• SolOchSnö

Brudöverlämning (vid bröllop) är INTE en svensk tradition!!!

Det finns många som tror att brudöverlämning, alltså att bruden går tillsammans med sin far till altaret där brudgummen väntar, är en tradition som vi har haft länge. Det är ingen tradition i Sverige! Det är en anglosaxisk tradition som vi har fått över oss via film och TV.

Man kan tycka vad man vill om symboliken i brudöverlämning men sluta motivera det med att det är en gammal tradition, i alla fall om din släkt har bott i Sverige.

• Svar på tråden Brudöverlämning (vid bröllop) är INTE en svensk tradition!!!
  • JAG är BÄST
    SolOchSnö skrev 2010-05-25 23:27:22 följande:
    Det finns många som tror att brudöverlämning, alltså att bruden går tillsammans med sin far till altaret där brudgummen väntar, är en tradition som vi har haft länge. Det är ingen tradition i Sverige! Det är en anglosaxisk tradition som vi har fått över oss via film och TV.Man kan tycka vad man vill om symboliken i brudöverlämning men sluta motivera det med att det är en gammal tradition, i alla fall om din släkt har bott i Sverige.
    Kom med något ny info TS

Å vem fan bryr sig ens om det? alla gör väl som dom vill,,eller?
  • Tjolinti

Jag trodde att en tradition är något som kommer från att många gör det. Liksom Valentine och halloween allt kommer ju från andra länder ursprungligen men ingen klagar på det.

• JAG är BÄST
    Tjolinti skrev 2010-05-25 23:31:50 följande:
    Jag trodde att en tradition är något som kommer från att många gör det. Liksom Valentine och halloween allt kommer ju från andra länder ursprungligen men ingen klagar på det.
    Precis!
  • SolOchSnö
    JAG är BÄST skrev 2010-05-25 23:31:43 följande:
    Kom med något ny info TS Å vem fan bryr sig ens om det? alla gör väl som dom vill,,eller?

Du kanske är allmänbildad men tro mig, om man läser trådar här så finns det många som skriver att brudöverlämning är en fin gammal tradition som vi alltid har haft.

• SolOchSnö
    Jag ser inte alla hjärtans dag och halloween som traditioner i Sverige. Kom igen om 50-100 år, då kan vi kalla det för tradition. Om de fortfarande firas i Sverige då vill säga.
  • JAG är BÄST
    SolOchSnö skrev 2010-05-25 23:34:48 följande:
    Du kanske är allmänbildad men tro mig, om man läser trådar här så finns det många som skriver att brudöverlämning är en fin gammal tradition som vi alltid har haft.
    Läs inlägg 2 så ser du.
    Nu är det så att denna tratition HAR funnits länge i Sverige. Inga konstigheter alls.
  • SolOchSnö
    Förresten, hur många brudar blir överlämnade av sina fäder i Sverige varje år? Jag har faktiskt ingen aning men så länge som det är en liten andel (och det tror jag att det är) så är det enligt inte ens enligt ditt resonemang någon tradition.
  • cinalind

Hur länge enligt dig, måste det ha pågått för att anses som en tradition då?

• SolOchSnö
    JAG är BÄST skrev 2010-05-25 23:37:26 följande:
    Läs inlägg 2 så ser du.Nu är det så att denna tratition HAR funnits länge i Sverige. Inga konstigheter alls.
    Visst, på medeltiden, men kyrkan satte stopp för brudöverlämningen för åtskilliga hundra år sedan. Ingen skulle ha kommit på tanken att försöka återinföra det om utan Hollywood.
  • cinalind

Men vi anamar tradition oav om vi har "lånat" den, så blir det ju faktiskt en tradition om folk utövar det i flera generationer.. Men självklart har du rätt i det dusäger, att det är en traditon som vi har "adopterat" Men likförbenat blir det en svensk tradition till slut, om vi svenskar utövar det :) Så e det ju medalla högtider..

• SolOchSnö
    cinalind skrev 2010-05-25 23:42:43 följande:
    Hur länge enligt dig, måste det ha pågått för att anses som en tradition då?
    Tja, vi kan ju använda Wikipedias definition även om Wikipedia är lätt att ändra
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Tradition

En tradition förs vidare från generation till generation. Så om en stor andel av befolkningen gör något idag och deras barn gör samma sak när de blir vuxna så är det kanske en tradition i den befolkningen. Om barnbarnen också gör samma sak när de blir vuxna så är det ganska säkert en tradition vid det laget.

