• Anonym

4 åring som inte pratar...

Finns det någon annan som har ett barn som fyller 4 år och är väldigt sen med talet??? För 2 månader sedan sa vårat barn första ordet som vi förstod. Det har blivit lite bättre men pratar långt ifrån. Ingen förstår vad barnet säger... Är mitt barn ensam om att vara sen i talet?

• Svar på tråden 4 åring som inte pratar...
  • totto

Har två, olika, bekanta till mig vars barn började prata sent. I båda fallen var det på nått sätt sjukdomsrelaterat. Det ena barnet hade på nått sätt problem med hörseln och kunde därör inte utveckla talet ordentligt, och det andra barnet hade problem med polyperna och näs-området (jag är ingen hobby-läkare som du kanske märker!) och i det fallet berodde det på det. Men båda sökte för det och fick hjälp och vård. Det kan ju vara värt att ta kontakt med vårdcentralen :)

• Anonym

Vi har sökt många gånger läkare men alla säger bara att en del är sen med talet, det är inget fel på barnet. Vi har inte fått hjälp från nån.
    Jag har uttryckt min oro i princip sen barnet föddes. Sov inte en natt tills hon var 2 år. Orolig, skrikig, aktiv, mammig. Idag är hon OTROLIGT aktiv och det behövs minst 2 personer för att hinna/orka hålla koll. Hon är snabb och orädd. Men som sagt inget fel på henne, enligt läkaren. Som läkaren sa, det är först när hon ska börja skolan som vi isånafall utreder om det är nåt fel, om hon inte kan sitta still i skolan. Men att vi skom föräldrar är oroliga, utmattade och ibland får nervproblem för att vårt barn kör i 190 hela tiden, det är ingen som har förståelse för...

• Shaun the sheep

Jag är inte på något sätt utbildad eller så. Det enda jag kan säga är; sök igen! Prova andra läkare, nya utlåtanden! Lita på dig själv och din egen instinkt och ge inte upp. Jag hoppas det blir bättre för er. Kan tänka mig att det är en väldigt jobbig sits, men med lite tur är nästa läkare ni träffar mer förstående!  :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Anonym

Vi tror att det här är normalt, vi vet ju inget annat. Och som sagt enligt läkarna så är en del barn sen med talet och en del barn är väldigt aktiva. När min dotter var 2 år och skrikigt i princip varje natt så segnade jag ihop i köket. RIngde läkaren och frågade om det finns NÅT ex, sömnmedel till barn. Men nej, inte ens då, fick vi varken stöd eller gehör. VI känner oss helt utlämnade med ett barn som ingen förstår vad hon säger, ett barn som är OTROLIGT aktivt, folk rynkar på näsan. Vi är isolerade. Kan inte åka nånstans. Försökte åka till stan förra helgen men det slutade i kaos. Vi kan aldrig planera nåt och vi har inget socialt liv... Vi har två äldre barn, 18 och 13 år som dagligen säger att det måste vara nåt fel på henne. - Varför dampar hon hela tiden?, säger de stora barnen. Ja, vad ska vi säga. De har ju rätt.

• the black pearl

Hej!

Min son fyller 5 i augusti och första ordet sade han efter att han fyllt 3. Han ligger LÅÅÅÅÅÅÅNGT efter andra i sin egen ålder.

Ge dig inte och sök hjälp igen, läkarna säger också att det inte är ngt annat fel på min son förutom språkförseningen och eventuell utredning kommer göras vid skolstart.

Han går till logoped 1 gång i månaden. Vi tyckte det var väldigt lite så vi hittade en privat logoped som kommer hem till oss varannan vecka för extra hjälp. Henne betalar vi ur egen ficka.

bvc Psykologen har ngnlunda koll på honom då hon besöker honom på dagis 1-2 ggr /termin, jag har kämpat för att få in honom på en språkförskola för att han ska få det bästa hjälpen och han kommer börja där from augusti.

Ge dig inte och sök remiss till logoped.
    Kram

//från en mamma som vet hur det är

• a mor

Lita på er själva och fortsätt söka hjälp. Ofta visar det sig att man har rätt i sin oro. Ditt barn behöver dej och din orubbliga vilja att göra det som är bäst för henne. Om inte du och din man gör det, vem ska då annars göra det?

Hjälp din dotter genpm att inte ge dej tills du får det svar som känns rätt för dej. Jobbigt, ja, men värt det då man äntligen hittar någon som förstår och kan hjälpa.

