• Anonym (Ledsen och rädd)

Straff för Övergrepp i rättsak?

Hej!

Jag har i 6 månaders tid blivit hotad av en gammal vän till mig som jag valde att säga upp kontakten med då jag fick veta att han sysslade med droger.

Då han började telefontrakassera mig, hotade jag med att polisanmäla honom.
    (ringt upp till 40 ggr per dag) - Byter jag nummer så har han hittat det efter några dagar.

Han började då att säga att han skulle döda mig och min dotter om jag gick till polisen.
    (övergrepp i rättsak)

Har en ljudinspelning där han hotar mig, han har även ringt och laddat ett vapen i örat på mig och säger att han ska skjuta ihjäl mig...

Nu på Torsdag tar dom in honom på förhör.

Men är det någon här som känner till hur straffet kan bli?
    Kan jag kräva ersättning då jag mått JÄTTEdåligt psykiskt dom här 6 månaderna?
    Inte orkat jobba, eller knappt orkat med vardagen vissa dagar.

Eller är det fängelse som väntar?

Polisen kunde inte ge svar på dessa frågor ännu...

Så tänkte höra mig för här och se om någon varit med om liknande?

Tack för svar!

/Deppiga H

• Svar på tråden Straff för Övergrepp i rättsak?
  • Anonym (förstår)

var inte i samma sits som dig men var i en rättegång där det var övergrepp i rättsak mot mig själv pga hot om han skulle döda mig, min advokat sa man måste kräva minst 5000kr i skadestånd. nu förlorade jag mot honom, men så sa advokaten till mig.

Anonym (förstår) skrev 2010-05-25 22:34:56 följande:
    var inte i samma sits som dig men var i en rättegång där det var övergrepp i rättsak mot mig själv pga hot om han skulle döda mig, min advokat sa man måste kräva minst 5000kr i skadestånd. nu förlorade jag mot honom, men så sa advokaten till mig.
    Får jag fråga hur det kommer sig att du förlorade?
    Vad grundade dom det på egentligen?
    Fanns det inte tillräckligt med bevis för att "sätta dit honom" ?

5000 kronor är egentligen en skitsumma...
    Ska kräva desto mer för allt han ställt till med... tror jag :/

Fan vad man känner sig liten ibland :/
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Ledsen och rädd) skrev 2010-05-25 22:37:09 följande:
    Får jag fråga hur det kommer sig att du förlorade? Vad grundade dom det på egentligen? Fanns det inte tillräckligt med bevis för att "sätta dit honom" ?5000 kronor är egentligen en skitsumma... Ska kräva desto mer för allt han ställt till med... tror jag :/ Fan vad man känner sig liten ibland :/
    han var anklagad för detta, men även andra som var målsägande mot honom med mig, för misshandel mm. Så sammanlagt var vi fyra (allt som allt tror jag) mot en och samma kille i en å samma rättegång, så den tog ett par timmar... så fick han betala skadestånd till dem han misshandat å fick annat straff med, men för just mitt övergrepp i rättsak ansåg dem inte att det räkte för dömma honom då vittnet som hört en av ggrena han hotat mig rörde ihopa sakerna en hel del ! hade även en inspelning som styrkte då han berättade om de misshandelsfallen han gjort tidigare mot en av dem andra styrktes som gjorde att dem andra vann..
    ja jag ville eg bara inte göra det, då jag kände jag inte vill sitta i en rättegång till, men ja nu e det över..
    ja men har du advokat och så ? för prata med han/hon å säg hur du mår mm. För klart du ska ha ersättning för det. förstår dig precis, liten är hemskt att känna sig. hoppas verkligen det öser för dig !

Tack så jättemycket för dina svar.
    Man vet att man inte är ensam....
    Jag har ingen advokat, men polisen frågade om jag gick med på ta den man "får".
    Och det gjorde jag.
    Då jag inte har någon ork eller styrka eller ekonomi för att hitta någon...

försöker söka runt om vad som är rimligt att kräva i ersättning, men finner inte mycket...

bara och vänta helt enkelt...

