• Rödaskor

Satt in pengar fel

Har lyckas kasta om en siffra när jag skulle överföra pengar till en tradera säljare, nu är frågan, kan jag få tillbaka pengarna? Hur?
    Är inte en jätte stor summa, men det finns bättre saker att lägga pengar på än till en helt okänd person

• Svar på tråden Satt in pengar fel
  • Anonym

Min mor gav mig fel kontonr en gång.. så jag satte in 8000kr till fel person. Detta var dock i Norge. Men då gick det som tur var och avbryta överföringen. Jag gick till banken och bad dem fixa det bara.. 

• Anonym

(Jag som svarade först)

Du kan inte ringa banken? 
    Är du säker på att det gick igenom. Det kanske inte finns någon som har just det kontonr. Då tror jag det är lättare att få tillbaks pengarna. Men om någon redan hinner använda dem vet jag inte vad som sker.. 
  • Zezana

Tror det är så att om personen som fått in pengarna på sitt konto använder dom, så blir h*n återbetalningsskyldig. Men det blir en massa extra jobb för både banken & ts..

Därför är det bättre att ringa direkt & stoppa överföringen innan det händer

• Anonym (oops)

Förde över 18000 till min sambo men kastade om siffrorna, fick lätt panik när han ringde o sa att dom inte kommit över. Ringde banken direkt och dom sa att det inte va nån fara. Och dagen efter spåra dom upp pengarna och förde över dom rätt. Mina hamnade på nåt "fel"konto först eftersom konto nr och mottagarens namn inte stämde överrens osv. Banken hade inte ens såna kontonr som jag angett eftersom jag kastade om. Så det löste sig iaf.

• Multignutten

Hakar på här då jag råkade föra över 1000 kr till ett föreningskonto som inte används alls längre men ännu har jag inte fått tillbaka några pengar. 

Föreningen var min man med i men den är upplöst och killen som har tillgång till kontot är kontaktad men fortfarande har han inte fört tillbaka pengarna. Jag var på banken samma dag som jag upptäckte det, pengarna hade jag fört över dagen innan och tagit fel kontonummer i listan på dem jag kunde föra över till. Detta var till ett Nordeakonto och om jag inte minns helt galet, brukar det ta minst 3 dagar om man för över pengar mellan olika banker...? Hur som helst så frågade jag banktanten om de kunde stoppa överföringen men det gick inte sa hon och på den vägen är det. Min man har kontakt med killen lite då och då men det händer inget och nu börjar jag tröttna. Finns det något jag kan göra? Kan jag gå till vårt lokala Nordeakontor och be dem hjälpa mig? Kan de hjälpa mig öht?
  • Daimis

det ordnar sig nog bara du ringer banken! liknande hände mig då jag började jobba igen efter mammledigheten och glömde ge jobbet mitt nya kontonr (hade bytt bank)så lönen skickades in på mitt gamla konto...som inte fanns kvar...men de pengarna studsade tillbaka så m lite prat m banken, hon som gör lönerna på jobbet och lite väntan så fick jag min lön tillslut

• naturbarn

Jag vet inte hur det är i dagens läge men för många herrans år sedan så fick min morbror en större summa insatt på sitt konto. Det var ett ungt par som hade köpt ett hus och satt in handpenningen fel.
    Min morbror är en ärlig person och letade genast reda på paret och gav tillbaka pengarna. de blev så glada, skickade blommor och presentkort till min morbror.

Någonstans i bakhuvudet har jag en tanke som säger att man inte kan få tillbaka pengar man satt fel. Iaf inte till privatpersonen. Men det kan väl inte stämma?

Helt sjukt i så fall, alla kan ju göra misstag.

Och jag skulle ALDRIG någonsin kunna sno åt mig pengar som någon satt fel in på mitt konto. Spelar ingen roll om det bara är en tjuga.

Hoppas det löser sig!

• Rödaskor

Kan inte avbryta överföringen för pengarna har redan blivit insatt på någon annans konto. Ska se om vad de har för telefon tider så kan jag ringa imon. Men som sagt, ingen jätte summa men lite surt när man har annat att lägga pengar på

• Anonym (min mamma)

Min mamma betalde alla räkningar och överföringar helt FEL.
    Hon ringde sin bank och saken var ur världen.

Svar på tråden Satt in pengar fel