• Scones

Hur lång tid tog det för dina bröstvårtor att sluta göra ont?

Min son är 11 dagar och jag fick igång amningen ganska snabbt. Däremot är det (förstås) långt ifrån problemfritt - just nu känns det faktiskt lite hopplöst.

Dels är han extremt girig och kan knappt vänta, så han klipper med munnen snabbt och inte med speciellt stort gap - vilket gör att han får tag för långt ut och jag får ont. Detta har gett mig sår på bägge vårtorna; på ena ser det ut som en liten varig "flärp" och på den andra en liten röd blåsa. Och jag känner jag att jag bävar inför varje amning. Idag har vi bestämt att de ska få vila, och istället ger vi honom ersättning. Men det gör ju ont i mitt mammahjärta (även han nog inte precis bryr sig; med flaskan får han ju dessutom mycket mer mat på en och samma gång).

Jag har rent teoretiskt hyfsad koll på att det är fel på greppet, och att jag nog håller honom för långt ner. (Men problemen finns ju även när vi ligger ner).

Det jag skulle vilja veta är om du också haft dessa problem och hur lång tid det isf tog innan det slutade göra ont? Tipsa gärna också om du har idéer på saker som kan hjälpa. Första åtgärden idag blir som sagt att låta brösten vila + åka och köpa Purelankräm, som jag hört mycket gott om. När bröstvårtorna är läkta, kan jag ju testa nya grepp/ställningar, men nu är det som om nån sticker in en kniv i vardera tutte...

Tacksam för alla tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-26 16:52
    Nu har det ljusnat lite! Igår köpte jag en massa grejer: PureLan-salva, bröstvårtsskydd/bröstvårtsformare, amningsnapp, amningsinlägg i tyg och så hyrde jag en elektrisk bröstpump på BB.

Jag har lyckats amma lillen utan jättemycket smärta! Är fortfarande inte helt säker på att han får rätt grepp - men han äter iaf och jag gråter inte av smärta. Vilken seger!

Nu gör jag så här: efter amningen smörjer jag in bröstvårtorna med lite bröstmjölk och låter de lufttorka. Sen smörjer jag in dem med Purelan och sätter på bröstvårtsskydd så att bröstvårtorna håller sig mjuka och lite lätt fuktade. Vid nästa amning pumpar jag ur lite, om det behövs, med hjälp av bröstpumpen. Då får mina ganska platta bröstvårtor hjälp att forma sig.

Fortfarande är det förstås svårt att få lillen att öppna munnen tillräckligt, men jag har gott hopp om att komma dit.

Tack för alla tips!

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för dina bröstvårtor att sluta göra ont?
  • Förälskad

2 månader tog det för mig. Jag grät på nattetid och satt och "skrek" dagtid. Mitt råd till dig är att inte ge ersättning utan istället använda amningsnapp. Lär dig hur man använder den på rätt sätt.
    Genom att ge ersättning eller pumpa ur så utökar du tiden mer eftersom dina bröst kommer i olag.
    Lufta bröstvårtorna mellan amningarna och köp inte engångsamningsinlägg utan införskaffa tyginlägg som inte fastnar på bröstvårtorna.

• Förälskad

En annan viktig sak är att din partner stöttar dig och är positiv till att du ammar. Min man skulle aldrig tvinga mig men han har hela tiden sagt att jag inte ska sluta eller ge upp för det kommer bli bättre.
    Nu är min son snart 7 månader och jag ammar fortfarande, jag har inte ont längre alls..

• majoba

Har du prövat "amningsnapp" i silkon att ha på bröstet när du ammar? För att läka såren samtidigt som du kan amma.
    Har själv haft ont i brösten, men ej sår, med alla mina tre barn. Amningsnapp hjälpte mig. Delammar nu mitt tredje och har kunnat sluta med amningnappen, skönt!

• Scones
    Förälskad skrev 2010-05-25 12:02:56 följande:
    2 månader tog det för mig. Jag grät på nattetid och satt och "skrek" dagtid. Mitt råd till dig är att inte ge ersättning utan istället använda amningsnapp. Lär dig hur man använder den på rätt sätt. Genom att ge ersättning eller pumpa ur så utökar du tiden mer eftersom dina bröst kommer i olag. Lufta bröstvårtorna mellan amningarna och köp inte engångsamningsinlägg utan införskaffa tyginlägg som inte fastnar på bröstvårtorna.
    OK, det låter ju iofs vettigt även om jag känner smärtan bara genom att tänka amning just nu. Men jag ska kanske kolla efter en amningsnapp nu när jag ändå ska till Babyland? Och tyginlägg låter helt klart skönare... Tack!
  • Najs

