• minnise01

Gravid och brun utan sol?! Hjälp snälla!

Hej! Jag och min sambo är gravida i vecka 5. Jag undrar hur det är med att använda brun utan sol produkter under graviditeten?

Vad jag tycker stannar väl krämen/sprayet i huden och omvandlas till en brunare ton och går inte ut i blodet och vidare till fostret, eller gör de det?

Har varit i kontakt med en del barnmorskor och frågat om just detta, men ingen har gett mig något konkret svar. En har sagt att hon inte trodde det påverkar, en har sagt att det du inte kan äta ska du inte ha på huden/kroppen vilket var ett lite knepigt svar tycker jag...Schampoo, balsam, ansiktsrengöring - smaskens att äta?! Nej tack!

Hjälp mig gärna med detta så jag kan känna mig trygg och börja använda BUS igen. Min favorit är Loreals i sprayform. Kan det räcka att hålla andan när man sprayar?!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och brun utan sol?! Hjälp snälla!
  • xoxonathalie

Vad jag har läst så rekomenderas brun utan sol då man är gravid istället för o sola ja har aldrig hört att det ska vara farligt. O med tanke på att man får bleka o färga håret vilket lär vara väääldigt mycket starkare så borde de ju inte va nån fara!

• minnise01

Hej och tack för ditt svar.
    Precis, så borde det ju vara. Kan inte tänka mig det går ut i blodet? Nu vill jag givetvis undvika solning så gott det går, isåfall med hög solskyddsfaktor, men känns bättre med lite BUS så man känner sig fräsch utan att behöva hård-steka!

• milli79

Det är ändå ett kemiskt ämne som man tar på huden och sådant tas faktiskt upp av kroppen. Det bästa är att bara använda sådant som man kan tänka sig att äta även på kroppen. Weledas produkter mm naturliga produkter är att rekommendera speciellt när man är gravid tycker jag.

Var hos en eko frisör och hon sa att tex när man färgar håret eller tex använder hårspray mm så kan man mäta halten av gifter i blodet kort efteråt. Så samma sak med brun utan sol osv. Sen får man ju avgöra själv vad man vill utsätta sig för.

• minnise01
    milli79 skrev 2010-05-26 18:48:25 följande:
    Det är ändå ett kemiskt ämne som man tar på huden och sådant tas faktiskt upp av kroppen. Det bästa är att bara använda sådant som man kan tänka sig att äta även på kroppen. Weledas produkter mm naturliga produkter är att rekommendera speciellt när man är gravid tycker jag. Var hos en eko frisör och hon sa att tex när man färgar håret eller tex använder hårspray mm så kan man mäta halten av gifter i blodet kort efteråt. Så samma sak med brun utan sol osv. Sen får man ju avgöra själv vad man vill utsätta sig för.
    Jag förstår hur du tänker,  men...
    Hårspray innehåller alkohol och en hel del andra kemikalier vilket aldrig är bra att andas in, gravid eller ej.

Jag har pratat med både Apotekets expertcenter, ACO, en rad olika barnmorskor, hudterapeuter, personal på Kick´s.
    Samtliga av dessa instämmer med mig om att det finns inga vetenskapliga bevis på att det påverkar barnet i magen. Brun utan sol är ett ämne som missfärgar de yttre döda hudcellernas nyans, alltså till brunt. Det är ingenting som går ut i kroppen.
    Och det låter faktiskt ganska rimligt.

Det är jämförbart med att duscha, peela, smörja in huden med krämer/lotions. Använda deodorant, parfym, smink etc. Alltså full normal kroppsvård.

Jag väljer att avstå från risker som existerar, som t.e.x sola!
  • milli79
    minnise01 skrev 2010-05-27 13:18:50 följande:
    Jag förstår hur du tänker,  men... Hårspray innehåller alkohol och en hel del andra kemikalier vilket aldrig är bra att andas in, gravid eller ej. Jag har pratat med både Apotekets expertcenter, ACO, en rad olika barnmorskor, hudterapeuter, personal på Kick´s. Samtliga av dessa instämmer med mig om att det finns inga vetenskapliga bevis på att det påverkar barnet i magen. Brun utan sol är ett ämne som missfärgar de yttre döda hudcellernas nyans, alltså till brunt. Det är ingenting som går ut i kroppen. Och det låter faktiskt ganska rimligt. Det är jämförbart med att duscha, peela, smörja in huden med krämer/lotions. Använda deodorant, parfym, smink etc. Alltså full normal kroppsvård. Jag väljer att avstå från risker som existerar, som t.e.x sola!
    Förstår hur du tänker ;)... men som sagt vi tar upp mer än vi tror och tex deo innehåller aluminium vilket inte är bra. Nu vet jag faktiskt inte hur det är med brun utan sol men jag tror inte det är så farligt ändå, däremot bör man undvika parabener mm som ofta finns i krämerna. Det kan påverka hormonsystemet.

