Hur lång tid tog det för dina bröstvårtor att sluta göra ont?
Min son är 11 dagar och jag fick igång amningen ganska snabbt. Däremot är det (förstås) långt ifrån problemfritt - just nu känns det faktiskt lite hopplöst.
Dels är han extremt girig och kan knappt vänta, så han klipper med munnen snabbt och inte med speciellt stort gap - vilket gör att han får tag för långt ut och jag får ont. Detta har gett mig sår på bägge vårtorna; på ena ser det ut som en liten varig "flärp" och på den andra en liten röd blåsa. Och jag känner jag att jag bävar inför varje amning. Idag har vi bestämt att de ska få vila, och istället ger vi honom ersättning. Men det gör ju ont i mitt mammahjärta (även han nog inte precis bryr sig; med flaskan får han ju dessutom mycket mer mat på en och samma gång).
Jag har rent teoretiskt hyfsad koll på att det är fel på greppet, och att jag nog håller honom för långt ner. (Men problemen finns ju även när vi ligger ner).
Det jag skulle vilja veta är om du också haft dessa problem och hur lång tid det isf tog innan det slutade göra ont? Tipsa gärna också om du har idéer på saker som kan hjälpa. Första åtgärden idag blir som sagt att låta brösten vila + åka och köpa Purelankräm, som jag hört mycket gott om. När bröstvårtorna är läkta, kan jag ju testa nya grepp/ställningar, men nu är det som om nån sticker in en kniv i vardera tutte...
Tacksam för alla tips!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-26 16:52
Nu har det ljusnat lite! Igår köpte jag en massa grejer: PureLan-salva, bröstvårtsskydd/bröstvårtsformare, amningsnapp, amningsinlägg i tyg och så hyrde jag en elektrisk bröstpump på BB.
Jag har lyckats amma lillen utan jättemycket smärta! Är fortfarande inte helt säker på att han får rätt grepp - men han äter iaf och jag gråter inte av smärta. Vilken seger!
Nu gör jag så här: efter amningen smörjer jag in bröstvårtorna med lite bröstmjölk och låter de lufttorka. Sen smörjer jag in dem med Purelan och sätter på bröstvårtsskydd så att bröstvårtorna håller sig mjuka och lite lätt fuktade. Vid nästa amning pumpar jag ur lite, om det behövs, med hjälp av bröstpumpen. Då får mina ganska platta bröstvårtor hjälp att forma sig.
Fortfarande är det förstås svårt att få lillen att öppna munnen tillräckligt, men jag har gott hopp om att komma dit.
Tack för alla tips!