• örebromupp

Dags för pottan?

Jag har en 2 åring som hatar blöjor, han tar av sig dom första bästa tillfälle han får.

Så jag tänkte kanske man skulle börja med potta redan och vill ha massa råd tips och hur ni har gjort.

Eller om det är för tidigt?

Han är torr när han vilar middagslur och har även sovit utan blöja vid sina "naps"

Varför allt detta tjafs? Se det som ett tillfälle att öka förståelse och tolerans
  • Svar på tråden Dags för pottan?
  • snuttP

Nu är det ju varmare ute. Passa på när ni är ute och leker. Här hemma så får det hända olyckor. Inte mer med det, bara att tvätta. Lilltjejen blev torr dagtid i julas nån gång. Nu är hon 2½.

• Strumpan08

Jag tror det är alldeles lagom att börja nu. Utan att ha ett blöjbarn själv än dock. Men har läst att det är först vid 2 års åldern barnen generellt kan tillgodogöra sig potträning. Bra att börja nu i sommar när det är lite varmare också, kan han få springa ute utan blöja och man slipper vara rädd att barnet fryser.

Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • tessilus

de brukar vara torr vid 2år så det är absolut inte för tidigt. bara ta av blöjan. visst han komemr pinka på sig men det får man ta till han lärt sig hur man håller sig. brukar ta någon vecka att bli torr om man ligger i

• JAG är BÄST

Vårt troll vill sitta på pottan sig då vi själva går åp toa (pottan står mitt emot toalettstolen),,vi läser bok och småpratar. Vill han sitta 20min låt han göra det.

Vårt troll satt i början med kläderna på och läste böcker. Sedan kom han på att han ville ta av sig blöjan och sitta utan så som vi gör på toan .

Nu är det så varje dag nästan vissa dagar vill han bara inte sitta där och då behöver han inte. Men så fort det blir varmare ute så ska blöjan av och han får springa ute i bara kallingar .

• örebromupp

Tackar allihopa har fått honom att sitta på den ibland men han "åker mest bil med den just nu"  men jag ska prova att ha med honom på toaletten och visa att mamma sitter oxå på pottan och vänja honom lite mera vid den.

Hade en liten olycka dag och uppmuntrade honom glatt att ska vi prova kissa på pottan

Varför allt detta tjafs? Se det som ett tillfälle att öka förståelse och tolerans
  • BiBiMueMue

Hej,
     Rövar tråden lite...Jag har också en pojke som är torr dagtid men som vägrar att sitta på pottan när han vill göra nr 2. Vill ha hjälp och råd hur jag skall tackla hans problem. Han säger till när hn är bajsig men så fort vi går till toan eller pottan så säger han NEJ! Har fått honom en gång på pottan men då kom liksom bajset ut samtidigt som jag lyckades få honom på pottan. Vet ej om det har blivit en låsning för honom. Sen har vi fått "fånga" upp bajset med hans kalsonger.

Tackar för svar!

• tessilus
    BiBiMueMue skrev 2010-05-31 00:18:59 följande:
    Hej, Rövar tråden lite...Jag har också en pojke som är torr dagtid men som vägrar att sitta på pottan när han vill göra nr 2. Vill ha hjälp och råd hur jag skall tackla hans problem. Han säger till när hn är bajsig men så fort vi går till toan eller pottan så säger han NEJ! Har fått honom en gång på pottan men då kom liksom bajset ut samtidigt som jag lyckades få honom på pottan. Vet ej om det har blivit en låsning för honom. Sen har vi fått "fånga" upp bajset med hans kalsonger.Tackar för svar!
    gillar han att titta på barnprogram? sätt han framför tvn o låt han bajsa där
  • örebromupp
    BiBiMueMue skrev 2010-05-31 00:18:59 följande:
    Hej,
     Rövar tråden lite...Jag har också en pojke som är torr dagtid men som vägrar att sitta på pottan när han vill göra nr 2. Vill ha hjälp och råd hur jag skall tackla hans problem. Han säger till när hn är bajsig men så fort vi går till toan eller pottan så säger han NEJ! Har fått honom en gång på pottan men då kom liksom bajset ut samtidigt som jag lyckades få honom på pottan. Vet ej om det har blivit en låsning för honom. Sen har vi fått "fånga" upp bajset med hans kalsonger.

Tackar för svar!
    Det är bara att röva på
Svar på tråden Dags för pottan?