www.zarahssida.se/blog.php&print=1

www.ehdin.com/&sub=167
    "Produkter att se upp med:

Hud- och ansiktskrämer med mineralolja (kallas även paraffinum liquidum, vaselin, parafin) och syntetiska fetter (isopopyl myristate eller stearate, actyl octanoate).

Tandkrämer, tvättkrämer och tvålar som innehåller syntetiska lödderämnen. Vanligast är natrium lauryl (laureth) sulfat (ellersodium lauryl sulphate, SLS). Numera kan SLS produceras ur kokosolja med det är ändå för starkt löddrande för huden.

Karcinogenerna DEA och TEA (di- eller trietanolamin) som kan finnas i ingredienser som innehåller PEG (polyethylene glycol, polyoxyethylene, oxynol och polysorbat.

Leta efter naturliga produkter utan mineraloljor, animaliska råvaror, syntetiska doft- och färgämnen. Källa: Sanna Ehdin 12 veckor till ett självläkande liv."

• Fedra75

Hm... måste fråga... du verkade veta en hel del...
    Jag var hos min frisör och gjorde blekta slingor... Var i vecka 5 (visste inte om det). Hur kan detta ha påverkat den lilla i magen?
    Har jag gjort något riktigt illa nu?

• milli79
    Fedra75 skrev 2010-05-27 20:32:44 följande:
    Hm... måste fråga... du verkade veta en hel del... Jag var hos min frisör och gjorde blekta slingor... Var i vecka 5 (visste inte om det). Hur kan detta ha påverkat den lilla i magen? Har jag gjort något riktigt illa nu?
    Jag tror inte man ska fundera för mycket på allt som kan påverka. Tror ändå slingor är bättre än att färga hela håret. Jag färgade håret förra gången jag var gravid men det kändes fel så om jag ska göra något nu så får det bli slingor och kanske inte att man lägger färg så nära hårbotten. Många färgr ju håret som gravida men det är svårt att veta om barnet påverkas eller inte så det kan va dumt att utsätta sig för för mycket grejer.

Som sagt oroa dig inte & lycka till med graviditeten!
  • minnise01

milli79:

Det var bra länkar! Dock kan jag känna en viss grad av överdramatiserande. Varken något av det som står under "produkter att se upp med" finns bevisat att det påverkar fostret i magen överhuvudtaget. Då hade ju det funnits med på alla Att tänka på när du är gravid-listor där man endast finner mat att undvika och såsom alkohol och tobak, sola utan hög faktor m.m vilket har en självklar nolltolerans.
    Och visst, deo och parfym, även att man tar det på huden stannar det mesta alltså i hudens yttersta döda celler där det också verkar.
    Väldigt liten del går in i kroppen och vidare i blodet vad jag har fått förklarat för mig.
    Allt detta som hygien och skönhet är vardagliga saker som inte påverkar en gravid kvinna mer är en icke gravid kvinna.

Däremot kan det kännas bättre rent "psykist" att använda krämer m.m som är garanterat milda och skonsamma. Jag funderar därför på ACO´s brun utan sol som dessutom finns som parfymfritt alternativ.

Jag drar dock min gräns vid tvättmedel och sköljmedel som innehåller parfym. Det känns obefintligt om man nu inte har extremt känslig hud så att man får kliande utslag/eksem givetvis.

Att leva så vanligt som möjligt när man är gravid som man gjorde innan är det bästa, läser man både i böcker och tidningar, med undantag som sagt av viss mat m.m. Det som man verkligen stoppar i sig via munnen det vill säga. Sen ska man ju inte så och inhalera golvrengöringsmedlet direkt... Någonsin, gravid eller ej.

Svar på tråden Gravid och brun utan sol?! Hjälp snälla!