• Anonym

Jag har KÄMPAT. Jag har till och med sagt att jag är säker på att det är nåt fel på henne, eftersom jag har två barn sen tidigare och jag känner inte igen det här. Varför är hon så aktiv??? Det är som att hon är så aktiv och hinner inte iakta, lyssna, lära sig. Hon har ett eget språk som ingen förstår. På dagis har dem en person som tar hand om henne. Dagis tog ju upp det här med hennes aktivitet redan när hon var ett år. Allt de sa visste vi ju redan. VI har haft möten med dagis och förklarat vad läkarna sagt till oss. Nu säger dagis att hon inte kan vara heltid på dagis men att de har hittat ett sätt som fungerar, dvs n personal som passar henne. Tidigare kunde hon vara aggresiv mot andra barn på dagis. Ex, fick ett barn åka och sy i pannan efter hon hade puttat honom. Vi sa till hennes läkare att dagis vägrar ha henne där heltid, då sa bara hennes läkare att det är upp till dem att hantera ert barn. Jag tycker nästan synd om personalen som har henne. Jag vet hur krävande hon är. Hemma kan jag aldrig sittta still. Hon blir galen när jag sitter. Därför är det bättre att jag alltid står upp så jag hinner med när hon hittar på nåt. När hon ska sova vibrerar hela hennes kropp innnan hon kommer till ro. Hennes kropp "hoppar" i sängen- Jag får säga åt henne att blunda.  En annan sak är att hon är extremt håröm. Vet inte vad det har med allt att göra men jag har aldrig varit med om ett barn som är så håröm. Jag menar EXTREMT.

• Anonym

Begär remiss till logoped och se till att ni får kontakt med BVC-psykologen. Kämpa på!

• Anonym (Jessica)

Min son fyller fem år i höst.
    Han har haft problem med polyper och halsmandlar och har opererats två gånger. Och på grund av dessa besvär hade han även nedsatt hörsel.
    Han kunde inte lära sig prata..gjorde mest ljud. Enstaka ord kanske, men i princip helt obegripligt. Han fick till en början en talpedagog på dagis, det var innan den sista operationen och då visste vi inte vad det berodde på. Efter operationen fick han tillbaka hörseln fullt ut och började lära sig prata.
    Han går hos logoped och vi tränar här hemma. Nu kan han säga hela meningar, visserligen byter han plats på ord, hoppar över ord och uttalar inte allt korrek´t, samt hittar på egna ljud när han inte kan få fram orden.

Vi låg på rejält hos bvc och dagis hjälpte till och fixade en talpedagog som var med honom en dag i veckan på dagis. Så ligg på rejält och se till att dem lyssnar, annars..byt till annan vårdpersonal.

Min son är också överaktiv och kan få hysteriska utbrott då det inte går att få kontakt och han gör illa sig själv och andra. Finns en lång historia. Han har nyligen gjort utredning hos psykolog och vi håller på att följa upp den för att kunna ge honom det stöd han behöver. Dem har snuddat lite vid ADHD men det är för tidigt att ta reda på.
    Så ligg på BVC lite och KRÄV en remiss till både logoped och ev psykolog, det kommer kännas bättre både för dig och barnet om ni får hjälp att hantera henne.

• Näbbgädda

Jag blir så arg när jag läser trådar som denna. Uppenbarligen har din dotter något slags problem som hon desperat försöker få hjälp med, men läkarna bortfärdar det med "alla barn är olika och utveklas i olik takt". Självklart är det så, men ett barn på 4 år, som inte har något problem, SKA kunna säga mer än ett ord. När hon dessutom så uppenbart visar med sin extrema överaktivitet, hennes kämpande för att komma till ro om kvällen, hur hon gör sig själv illa och även andra, så är det inget läkarna ska kasta åt sidan. Jag blir uppriktigt sagt ledsen i hjärtat. Det finns flera ställen utöver BVC att vända sig till, jag vet inte om du försökt, men du kan ringa logopeden själv och förklara läget och försöka få en tid dit. En extrem riktigt, dock kanske nödvändig för att din flicka ska få den hjälp hon behöver, är ju också att ringa ett samtal till BUP för lite rådgivning. De har goda resuser och kan säkerligen slussa dig rätt om de känner att ni inte behöver komma dit och prata.

• Anonym (faster)

Min brorsdotter har autism, och jag kan känna igen hennes betende i det du skriver. Hon talar väldigt lite, hon ska fylla 7 i år. De höll på länge länge med utredningar innan de kom fram till autism. Min brorsdotter är väldigt aktiv och är all over all the time. Man måste ha superkoll på henne, tänkte bara dela med mig.

• Anonym (H)

Hur gick det för er med dottern, ts? Det är ju rätt mga år sedan du skrev detta.

Svar på tråden 4 åring som inte pratar...