• FamHull

2 kg mjöl - hur många liter?

Har fått för mig att bringa lite ordning i skafferiet o tänkte köpa burkar till mjöl, socker, havregryn o dyl. Nån som vet hur många liter det blir av två kg mjöl/socker? Eller ett stort paket (typ 1½ kg) havregryn. Vet att jag kan mäta själv men tänkte jag skulle slippa söla med det O visst måste det finnas nån mer som har skafferi-varorna i burkar?!

• Svar på tråden 2 kg mjöl - hur många liter?
  • Ulf Harrys Farsa

Beror på hur hårt packat mjölet är, du kan nog pressa ner 2kg mjöl i en enliters burk om du vill.
    Socker är svårare att komprimera

(vatten kan man inte komprimera alls)

• FamHull

Jag tänkte väl mer att det skulle få plats utan "våld".
    Men jag får väl ta o mäta upp nästa gång jag har ett fullt paket, om ingen annan vänlig själ vill hjälpa mig?

• Ulf Harrys Farsa

det går inte att svara på, men gissningsvis kan du få ner 1kg mjöl i ett litermått om du skakar lite.

• Mamma 04 och 06

Jag orkar inte leta upp det, men jag vet att det brukar stå i början av receptböcker av det mer "gedignare slaget". Typ Icas receptbok eller liknande.

• FamHull
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-05-25 23:33:04 följande:
    Jag orkar inte leta upp det, men jag vet att det brukar stå i början av receptböcker av det mer "gedignare slaget". Typ Icas receptbok eller liknande.
    Tack, då ska jag se om jag har nån "riktig" receptbok på lager
  • Karamellan

Det brukar väl stå på mjölförpackningen också?

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • FamHull

Hittade en omvandlingstabell, 2 kg vetemjöl blir tex. 3 1/3 liter vetemjöl.

Svar på tråden 2 kg mjöl - hur många liter?