Sedan kan enskilda familjer ha sina egna traditioner och då brukar man ha kortare tidsperspektiv men åtminstone något decennium måste det vara enligt mig.
  • SolOchSnö
    cinalind skrev 2010-05-25 23:49:25 följande:
    Men vi anamar tradition oav om vi har "lånat" den, så blir det ju faktiskt en tradition om folk utövar det i flera generationer.. Men självklart har du rätt i det dusäger, att det är en traditon som vi har "adopterat" Men likförbenat blir det en svensk tradition till slut, om vi svenskar utövar det :) Så e det ju medalla högtider..
    Men folk motiverar brudöverlämning med att det är en fin gammal tradition som vi alltid har haft. Om de skulle skriva att "det är en tradition från USA/Storbritannien som jag har sett på bio och som verkar häftig" så skulle jag inte ha några problem med det men de verkar på allvar tro att deras äldre släktingar har gjort så.
  • Ulf Harrys Farsa

Vi firar Halloween och alla hjärtans dag också, traditioner... jo tjena.

Folk ska få göra som dom vill, svenska kyrkan ska vara glada att folk fortfarande vill betala in pengar till Sveriges rikaste instutition.

• SolOchSnö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-25 23:57:44 följande:
    Vi firar Halloween och alla hjärtans dag också, traditioner... jo tjena.Folk ska få göra som dom vill, svenska kyrkan ska vara glada att folk fortfarande vill betala in pengar till Sveriges rikaste instutition.
    Men svenska kyrkans invändningar mot brudöverlämning är ju främst att det är en symbol för att brudens far ger bort henne till hennes blivande make. Det har att göra med att de två som gifter sig ska göra det av egen fri vilja och att ingen annan ska styra dem. Det är en helt annan diskussion. Om man inte vill gifta sig i enlighet med svenska kyrkans ordning så är det bara att låta bli att göra det.

Alla gör som de själva vill men brudöverlämning är inte en tradition som vi har haft, i alla fall inte efter medeltiden! Den som vill ha brudöverlämning på sitt bröllop kan väl helt enkelt säga att han eller hon vill ha det så men det är bara löjligt att säga att det är en tradition.
  • Ulf Harrys Farsa
    SolOchSnö skrev 2010-05-26 23:45:30 följande:
    Men svenska kyrkans invändningar mot brudöverlämning är ju främst att det är en symbol för att brudens far ger bort henne till hennes blivande make. Det har att göra med att de två som gifter sig ska göra det av egen fri vilja och att ingen annan ska styra dem. Det är en helt annan diskussion. Om man inte vill gifta sig i enlighet med svenska kyrkans ordning så är det bara att låta bli att göra det. Alla gör som de själva vill men brudöverlämning är inte en tradition som vi har haft, i alla fall inte efter medeltiden! Den som vill ha brudöverlämning på sitt bröllop kan väl helt enkelt säga att han eller hon vill ha det så men det är bara löjligt att säga att det är en tradition.
    Det har jag aldrig påstått, jag tycker däremot att det inte har ett skit med jämnställdhet att göra vilket många hävdar.
  • sextiotalist
    Hallowen är nästan borta, jag känner ingen som firar det, alla hjärtans dag är också en sak som jag inte märker av så mycket. Själv väntar jag på att man skall införa även Thanksgiving här i Sverige.

Så, varken hallowen eller valentin har slagit igenom speciellt mycket. Det var 10 år sedan jag hade bus eller godis-besök (och vi har bott på många ställen).
    Jag tror faktiskt inte heller detta med den anglosaxiska traditionen med brudöverlämning kommer bli långvarig, det kommer vara en fluga som alla andra amerikanska traditioner som passerat och försvunnit i Sverige.
  • Loriyana
    sextiotalist skrev 2010-05-27 15:42:56 följande:
    Hallowen är nästan borta, jag känner ingen som firar det, alla hjärtans dag är också en sak som jag inte märker av så mycket. Själv väntar jag på att man skall införa även Thanksgiving här i Sverige.

Så, varken hallowen eller valentin har slagit igenom speciellt mycket. Det var 10 år sedan jag hade bus eller godis-besök (och vi har bott på många ställen).
    Jag tror faktiskt inte heller detta med den anglosaxiska traditionen med brudöverlämning kommer bli långvarig, det kommer vara en fluga som alla andra amerikanska traditioner som passerat och försvunnit i Sverige.
    Halloween kommer inte från Amerika utan det är en Irländsk tradition som kom till USA (liksom många andra traditioner och högtider) med de irländska immigranterna. Thanksgiving däremot är helt amerikanskt.
  • BillyX

Enligt min sambo så hade vi brudöverlämning väldigt tidigt tillbaka.

Svar på tråden Brudöverlämning (vid bröllop) är INTE en svensk tradition!!!