• FruSen

EFTERLYSNING! Har du en cykel från Biltema?

Vilken av Biltemas cyklar har du?
    Är du nöjd/missnöjd?
    Vad är det bästa resp. sämsta med din cykel?

• Svar på tråden EFTERLYSNING! Har du en cykel från Biltema?
  • elska

Vi har den minsta med stödhjul.
    Nu är det andra barnet som har den och den är helt ok. Det vi ser är att den rostar i fälgen, vilket inte någon annan cykel gör för oss.

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • FruSen
    elska skrev 2010-05-25 10:57:22 följande:
    Vi har den minsta med stödhjul. Nu är det andra barnet som har den och den är helt ok. Det vi ser är att den rostar i fälgen, vilket inte någon annan cykel gör för oss.
    Ok, men har ni vuxna också cyklar från biltema?
  • Novemberstjärnan

Undrar lite samma sak. Har spanat in en billig damcykel som jag förmodligen ska köpa

• FruSen
    Novemberstjärnan skrev 2010-05-25 11:04:23 följande:
    Undrar lite samma sak. Har spanat in en billig damcykel som jag förmodligen ska köpa
    Samma här.
    Har två kollegor som har varsin cykel från just biltema. Den ena är jättenöjd, hennes cykel är den bästa hon haft! Den andra är inte alls nöjd och har haft endel problem med sin.
  • Familytime

Har en damcykel. Den kostar 2199 kr tror jag. Minns inte vad den heter, men den är kanon tycker jag. Har inte så höga krav på cyklar, så jag bryr mig inte så mycket. Den rullar framåt, har tre växlar, bekväm sadel och bra bromsar. Mer behöver inte jag.

• TessaS

Jag har en 21-växlad som jag köpte för två år sedan.

Typ den här
    http://www.biltema.se/Fritid/Cyklar/Dam/Panorama-28BLUEGREY/#

Jag har fått lämna in och få växlarna inställda ordentligt, men annars har den fungerat klockrent. Min förra cykel var en tre-växlad från Biltema som jag sålde vidare till min syster (för att jag ville ha fler växlar) och hon är nöjd med den också.
    (black arrow tror jag den hette)

• Nightswimmer

När jag jobbade inom hemtjänsten köptes nya cyklar in. Dessa var från Biltema. Vet inte om de var felmonterade, men de var totalt jävla livsfarliga.

Styrena satt inte ordentligt fast, hjulen vobblade och det kändes allmänt otryggt att cykla på dem! Jag föredrog att cykla på de 20 år gamla cyklarna som fanns där. Visst, de var lite rostigare, men kändes åtminstone stabila! Skulle aldrig själv köpa en cykel från Biltema efter det.

(Själv är jag sugen på en Helkama, som är både snygga och har superkvalitet. Min Monark börjar bli lite sliten efter 14 år.)

♥ H 2008-06-15 ♥
  • jojojojojo
    Nightswimmer skrev 2010-05-25 11:30:50 följande:
    När jag jobbade inom hemtjänsten köptes nya cyklar in. Dessa var från Biltema. Vet inte om de var felmonterade, men de var totalt jävla livsfarliga.Styrena satt inte ordentligt fast, hjulen vobblade och det kändes allmänt otryggt att cykla på dem! Jag föredrog att cykla på de 20 år gamla cyklarna som fanns där. Visst, de var lite rostigare, men kändes åtminstone stabila! Skulle aldrig själv köpa en cykel från Biltema efter det.(Själv är jag sugen på en Helkama, som är både snygga och har superkvalitet. Min Monark börjar bli lite sliten efter 14 år.)
    det låter som om de e felmonterade!

jag köpte en från biltema då jag inte andvänder cykel jätte ofta, (kan räkna på mina två händer hur många gånger den andvänds)
    men jag e super nöjd med den, å jag har testat många cyklar när jag jobbade på en cykelaffär...
    men för MITT behov funkar den kanon!

