Hej och tack för ditt mail,
Du har gjort ett stort steg genom att lägga märke till ditt beteende och dina känslor, det är många som går omkring och beter sig på liknande sätt som du fast fortfarande förnekar det eller inte lägger märke till det. Du säger också något väldigt viktigt för att kunna utvecklas, nämligen att du vill känna dig glad och positiv inte bara ha det som en fasad.
Jag skulle vilja säga att det är två delar som du kan lägga upp ditt arbete med dig själv i. En del där du varje gång du får negativa tankar eller tankar där du överdriver så att det blir väldigt förstorat försöker stanna upp och stoppar upp de här tankarna och ersätter de med något positivt. T.ex. Nästa gång din son gör något som du förstorar upp så säger du stopp till dig själv. Säg till dig själv på ett ungefär "aha, nu är jag här igen. Den här gången väljer jag att hålla mig mer till sanningen." På samma sätt gör du när du börjar säga eller agera negativt.
Ditt beteende kommer naturligtvis från någonstans så det är viktigt att du jobbar med dig själv. Börja med att fråga dig vad är det som gör att du känner att du behöver förstora en sak? Vad är det som gör att sanningen inte räcker? Finns det något hos dig som gör att du känner att det lilla inte är tillräckligt? Jag funderar också på om du är rädd för att vara lycklig och att det därför är lättare att ha de här negativa tankarna? Då kan ingen såra dig i allafall. Jag tror att du skulle behöva stärka din självkänsla, att stärka din tro på att du duger precis som du är och med den sanning som är.
Skriv gärna ner varje kväll:
4 bra saker med dig (de ska vara i presens, positiva och helst utan prestation) t.ex "Jag duger precis som jag är", "Jag är en fantastisk mamma", "Jag är värdefull".
Något som varit positivt under dagen.
Vad du utvecklats i.
Vad som varit positivt.
Vad du ska fokusera på dagen därpå.
Mer övningar i självkänsla får du i min blogg: catharinalindstedt.blogspot.com/
Mvh,
Catharina