:
    Låter som en hel vetenskap! Nää, det får vara. Det går ju ändån att använda!Men tack för svaret!
    Det är en hel vetenskap, säger jag som ändå har meckat en hel del...
    Jag skulle ha gjort samma som dig.
  • Joico

Hm, jag är mest intresserad av hur man har av en tangent

• saltabanditen
    Joico skrev 2010-05-26 16:03:36 följande:
    Man kan bara sådär tappa en hammare på den. {#lang_emotions_embarassed}
  • JS79
    Joico skrev 2010-05-26 16:03:36 följande:
    Eller har man småbarn som är där och pillar, när man springer i från för att laga mat, eller att det ringer. Men man får ju skylla sig själv som lämnar det framme. Man vet ju hur småbarn är.
  • JS79
    saltabanditen skrev 2010-05-26 16:15:12 följande:
    Man kan bara sådär tappa en hammare på den.
    Haha, dock inte med vilje då...
  • Syracia

Man kan också tappa bara en penna på sitt tangentbord så hoppar det loss en tangent en sisådär fem dagar efter att datorn levererats. Ja, jag fick ett nytt tangentbord att byta till på garantin, men lämnade över själva bytandet till en kompis sisådär nio månader senare. Klarade mig utan själva tangenten så pass länge, men då började tangentbordet hänga sig så det blev omöjligt att använda. Tack och lov för tekniska vänner!

• saltabanditen
    JS79 skrev 2010-05-26 16:18:25 följande:
    Haha, dock inte med vilje då...
    Näe då. Det bara hux-flux uppstod ett svart hål i handen... {#lang_emotions_yell}
  • Stealth
    saltabanditen skrev 2010-05-25 20:39:50 följande:
    1. Du laddar ner den tekniska manualen och sätter dig in i vart de olika delarna finns.2. Du söker efter en återförsäljare som säljer tangentbordet (räkna med flera hundra)3. Du öppnar datorn, gråter en skvätt över att allt är så smått och trångt och skruvjävlarna omöjliga att hitta. 4. Du gråter mer när du försöker pilla loss och pilla dit tangentbord. 5. När/om du får ihop det igen lovar du dig själv dyrt och heligt att du nästa gång hoppar direkt till steg 6. 6. Lev med trasiga tangenter, lämna in den eller köp nytt. Sorry. Jag har gjort det där och aldrig mer säger jag bara...
    öh nu har jag ju bara jobbat med bärbara datorer i ett antal år och de senaste åren så är det typ, skruva loss tre fyra skruv (ibland en), haka ner några hakar (HP) lyft tangentbord, ta loss två kablar, och omvänd proceduren för att sätta dit det nya.

Flera hundra, i vilken då?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • pluvdo

Jag hade isär en laptop för ett tag sen och jo, det var många skruvar att plocka bort och det var löjligt krångligt att ta sig in.

Men jag tycker det låter på ts som att det bara är själva knapparna som är borta, inte att de är sönder. Om det bara är knapparna som tappats bort är det väl bara att inhandla ett likadant begagnat, bända loss tangenterna som behövs från det och sätta fast dem på sitt tangentbord. Om nu det estetiska är så viktigt.

• saltabanditen
    Stealth skrev 2010-05-26 16:22:58 följande:
    öh nu har jag ju bara jobbat med bärbara datorer i ett antal år och de senaste åren så är det typ, skruva loss tre fyra skruv (ibland en), haka ner några hakar (HP) lyft tangentbord, ta loss två kablar, och omvänd proceduren för att sätta dit det nya.Flera hundra, i vilken då?
    Tja, tangentbordet till den jag skulle fixa gick på 600kr. Det är som med allt annat att priserna varierar enormt på reservdelar. Batterier är ett annat exempel som kan kosta allt från några hundra upp till åtminstonde 1500kr. (Är inte säker på högsta priset men 1500 kostade en bekants) 

Men allt det där kände du väl eg till om du jobbar med det?
  • Stealth
    pluvdo skrev 2010-05-26 16:31:16 följande:
    Jag hade isär en laptop för ett tag sen och jo, det var många skruvar att plocka bort och det var löjligt krångligt att ta sig in.Men jag tycker det låter på ts som att det bara är själva knapparna som är borta, inte att de är sönder. Om det bara är knapparna som tappats bort är det väl bara att inhandla ett likadant begagnat, bända loss tangenterna som behövs från det och sätta fast dem på sitt tangentbord. Om nu det estetiska är så viktigt.
    DET är oftast en omöjlighet dock. För de små plasthakarna är så sköra att de gärna går av så en överföring är i princip omöjlig utan att paja ytterligare tangenter.

Alltså, vi pratar väl om att byta tangetboden här, inte ha isär hela laptopen för skojs skull? TS vad har du för dator och modell?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • pluvdo

"Stealth

DET är oftast en omöjlighet dock. För de små plasthakarna är så sköra att de gärna går av så en överföring är i princip omöjlig utan att paja ytterligare tangenter."

------

Jaha, jag har plockat loss och satt tillbaks tangenter förr och nog för att de är ganska pilliga, men går gör det ju... och har aldrig haft sönder någon. Om ts köper ett begagnat tangentbord av någon annan, men bara behöver några tangenter med sånadär plasthakar så kommer ju plasthakar bli över ifall någon går sönder...

• Stealth
    pluvdo skrev 2010-05-26 16:41:13 följande:
    "StealthDET är oftast en omöjlighet dock. För de små plasthakarna är så sköra att de gärna går av så en överföring är i princip omöjlig utan att paja ytterligare tangenter."------Jaha, jag har plockat loss och satt tillbaks tangenter förr och nog för att de är ganska pilliga, men går gör det ju... och har aldrig haft sönder någon. Om ts köper ett begagnat tangentbord av någon annan, men bara behöver några tangenter med sånadär plasthakar så kommer ju plasthakar bli över ifall någon går sönder...
    Ja jag har bara jobbat med det ett antal år, så jag ville bara delge vad jag anser om att köpa något som är ett helvete att få till och ihop.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • M Y L F
    Stealth skrev 2010-05-26 16:22:58 följande:
    öh nu har jag ju bara jobbat med bärbara datorer i ett antal år och de senaste åren så är det typ, skruva loss tre fyra skruv (ibland en), haka ner några hakar (HP) lyft tangentbord, ta loss två kablar, och omvänd proceduren för att sätta dit det nya. Flera hundra, i vilken då?
    Den erfarenheten har jag också. Det är ju superenkelt att byta ett tangentbord på en bärbar.
  • R Franklin

Bytte nyligen på min bärbara, ett samtal till supporten och en dag senare har jag ett nytt tangentbord levererat till mig. Två skruvar och två plastprylar som måste tas bort, sedan var det bara att lyfta bort tangentbordet och byta till det nya. Tog kanske 2 minuter.

I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • SandraP81

haha jag bände bort ´-tangenten och limmade med karlssons klister på den där d-tangenten skulle sitta. Den har inte lossnat än! (6 månader senare){#lang_emotions_tongue_out}

• Stealth
    R Franklin skrev 2010-05-26 19:53:01 följande:
    Bytte nyligen på min bärbara, ett samtal till supporten och en dag senare har jag ett nytt tangentbord levererat till mig. Två skruvar och två plastprylar som måste tas bort, sedan var det bara att lyfta bort tangentbordet och byta till det nya. Tog kanske 2 minuter.
    vaaa hade du inte hundratusentals skruvar, tog isär chassiet, bände loss fläkten, heatsinken, palmresten och monterade av skärmen för att byta ditt tangentbord? im deeply chocked.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Tagent sönder, vad göra?