så det beror ju lite på vad du skall andvända cykeln till?
    BF 2010-06-28
  • FruSen
    Nightswimmer skrev 2010-05-25 11:30:50 följande:
    När jag jobbade inom hemtjänsten köptes nya cyklar in. Dessa var från Biltema. Vet inte om de var felmonterade, men de var totalt jävla livsfarliga. Styrena satt inte ordentligt fast, hjulen vobblade och det kändes allmänt otryggt att cykla på dem! Jag föredrog att cykla på de 20 år gamla cyklarna som fanns där. Visst, de var lite rostigare, men kändes åtminstone stabila! Skulle aldrig själv köpa en cykel från Biltema efter det. (Själv är jag sugen på en Helkama, som är både snygga och har superkvalitet. Min Monark börjar bli lite sliten efter 14 år.)
    Vilka cyklar köptes in, var alla av samma modell?
  • Nightswimmer
    jojojojojo skrev 2010-05-25 11:34:38 följande:
    det låter som om de e felmonterade!jag köpte en från biltema då jag inte andvänder cykel jätte ofta, (kan räkna på mina två händer hur många gånger den andvänds)men jag e super nöjd med den, å jag har testat många cyklar när jag jobbade på en cykelaffär... men för MITT behov funkar den kanon!så det beror ju lite på vad du skall andvända cykeln till?
    Jo, det kan ha varit så att de var felmonterade. Å andra sidan är det konstigt att det blir samma fel på fem cyklar. De här cyklarna användes verkligen jämt, så de fick stå ut med lite mer slitage än kanske vanliga "hemmacyklar" får. Ibland använde jag min privata cykel, som har cykeldator. På ett arbetspass cyklade jag runt en mil - alltså rullade cyklarna 2 mil om dagen, året om.
    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • Nightswimmer
    FruSen skrev 2010-05-25 11:42:08 följande:
    Vilka cyklar köptes in, var alla av samma modell?
    Nu är det ju några år sedan (2005), så jag kommer inte ihåg exakt vilka cyklar det var. När jag kikar på hemsidan så ser det ut som http://biltema.se/Fritid/Cyklar/Dam/Breeze-Lake-26/ och http://biltema.se/Fritid/Cyklar/Dam/Singlespeed-28/. Det kan såklart ha skett produktförbättringar sedan dess, men jag vill ändå inte ha någon cykel från Biltema. (Efter att ha flugit över ett styre som plötsligt försvann från cykeln.)
    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • jojojojojo
    Nightswimmer skrev 2010-05-25 11:42:48 följande:
    Jo, det kan ha varit så att de var felmonterade. Å andra sidan är det konstigt att det blir samma fel på fem cyklar. De här cyklarna användes verkligen jämt, så de fick stå ut med lite mer slitage än kanske vanliga "hemmacyklar" får. Ibland använde jag min privata cykel, som har cykeldator. På ett arbetspass cyklade jag runt en mil - alltså rullade cyklarna 2 mil om dagen, året om.
    nä det har du ju iof rätt i, biltemas cyklar e nog inte gjorda för såna sträckor...
    utan mer fram och tillbaka till affären eller jobbet...
    BF 2010-06-28
  • FruSen
    jojojojojo skrev 2010-05-25 11:47:47 följande:
    nä det har du ju iof rätt i, biltemas cyklar e nog inte gjorda för såna sträckor... utan mer fram och tillbaka till affären eller jobbet...
    ...vilket är precis vad mitt behov är.
    Jag vill inte köpa en jättedyr cykel just av den anledningen att jag inte cyklar så ofta.
  • jojojojojo

å se till att någon som kan det monterar den!
    komihåg att det finns en vänster å en höger pedal... (fick in många cyklar där "händiga män" försökt sig på att montera själva, men de klarade inte av det, å sen när jag som tjej då 19år talade om för dem att de gjort fel så blev de vansinniga å skulle prata med min chef... å när HON kom ut så vart dem ännu rödare i ansiktet...

kom även ihåg att man måste efterdra alla skruvar å sånt med jämna mellarnrum..

BF 2010-06-28
Svar på tråden EFTERLYSNING! Har du en cykel från Biltema?