• Anonym (?)

Men övergrepp i rättssak blir det väl bara om du redan hade gått till polisen och anmält honom?

• Anonym (förstår)
    Anonym (Ledsen och rädd) skrev 2010-05-25 22:47:23 följande:
    Tack så jättemycket för dina svar.Man vet att man inte är ensam.... Jag har ingen advokat, men polisen frågade om jag gick med på ta den man "får".Och det gjorde jag.Då jag inte har någon ork eller styrka eller ekonomi för att hitta någon... försöker söka runt om vad som är rimligt att kräva i ersättning, men finner inte mycket... bara och vänta helt enkelt...
    då ja va med i en annan rättegång valde jag en egen (vilket jag ibland kan ha ångrat) , men staten betalade det ändå eftersom man är målsägande oansett om du vill ha en egen, men nu i övergrepp i rättsak fick jag en av staten vilket kändes bättre för h*n berättade exakt hur allt gick till mm,och det kändes tryggare.
    ja rimligt det är nog svårt.. men har han förstört saker för dig el kostat dig saker direkt i pengar ska du ju rkna med de sakerna med, sen även för sveda och värk.. men det kommer advokaten prata med dig om.
  • Zeitgeist

Straffet för övergrepp i rättssak är fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. I Sverige döms normalt sett ut straff som ligger i lägre delen av straffskalan. 

Om du vill veta ungefär vad man kan få i skadestånd för kränkning kan du gå in på http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1176 och titta i referatsamlingen för 2009. Om du söker på övergrepp i rättssak (i referatsamlingen) så kan du jämföra med de fall som redovisas där. Det kan i alla fall ge ett hum om vad som är realistiskt att förvänta sig. Ersättning för sveda och värk (där innefattas bl.a. psykiskt lidande) utgår med ett ganska lågt belopp per dygn. En utgångspunkt vid sjukskrivning är ca 2 300 kr per månad. Jag kan som sagt tipsa dig om att läsa på brottsoffermyndighetens hemsida, där står väldigt mycket nyttig information.

Jag hoppas att det löser sig för dig, förstår att du befinner dig i en väldigt jobbig situation just nu.

• Zeitgeist
    Anonym (?) skrev 2010-05-25 22:51:26 följande:
    Men övergrepp i rättssak blir det väl bara om du redan hade gått till polisen och anmält honom?
    Nej, det är även övergrepp i rättssak om man försöker hindra någon från att anmäla.

"Den som med våld eller hot om våld angriper någon för
    att denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller
    annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan
    myndighet eller för att hindra någon från en sådan åtgärd,
    döms för övergrepp i rättssak..."   17 kap. 10 § brottsbalken.
  • StinaSthlm

(har inte läst alla svar)

Han kan få fängelse för olaga hot och övergrepp i rättssak, och du kan begära ersättning för sveda och värk (psykisk oro, sömnsvårigheter mm) särskilt då du varit sjukskriven pga brottet. Du kan även få ersättning för den kränkning av den personliga integriteten som brottet inneburit. Ditt målsägandebiträde (som du har rätt att få) kan utforma och driva skadeståndsanspråket.

Hej allihopa!

Nu har han varit på förhör och polisen ringde mig dagen efter.
    Han hade erkänt ALLT, och nu har besöksförbud utfärdats.
    Nu har han inte hört av sig alls.

Bara att vänta och hoppas på att det blir lugnare...

Tack för alla svar!

• Anonym (förstår)
    Anonym (Ledsen och rädd) skrev 2010-06-02 20:30:56 följande:
    Hej allihopa!

Nu har han varit på förhör och polisen ringde mig dagen efter.
    Han hade erkänt ALLT, och nu har besöksförbud utfärdats.
    Nu har han inte hört av sig alls.

Bara att vänta och hoppas på att det blir lugnare...

Tack för alla svar!
    va skönt =)
    hoppas de fungerar fint =)
Svar på tråden Straff för Övergrepp i rättsak?