• kg8

Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)

Hej.
    Jag undrar om det finns någon därute som kan svara på lite frågor och funderingar som jag har?
    När jag var i vecka 28+0 så blev jag inlagd på förlossningen då bebisen var på väg. Jag hade då öppnat mig litegrann och bricanyl-sprutan jag fick gjorde ingen nytta. Jag blev inlagd med dropp (något som var som bricanyl fast annorlunda) jag fick order om sängläge och sen fick jag två kortison-sprutor med ca 20 timmars mellanrum. Jag var inlagd på det viset i fyra dygn, fick bara stiga upp för att gå på toaletten. Dagen då dom skrev ut mig så såg allt bättre ut, förvärkarna hade inte gått tillbaka helt men tappen hade börjat återbildas.

Hem o vila sa min läkare, på återbesöket två veckor senare så var tappen förkortad och min läkare tyckte att jag skulle försöka vara sängliggandes så mycket det går. Tyvärr är det ju lite svårt då jag har en två-åring också, men jag försöker vila så mycket jag bara kan.

Fram tills för ett tag sen har jag vart ganska övertygad om att bebisen inte kommer komma förräns det är dags om 9 veckor men för tre dagar sedan så började förvärkarna bli starkare och starkare, och dom kommer ofta... Dom gör inte ont på ett förlossningssätt, men det spänner och gör ont på ett annat sätt så nu börjar jag faktiskt bli orolig.

Är det någon som kan berätta lite om att få bebis så tidigt? På sjukhuset så pratade personalen från Neo med mig men jag tyckte att jag mest fick information om deras avdelning, inte så mycket om vad som kan hända med bebisen.
    Jag inser ju att det är väldigt olika, men om någon har erfarenhet så skulle jag vara tacksam.
    På sjukhuset, i vecka 28+3 så gjordes ett tillväxtultraljud och då vägde den lill* 1200g  och det skulle tydligen vara helt normalt. sen har jag ju som sagt fått två kortison-sprutor.
    Läkarna säger även till mig gång på gång att dom inte kommer stoppa det om det drar igång nu, så jag behöver inte söka om jag inte får så ont att jag har svårt att vara hemma och behöver smärtlindring.

Hoppas att någon orkade läsa...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 20:37
    Kan tillägga att jag är i vecka 30+5 idag, missade visst det i mitt inlägg

• Svar på tråden Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)
  • kg8

Ingen som fått bebis runt dessa veckor som vill berätta?

• Emsan1988

Hejsan! Jag fick mitt första barn i vecka 29+4 den 12:e november 2008 med urakut snitt pga av att moderkakan lossnade vid 4 tiden på morgonen, bebisen var ute kl 06:12 på morgonen och vägde 1240g och var 37 cm lång. Läkarna upptäckte ett hjärtfel som tyvärr gjorde att våran lilla tjej inte orkade längre och dog den 23:e december 2008. Fick mitt andra barn i vecka 37+5 och hade då öppnat mig 3 cm veckan innan. Blev inlagd med henne i vecka 26 pga prematura sammandragningar, det visade sig att jag hade svamp och prematura sammandragningar, fick stanna i 5 dygn med dropp. När jag blev utskiven fick jag beorder om vila och helst sängliggande samt ett läkemedel om ska stoppa sammandragningarna. Har en kompis vars son är född i vecka 32 eller 33 i samma veva som jag fick min första dotter. Hennes son är idag 1 och ett halvt år och mår toppen. Det där är så olika men de flesta barnsom föds för tidigt klarar sig. Våran första dotter dog av hjärtinfarkt. Och hon hade haft hjärtfelet det även om hon hade fötts i normal tid. Hoppas att jag har hjälpt till lite iaf. Och det går nog bra ska du se. Lycka till!

• kg8

Usch, jag beklagar verkligen.
    Men tack för att du ville berätta

• skogstok

Hade liknande situation. Lyckades stoppa förlossningen i 5 dagar då jag hann få kortisonsprutorna och låg bara i sängen men sedan gick vattnet och det gick inte att stoppa förlossingen. Axel föddes i v 32 och fick stanna på neo i nästan 3 veckor. Han behövde bara hjälp med att äta (sondmatades) Han kunde andas själv.

Nu är han 5 månader och väger nästan 7 kilo{#lang_emotions_laughing}

Hoppas att eran bebis stannar i magen ett tag till då det inte är så skoj att ligga på sjukhus när ni har ett syskon hemma. Men kommer den ut nu så är det bara att gilla läget. De kristiska veckorna är ni ju redan förbi.