hejsan! Lider med dig, gör så himlans ont i början när man ammar.
    Ett hett tips : Smörj in vårtorna i bröstmjölk innan och efter amningen och låt dem lufttorka. Köp aminingsnapp så får vårtorna vila lite och bäbisen får bättre tag.
    (sånadära genomskinliga grejor man sätter på vårtorna vid amning).
    Kan vara bra att vila en dag, men du kommer få groteskt ont av att du blir mjölkfylld och bäbisen kanske blir mer hajj på nappflaskan och då kan det vara svårt att få honom ta bröstet igen.

Det tog ca 14 dagar för mig innan såren började läka och det började fungera.

Kämpa på!! :)

Bepanthen är oxå jättebra, både för dig och bäbisen. Jag hade salvan på brösten och på bäbisens rumpa. såndär allt-i-allo salva :)

• Maja27

Jag hade också fruktansvärt ont! Min svägerska beställde hem Danska snäckor till mig som fungerar som ett skydd på bröstvårtorna, man gnider in lite bröstmjölk och sätter sedan på snäckorna. Det fungerade för mig kombinerat med kupor från apoteket (som ser ut som mjölkuppsamlingskupor, fast med hål) de var bra för att det luftar, men de är stora och det ser helt sjukt ut. Efter nån vecka eller två med de produkterna var det onda och såren borta.

• Scones
    majoba skrev 2010-05-25 12:06:03 följande:
    Har du prövat "amningsnapp" i silkon att ha på bröstet när du ammar? För att läka såren samtidigt som du kan amma. Har själv haft ont i brösten, men ej sår, med alla mina tre barn. Amningsnapp hjälpte mig. Delammar nu mitt tredje och har kunnat sluta med amningnappen, skönt!
    Jag ska helt klart testa med det! Är det nåt speciellt märke du kan rekommendera?
  • Scones
    Guldsmulan skrev 2010-05-25 12:11:46 följande:
    hejsan! Lider med dig, gör så himlans ont i början när man ammar. Ett hett tips : Smörj in vårtorna i bröstmjölk innan och efter amningen och låt dem lufttorka. Köp aminingsnapp så får vårtorna vila lite och bäbisen får bättre tag. (sånadära genomskinliga grejor man sätter på vårtorna vid amning). Kan vara bra att vila en dag, men du kommer få groteskt ont av att du blir mjölkfylld och bäbisen kanske blir mer hajj på nappflaskan och då kan det vara svårt att få honom ta bröstet igen. Det tog ca 14 dagar för mig innan såren började läka och det började fungera. Kämpa på!! :) Bepanthen är oxå jättebra, både för dig och bäbisen. Jag hade salvan på brösten och på bäbisens rumpa. såndär allt-i-allo salva :)
    Tack för din sympati!

Amningsnapp verkar helt klart vara nåt jag bör testa. Jag har även ganska platta bröstvårtor, som inte direkt underlättar...

Jag tänkte pumpa ur brösten och ge mjölken via skål eller flaska senare, för att iaf uindvika mjölkstockning.

Ja, jag ska kämpa på! Det är sån här peppning man behöver, tack!
  • Scones
    Maja27 skrev 2010-05-25 12:12:03 följande:
    Jag hade också fruktansvärt ont! Min svägerska beställde hem Danska snäckor till mig som fungerar som ett skydd på bröstvårtorna, man gnider in lite bröstmjölk och sätter sedan på snäckorna. Det fungerade för mig kombinerat med kupor från apoteket (som ser ut som mjölkuppsamlingskupor, fast med hål) de var bra för att det luftar, men de är stora och det ser helt sjukt ut. Efter nån vecka eller två med de produkterna var det onda och såren borta.
    Jag noterar!
    Man känner verkligen att man vill skydda de stackars vårtorna.

Tack för dina tips!
  • Scones
    Förälskad skrev 2010-05-25 12:05:33 följande:
    En annan viktig sak är att din partner stöttar dig och är positiv till att du ammar. Min man skulle aldrig tvinga mig men han har hela tiden sagt att jag inte ska sluta eller ge upp för det kommer bli bättre. Nu är min son snart 7 månader och jag ammar fortfarande, jag har inte ont längre alls..
    Ja, tack och lov är min man jättestöttande, även om det förstås tär på honom också. Inte lätt att bo ihop med två gråtande varelser...
Svar på tråden Hur lång tid tog det för dina bröstvårtor att sluta göra ont?