• Raow

Tips på lättlagade middagar???

Nu har jag tröttnat på "samma gamla vanliga" mat.. Har blivit mycket köttfärssås, kycklingwok, torsk med ägg och persiljesås, köttgrytor osv på senaste tiden.

Vad brukar ni göra som är snabblagat?

Det är ju fantastiskt bra om lilltjejen på nio månader kan äta det också!

• Svar på tråden Tips på lättlagade middagar???
  • Ammi84

vet inte om din dotter kan äta detta, men ikväll blir det bulgur, lax och grönsaker hos oss.

Grönsaker i ugnen, bulgur kokas (duh!) och laxen i ugnen den med. Jag brukar bre på vitlöksdressing blandad med lite örter (timjan, svartpeppar, salt, orgeano) på laxen innan den ställs in i ugnen. Allt tar ca. 30 min =)

• Raow

Jo, men det kan hon äta. Om man struntar i saltet och ser till att det inte får en allt för tydlig stekyta.. :)

• Scaniamamma

Baconsås och pasta är standard här hemma om man vill göra något snabbt.

2pkt bacon
    1gullök
    5dl matlagningsgrädde
    knorr pasta&pizza krydda
    någon droppe soja.

skär baconet i bitar, hacka löken och stek dessa. Baconet ska bara vara lätt stekt inte knaperstekt. Häll på grädden och krydda efter smak.

Servera med valfri pasta. Tar inte längre tid än det tar för pastan att koka.

• Ammi84
    Scaniamamma skrev 2010-05-25 16:48:35 följande:
    Baconsås och pasta är standard här hemma om man vill göra något snabbt. 2pkt bacon 1gullök 5dl matlagningsgrädde knorr pasta&pizza krydda någon droppe soja. skär baconet i bitar, hacka löken och stek dessa. Baconet ska bara vara lätt stekt inte knaperstekt. Häll på grädden och krydda efter smak. Servera med valfri pasta. Tar inte längre tid än det tar för pastan att koka.
    Ska konsistensen vara såsig eller krämig? :P
  • Tinkerbelle

* Köttfärslimpa med klyftpotatis och klyftade rotfrukter som lagas samtidigt i ugnen. Snabbt o enkelt. Köttfärsen kan ju smaksättas i det eviga med tex tacokrydda, bacon i färsen, soltorkad tomat + oregano + fetaost, svamp, västerbottenost etc.

* Pita/tunnbröd med olika fyllningar av grönsaker, köttfärs, strimmlat kött, strimmlad kyckling

* Plockpasta sallad

* Ugnsbakad lax (krydda på olika sätt med tex citronpeppar, röd el grön pesto, fetaost, västerbottenost, parmesanost, fyll med en röra blandad med räkor/kräftstjärtar + dill). Servera med potatismos, ris eller kokt potatis och en kall sås med citron + dill

För att ta lite exempel som funkar hos oss.

Går ju att göra massor men ett bra alternativ när man kör fast är att variera tillbehören. Brukar köttfärsåsen alltid ätas med spaghetti? Servera med ris, potatisklyftor eller baguette istället. Variera tillbehören och såserna så blir många "gamla" rätter som nya

• SailorGirl

När hjärnan och magen är tom:

1 bit styckfryst lax/person ½ burk smaksatt creme fraiche/person, eller naturell + lite fetaosttärningar och svartpeppar cocktailtomater

Lägg laxbitarna tätt intill varandra på en tillräckligt stor bit aluminiumfolie, för att du ska kunna vika ihop till ett luftigt paket Bred över creme fraichen Lägg på tomaterna Vik ihop folien så att det inte syns några hål In i ugnen på 225 grader i 45 minuter (mindre om laxen är färsk/tinad) Servera med jasminris, eller pressad potatis (pressad, inte mos). Definitivt en rätt som är godare än vad den är vacker Kan varieras efter smak och ork.
  • Raow

Ooh, massor med bra förslag, mera mera :)

Lax är ju så gott :)

Det brukar bli köttfärsås med pasta, men idag blev det en chiliconcarne variant med ris..

• Scaniamamma
    Ammi84 skrev 2010-05-25 17:05:49 följande:
    Ska konsistensen vara såsig eller krämig? :P
    Det beror på vilken grädde man använder, Använder man milda mini mat extra blir den krämig, med vanlig matlagningsgrädde mer såsig.

Så det beror på vilket man gillar bäst.
  • Mamma till bröderna bus
    Pasta med tonfisksås
    1 burk tonfisk (i vatten)
    1 burk krossade tomater (400 g)
    1/2 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    1/2 tsk paprikapulver
    salt och peppar

hacka löken och bryn den i en gryta, krydda med paprika pulver. Tillsätt de krossade tomaterna och vitlöken. Tillsätt tonfisken och smaka av med salt och peppar.

Servera med fullkornspasta och en blandad sallad.

Dragonkyckling
    Ingredienser
    4 kycklingfileér
    2 dl creme fraice
    ½ dl vatten
    2 tsk dragon
    hönsbuljongtärning
    (1 dl riven ost)
    2 msk persilja eller dragon
    Skär kycklingen i 3 delar på längden. Bryn kycklingen. Vispa ihop creme fraiche, vatten, dragon och buljongtärning. Lägg i kycklingen. koka under lock i 5 min. Strö över ost persilja/dragon.
    Servera med ris eller potatis och grönsaker.
    Felixmamman
  • Jackie85

torsk med ägg och persiljesås vill jag gärna ha receptet på. Själv slängde jag in en stinas örtkyckling i ugnen och gjorde en redning och slängde i skyn som blev av kycklingen...smarrigt värre och superenkelt när man verkligen inte orkar laga mat.

Annars rekommenderar jag antingen fläskfilé (funkar lika bra med kyckling) med rosepepparsås...gott!

• kenttjej

När jag är helt slut i huvudet och inte orkar tänka ut vad jag ska laga för mat så brukar jag koka upp pasta och blanda i strimlad skinka, paprika och créme fraiche paprika chilli. Det går snabbt och det blir gott!

• Norrskog

Det här kommer från min mammas gammelfaster- Skrattande

Ta ett fiskblock (torsk, sej e dyl) och lägg mitt i en smord ugnsform.
    Lägg okokt ris runt om fisken. Häll på några matskedar vatten (inte så mycket).
    Krydda m salt o peppar och lägg några klickar smör ovanpå.
    In i ugnen tills fisken är klar, då är också riset färdigt!
    Originalet serveras med skirat smör, men smaksatt creme fraiche tex är lika bra till.
    Lite grönsaker till är väl inte helt fel heller
    Riset på ytan blir alldeles hårt och knaprigt och det under som vanligt.

Svar på tråden Tips på lättlagade middagar???