• kg8

Tack för att ni vill svara, jag känner mig lite nervös idag Har fått ont i underlivet o det trycker väldigt nedåt om man säger så... Får väl se vad som händer. Vad vägde era små när dom kom?

• frökenmumin

Mina tvillingpojkar föddes i vecka 31+4 (den 10 januari 2010)genom vanlig vattenavgång och vaginal förlossning. jag hade inga känningar alls innan, så det kom som en smärre chock när vattnet gick halv fyra på natten.

Tvilling 1 vägde 1545 gram och mådde hur bra som helst. Tvilling 2 vägde 1625 gram men mådde betydligt sämre. Han hade sk omogna lungor, för att göra en lång historia kort så fick han en pneomathorax (kollapsad lunga), låg i respirator 3 dygn, sen CPAP ytterligare någon dag och därefter syrgas på grimma ända fram till beräknad förlossning. Tvilling 1 hade också CPAP första 2 dagarna och sen syrgas 1 eller om det var 2 dagar sen helt utan andningshjälp.

Vi låg på Neo i nästan 7 veckor, sen hade vi hemvård i 3 veckor. Idag mår mina killar jättebra, växer så det knakar . Men det var några riktigt jobbiga veckor där i starten och det tog lång tid för mig att smällta och bearbeta händelserna. Men som sagt, killarna mår kanon idag!

• kg8

Va skönt att det gick bra tillslut. Förstår att det kan bli väldigt känslomässigt  jobbigt om något skulle hända nu... Jag hoppas verkligen att bebisen kommer att stanna...

• EmmaSelina

Mina tvilling tjejer föddes i v 31+4 och vägde 1645 g och 1800 g. Vi var på neonatal avd i 6 veckor sedan fick vi bo hemma på permission och åka in till sjukhuset för vägning och provtagning. Vi fick lära oss kolla sonderna och allt som hörde till så vi kunde fixa det hemma. Tjejerna hade lite svårt med andningen från början vilket är vanligt så de fick ha CPAP den första tiden, var även fullt uppkopplade med EKG och syrestättningsmätare då de ofta fick apneer. Nu har vi varit utskrivna från sjukhuset i en vecka och tjejerna mår toppen.

• Nallis76

Hej.. Jag födde våran dotter i vecka 32+6 pga havandeskapsförgiftning. Hon vägde 1784 g och var 41 cm lång, hon andades själv från första början. Hon sondmatades och låg i värmesäng. Hon låg på Neo i nästan 3 veckor och så var vi hemma på tidig hemgång i 2 veckor innan hon blev utskriven helt. Hon har lite krångel med sin mage, vilket är vanligt bland prematurer. Men även "normalt" nyfödda barn kan ha det..  Idag är Nellie 2 månader och 3 veckor och väger 4150 g och är 53,5 cm lång..

• Minsten

Hej,

Jag fick min som i v 31+5.
    Presis som du blev jag innlagt på sjukhuset en tirsdag, hadde då börja att öppna mig, fic kortison- 2 sputor med 20t mellan och bricanyl-spruta
    Fick även dropp och fick order om sängläge på förlossningen.

Efter 2dar såg alt bra ut! Fick ligga kvar på förlossningen. ( som tur var!)
    Fredan därpå begynte förvärkarna! Natt til söndan fick jag min son som mådde kanon bra {#lang_emotions_smile} Han vägde då 1905g, 45cm lång og 28cm i huvud mått, stor kille tyckte dom.

Han hadde c-papp i ca 4t (Det var standar prosedyr på neo avd) Låg i kuvös i 5dar och hadde sond matning i 1 mnd! Vi var på neo-avd varje dag, dar vi kunne kramas och pysla om våran son. Vi åkte hem på permisjon efter ca 2 veckor! Han vägde då 2300g vid hemkomst! Har varit hemma senn des!

Han har inte varit sjuk alls!

Vi har varit jätte noga med hand-hygenen, ingen har fått tagit i honnom innan dom hadde spritat av sig! (ville ju inte att lillen skulle bli sjuk!)

Alt ting gick så fort, vi hann inte riktigt att fundera på vad som kunne hända (som tur var)

Hoppas alt går bra för dig.

Lycka til.

Sender några styrke kramar

Svar på tråden Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)