minnise01 skrev 2010-05-27 13:18:50 följande:
Jag förstår hur du tänker, men... Hårspray innehåller alkohol och en hel del andra kemikalier vilket aldrig är bra att andas in, gravid eller ej. Jag har pratat med både Apotekets expertcenter, ACO, en rad olika barnmorskor, hudterapeuter, personal på Kick´s. Samtliga av dessa instämmer med mig om att det finns inga vetenskapliga bevis på att det påverkar barnet i magen. Brun utan sol är ett ämne som missfärgar de yttre döda hudcellernas nyans, alltså till brunt. Det är ingenting som går ut i kroppen. Och det låter faktiskt ganska rimligt. Det är jämförbart med att duscha, peela, smörja in huden med krämer/lotions. Använda deodorant, parfym, smink etc. Alltså full normal kroppsvård. Jag väljer att avstå från risker som existerar, som t.e.x sola!
Förstår hur du tänker ;)... men som sagt vi tar upp mer än vi tror och tex deo innehåller aluminium vilket inte är bra. Nu vet jag faktiskt inte hur det är med brun utan sol men jag tror inte det är så farligt ändå, däremot bör man undvika parabener mm som ofta finns i krämerna. Det kan påverka hormonsystemet.
www.zarahssida.se/blog.php&print=1
www.ehdin.com/&sub=167
"Produkter att se upp med:
Hud- och ansiktskrämer med mineralolja (kallas även paraffinum liquidum, vaselin, parafin) och syntetiska fetter (isopopyl myristate eller stearate, actyl octanoate).
Tandkrämer, tvättkrämer och tvålar som innehåller syntetiska lödderämnen. Vanligast är natrium lauryl (laureth) sulfat (ellersodium lauryl sulphate, SLS). Numera kan SLS produceras ur kokosolja med det är ändå för starkt löddrande för huden.
Karcinogenerna DEA och TEA (di- eller trietanolamin) som kan finnas i ingredienser som innehåller PEG (polyethylene glycol, polyoxyethylene, oxynol och polysorbat.
Leta efter naturliga produkter utan mineraloljor, animaliska råvaror, syntetiska doft- och färgämnen. Källa: Sanna Ehdin 12 veckor till ett självläkande liv."