• Anonym (Fundersam)

    3månaders

    Jag är av den uppfattningen att man inte alltid kan skydda små barn helt från sol men man ska ju självklart försöka så gott det går.
    Men även om man är i skuggan så kommer solens strålar ändå åt den som är där 8det är ju inte en garanti att komma undan dom).

    Så min fråga är nu: kan man smörja in små bebisar med solkräm som en extra åtgärd så de ej bränner sig på solen.
    Om ja, vilken solkräm rekomenderar du/ni samt vilken faktor.

    Jag funderade på att köpa en med hög faktor så som 50 eller 30... såg att båda fanns på bla apoteket.
    O smörja in händer o sånna områden man ej kan skydda.

    Sen ska man ju klä barnen som man klär sig själv o jag går ju inte runt o byxor o långtröja på sommaren så då vill jag ju inte att dottern heller ska göra det utan mera tunnare kläder så som strumpbyxor o klänning eller liknande. Men händerna är ju lik förbannat utanför oavsett vad man sätter på dem o vantar.. ja de skulle jag nog inte själv vilja ha en varm sommardag.

    Hoppas du/ni kan komma med bra råd/förslag.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden 3månaders
  • Solskyddsexpert

    Hej!


    När det gäller bebisar är min rekommendation att i så lång utsträckning som möjligt skydda med kläder (långärmad body och tunna byxor), parasoll, och, viktigast av allt, skugga! Solskyddsleverantörer brukar rekommendera att man börjar smörja från 1 år och enda anledningen till att man har satt denna åldergräns är för att man inte har testat solprodukter på småbarn. MEN baserat på de test som genomförts på vuxna och äldre barn, samt ingrediensernas säkerhetsvärdering, är det inte farligt att använda solcreme på sin bäbis.


    Står du i valet mellan att låta ditt barn bränna sig i solen eller att smörja, är valet enkelt. Använd solcreme! Jag själv har alltid varit noga med att smörja mina barn, även när de var mycket små.


    Så om du vill vara på den säkra sidan kan du smörja din bebis på händer, armar och fötter. Välj en produkt som är avsedd för barn och med en mycket hög solskyddsfaktor (SPF 50+).


    När det gäller sol och barn är det sunt förnuft och skugga som gäller!

Svar på tråden 3månaders