• HannaS86

Du som tar med dig lunchlåda till jobbet, vad äter du? Ge mig inspiration :)

Jag har jättesvårt att komma på vad jag ska ta med mig för mat till jobbet. Jag vill gärna ha med lunchlådor men kommer inte på vad jag ska laga. Jag tar tacksamt emot förslag och lovar att prova så många som möjligt :) Jag är inte allergisk mot något. Jag är singel och gillar inte att laga mat ofta så det vore bra om man kunde laga många matlådor åt gången och om maten går att frysa men det är inte ett måste. 

Tar gärna emot förslag på snabba "nödlösningar" också ifall man behöver slänga ihop något snabbt och ta med.

Ett tag stekte jag upp vitkål, ärtskott, morötter (skivade), champinjoner, skinka mm och hällde på färdig thaigrytsbas och det fungerade bra eftersom man kunde göra många matlådor åt gången, sedan kokade jag ris till det varannan dag (för två lådor i taget). Det fungerade ganska bra men jag tröttnade på smaken eftersom jag åt samma mat i flera månader.

Nu för tiden varierar jag att gå ut med min nödlösning som är fullkornspasta, köttbullar och ärtor men är trött på det med. Så snälla ge mig nya idéer :)

• Svar på tråden Du som tar med dig lunchlåda till jobbet, vad äter du? Ge mig inspiration :)
  • La Lola

Gör storkok en gång i veckan!

Köttfärssås o pasta, lasagne, köttgryta o ris, biffar med olika smaksättningar

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Aaglars

Här lagar vi alltid extra mat vid middagen så att det bli över en port. till makens lunchlåda nästa dag.

• Tottelina

Oj, finns ju HUR mycket som helst

En stor wok är alltid bra, går utmärkt att frysa in och koka ris till bara eller nudlar.
    Brukar göra mina av sötsur, soya, chilibas och ha grönsaker, kyckling, räkor, fläskkött går också eller annat liknande.

Stor sats med köttfärsås, koka fullkornspasta till.

Köttbullar som sagt, koka pasta, pot, nudlar, och/eller fixa grönsaker till.

Köttbullar/frikadeller i tomatbaserad grytsås eller gräddbaserad currysås är gott. Grönsaker till eller vad man vill.

Fiskgratänger, fryses in utan problem..

Hmmm.. finns mycket mer

٩๏̯͡๏)۶
  • SC11

Jag lagar alltid en massa mat, när jag väl lagar mat. dvs 3 gånger i veckan ungefär. Då lagar jag helst kycklinggrytor på 1 kg kyckling. En med lök,champinjoner,paprika,creme fresch i. Till det har jag fullkornspasta.
    Annars blir det mycket köttfärsås, gratänger och sånt. Pasta, bacon,ost grädde är gott men inte så nyttigt ;)
    Mitt tips är att alltid ha någon sås "över" för då blir det godast att värma i micro.
    Pasta och köttfärs fryser jag in i påsar, då håller sig pastan mjuk och god, Bra tips, men det ser inte så roligt ut.. :P

• GulTussilago

Vilken mat som helst!
    När man lagar vanlig mat så gör man lite extra som man tar med sej i matlådan.

Kokt potatis kan bli lite tråkigt, och potatismos är inte heller så kul.
    Grytor och andra "såsiga" maträtter funkar fint!

• Stårschan

Lasagne gör sig väldigt bra i matlåda, liksom potatisbullar med bacon, sallad, ris och olika former av köttgryta/wokad kyckling. Pasta funkar alltid.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Aaglars
    GulTussilago skrev 2010-05-25 12:27:45 följande:
    Vilken mat som helst!När man lagar vanlig mat så gör man lite extra som man tar med sej i matlådan.Kokt potatis kan bli lite tråkigt, och potatismos är inte heller så kul.Grytor och andra "såsiga" maträtter funkar fint!
    Instämmer - det mesta förutom potatis är perfekt att frysa in.
  • Tottelina
    Aaglars skrev 2010-05-25 13:34:47 följande:
    Instämmer - det mesta förutom potatis är perfekt att frysa in.
    Potatis går utmärkt att frysa in, dock ej potatismos. Samma med att micra detta.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Aaglars
    Tottelina skrev 2010-05-25 19:00:51 följande:
    Potatis går utmärkt att frysa in, dock ej potatismos. Samma med att micra detta.
    visst går det, men det blir inte bra. Vattnigt och smakar inte gott.
  • white cheese

Om man vill lyxa till det lite (beroende på ens definition av lyx då förstås ) så kan man ha färdig köttfärs i frysta portionsförpackningar, och så kombinera det med valfri färsk grönsaksblandning, lite sås, och tortillas, så har man tacos!

Pizzabullar är smidigt att ha i frysen, kombineras med valfri sallad om man har den läggningen... 
    Soppa funkar fint att mikra, och är lätt att ta med sig i fryst form. 
    Korvstroganoff eller kycklinggryta är mina nödlösningar (=jag har tio burkar av vardera i frysen, bra när inspirationen tryter). 
Svar på tråden Du som tar med dig lunchlåda till jobbet, vad äter du? Ge mig inspiration :)